Coloplast leverer solidt kvartalsregnskab og fortsætter med at tage markedsandele

Coloplast leverede en organisk omsætningsvækst på 8 procent og en overskudsgrad (EBIT-margin) på 31 procent i faste valutakurser i første kvartal af regnskabsåret 2017/18. Resultatet er i tråd med selskabets forventninger.

I de første tre måneder af regnskabsåret 2017/18 leverede Coloplast en organisk omsætningsvækst på 8%, og den rapporterede omsætning, målt i danske kroner, steg 5% til 3.955 mio. kr. Den rapporterede omsætning blev påvirket negativt af faldet i kursen på især den amerikanske dollar og dollarrelaterede valuta i forhold til den danske krone.

Driftsresultatet (EBIT) udgjorde 1.207 mio. kr. og faldt 2% målt i danske kroner men steg 4% i faste valutakurser. Overskudsgraden (EBIT-marginen) i faste valutakurser blev 31% mod 33% i samme periode sidste år. Målt i danske kroner var overskudsgraden 31% mod 33% sidste år.

I forretningsområderne blev den organiske vækst henholdsvis 9 procent i Stomi, 10 procent i Kontinens, 11 procent i Urologi og -5 procent Hud- og sårpleje. Den organiske vækst var negativt påvirket af prisreformer i Grækenland, særligt i sårplejeforretningen.

Geografisk set bidrog de europæiske markeder med en vækst på 4 procent, ’Andre etablerede markeder’ leverede en vækst på 18 procent, og ’Øvrige markeder’ bidrog med 10 procent.

• Vi leverer et solidt resultat i årets første kvartal og får en god start på regnskabsåret. Mange af vores større markeder gør det godt, og generelt leverer vi flotte resultater på Stomi, Kontinens og Urologi. Vi leverer blandt andet tocifret vækst i USA, og vi ser fortsat et øget momentum på det amerikanske marked, siger Lars Rasmussen, adm. direktør i Coloplast.

Coloplast investerer i vækst
Som følge af ambitionen om at øge den organiske vækst er der i første kvartal gennemført flere salg- og markedsføringsinvesteringer på tværs af en række markeder og forretningsområder.

Coloplast udvider desuden produktporteføljen inden for Stomi med lanceringen af SenSura® Mio Concave, der er det første stomiprodukt designet specielt til folk med kurver eller brok.

• Vi er stolte af at kunne tilbyde vores brugere markedets bedste produkter, og jeg er sikker på, det nye produkt vil gøre en stor forskel for brugerne og samtidig give Coloplast en stærk konkurrencefordel. Vores ambition er at fortsætte med at tage markedsandele, og det kræver nyskabende produkter som SenSura® Mio Concave, siger Lars Rasmussen.

I november 2017 præsenterede Coloplast en ny langsigtet finansiel forventning frem mod 2020. I tråd med ambitionen om at forfølge ikke-organiske vækstmuligheder gennemførte Coloplast opkøbet af den franske distributør af medicinsk udstyr SAS Lilial i januar 2018.
Opkøbet styrker Coloplasts position og produkt- og serviceudbud i Frankrig og åbner for yderligere adgang til betalere.

Finansielle forventninger 2017/18
Der forventes fortsat en organisk omsætningsvækst på ~7% i faste valutakurser. Den rapporterede vækst i danske kroner justeres ned med 1%-point til 5-6%, primært som følge af udviklingen i USD i forhold til DKK. I forventningerne er der indregnet en negativ effekt på 100 mio. kr. som følge af patentudløbet på SpeediCath® standardkatetre og effekten af en omfattende sundhedsreform i Grækenland på 100 mio. kr.

Der forventes fortsat en EBIT-margin på 31-32% i faste valutakurser og en rapporteret EBIT-margin på ~31% i danske kroner.

CONTACTS
Lina Danstrup