Wärtsilä vahvistaa palvelutarjoomaansa ostamalla Trident B.V.:n

Wärtsilä Oyj Abp, Lehdistötiedote, 21.12.2017 klo 12.15

Teknologiakonserni Wärtsilä vahvistaa palvelutarjoomaansa ostamalla hollantilaisen, veden alla tapahtuvaan laivojen huolto-, tarkastus- ja korjauspalveluihin erikoistuneen Trident B.V.:n. Yrityskaupan myötä Wärtsilästä tulee ensimmäinen yritys, joka tarjoaa vedenalaisia palveluja globaalisti. Kauppa odotetaan saatavan päätökseen tammikuussa 2018.

Wärtsilällä on pitkä historia vedenalaisten palveluiden tarjoajana kumppanien kautta. Yritysoston avulla se pystyy rakentamaan omaa osaamistaan ja hyödyntämään palvelutuotteidensa synergioita vahvistaen näin markkina-asemaansa.

Kaupan seurauksena Tridentin palveluihin voidaan yhdistää Eniramin analytiikkaa. Wärtsilä laajentaa "vessel-as-a-service" -lisäarvopalveluitaan, jotka mahdollistavat suurimmat mahdolliset polttoainesäästöt optimoimalla alusten rungon puhdistamisen aikavälejä. Wärtsilä-konserniin kuuluva Eniram tarjoaa meriteollisuudelle energiankäytön hallintaa tukevaa teknologiaa, jolla voidaan alentaa polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

Kaupan arvo (yritysarvo) on 17,5 miljoonaa euroa sekä tulevien vuosien liiketoimintamenestykseen sidottu 3,5 miljoonan euron lisäkauppahinta. Tridentin liikevaihto on noin 9 miljoonaa euroa.

Vuonna 1993 perustettu Trident Group on johtava laivojen vedenalaisiin huoltotoimiin erikoistunut yritys. Se korjaa ja huoltaa propulsiojärjestelmiä, laivojen runkoja ja koneistoja. Yhtiöllä on täysin varustellut konepajat ja auktorisoitu henkilökunta Hollannissa, Italiassa ja Kanariansaarilla, joista käsin se palvelee asiakkaita kaikkialla maailmassa.

"Tämä yrityskauppa tukee Wärtsilän strategiaa usealla tavalla ja vahvistaa päämääräämme kestävien yhteisöjen luomisesta älykkäillä teknologioilla. Alentunut polttoaineen kulutus, tehokkuuden parantaminen ja korkeampi käyttöaste ovat tärkeitä tekijöitä asiakkaidemme liiketoiminnalle", kertoo Tamara de Gruyter, Vice President, Area North Europe and Propulsion System Services, Wärtsilä Services. "Samaan aikaan ympäristökysymyksistä on tulossa olennainen osa asiakkaidemme liiketoiminnan suunnittelua. Trident on edelläkävijä ympäristöä säästävien ratkaisuiden kehittäjänä esimerkiksi laivojen runkojen puhdistamisessa", de Gruyter jatkaa.

"Olemme erittäin innoissamme voidessamme liittyä osaksi Wärtsilää", kertoo Adrie Huijbregts, Trident B.V.:n toimitusjohtaja. "Olemme tunnistaneet useita synergioita yhtiöiden välillä, kuten kyvyn kehittää yhä erikoistuneempia tuotteita lisääntyneen tiedon avulla, mikä mahdollistaa entistä parempien palveluiden tarjoamisen asiakkaillemme", hän jatkaa.

Trident ja Wärtsilä ovat aiemmin tehneet tuotekehitysyhteistyötä. Yksi yhteistyön tuloksista on Wärtsilä-Trident ohjauspotkurin säilytysratkaisu.

Kuvalinkki

Lisätietoja:

Tamara de Gruyter
Vice President, Area North Europe and Propulsion System Services
Wärtsilä Services
tamara.degruyter@wartsila.com
Puh. +31 653 151 503

Hanna Viita
Markkinointijohtaja
Wärtsilä Services
hanna.viita@wartsila.com
Puh. +358 40 167 1755

Lisätietoja sijoittajille:

Natalia Valtasaari
Sijoittaja- ja mediasuhdejohtaja
Wärtsilä Oyj Abp
Puh. +358 40 187 7809
natalia.valtasaari@wartsila.com

Wärtsilä Services lyhyesti
Wärtsilä Services luo korkealaatuisia elinkaaripalveluja asiakkailleen ja tehostaa näin asiakkaidensa liiketoimintaa. Laaja valikoima palveluja tukee sekä merenkulkuyrityksiä että energiantuottajia - missä ja milloin tahansa. Palvelut kattavat kaiken alkaen varaosista ja käyttötuesta aina ratkaisuihin jotka varmistavat asiakkaan laitteistojen tai asennusten enimmäiseliniän, entistä paremman tehokkuuden ja varman suorituskyvyn turvallisella, luotettavalla ja ympäristöä säästävällä tavalla.

Wärtsilä lyhyesti
Wärtsilä on kansainvälisesti johtava edistyksellisen teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin ja kokonaishyötysuhteeseen. Vuonna 2016 Wärtsilän liikevaihto oli 4,8 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18 000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 70 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.