NetJobs Group AB Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2017

OKTOBER - DECEMBER
(jämfört med samma period föregående år)
• Nettoomsättningen minskade 14% till 10,4 (12,1) MSEK.
• Rörelseresultatet minskade till -0,8 (0,7) MSEK.
• Rörelsemarginalen minskade till -7,6% (5,6).
• Resultat efter skatt minskade till -0,4 (0,3) MSEK.
• Resultat per aktie minskade till -0,02 (0,02) SEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 2,8 (2,6) MSEK.

JANUARI - DECEMBER
(jämfört med samma period föregående år)
• Nettoomsättningen minskade 8% till 38,0 (41,4) MSEK.
• Rörelseresultatet minskade till -3,3 (0,0) MSEK.
• Rörelsemarginalen minskade till -8,8% (0,0).
• Resultat efter skatt minskade till -2,9 (-0,1) MSEK.
• Resultat per aktie minskade till -0,14 SEK (0,0) SEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till -1,4 (2,0) MSEK.

Utdelning
Styrelsen föreslår med bakgrund av årets resultat en utdelning om 0 SEK (0) per aktie.

Utfall utsikter 2017
NetJobs förväntade sig under 2017 en positiv omsättningstillväxt med tydligt förbättrad lönsamhet. Tillväxten och lönsamheten uteblev och utfallet blev sämre än förväntat.

VD-kommentar
Det sista kvartalet var en besvikelse då vi inte nådde det resultat vi siktat på, det resulterade i en omsättningsnedgång mot föregående år till 10,4 (12,1) MSEK. Hela tappet är i Tyskland där vi inte lyckats växa eller behålla omsättningen. Den lägre omsättningen gav också ett sämre rörelseresultat, -0,8 (0,7) MSEK. Under året som helhet minskade omsättningen med 8%. I Sverige ökar intäkterna med 3% mot föregående år, samtidigt som vi tappar 28% i Tyskland.

Under större delen av året har vi haft ekonomifunktionen outsourcad vilket lett till högre kostnader än normalt. Under det fjärde kvartalet har vi gjort avskrivningar på vår tekniska plattform som påverkat resultatet med ca-0,5 MSEK. Dessa skulle till viss del (ca -0,3 MSEK) ha påverkat Q2 och Q3.

I och med lanseringen av plattformen under året har vi kunnat förbättra vårt erbjudande till våra kunder. Vi har en bättre utgångspunkt och en produktportfölj som vi snabbare kan anpassa och utveckla efter behov. Det är ett långsiktigt arbete som kräver förändringar inte bara i produktledet utan även i organisationen, ett arbete som vi är uppe i och som kommer att ge resultat under 2018 och framåt, både för Tyskland och för Sverige. De organisatoriska förändringarna kommer att ge bättre effektivitet och högre kvalité i arbetet med att implementera förbättringar och driva förändringar. Arbetet med att stärka säljorganisationen fortsätter.

Under första kvartalet ska vi nylansera Onrec på den nya plattformen, samt fortsätta att utveckla användarvänligheten och kundnyttan.

Fokus framåt kommer att vara att skapa lönsam tillväxt och bryta den negativa trenden.

VD, Johan Hultgren

Om NetJobs Group AB
NetJobs Group AB är med 41 jobbsajter i flera länder en av de ledande aktörerna i norra Europa inom nischade jobbsajter. Sedan starten 2004 har NetJobs hjälpt människor och organisationer att växa och nå sin fulla potential genom snabb, träffsäker och kostnadseffektiv hjälp i rekryteringsprocessen. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Mer information finns på www.netjobs.com.

NetJobs Group AB Bokslutskommuniké 1 jan - 31 dec 2017