Siili Solutions Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2017 (tilintarkastettu)

Siili vuoden 2017 liikevaihto kasvoi 19 % ja käyttökate 21 %

Siili Solutions Oyj Tilinpäätöstiedote 27.2.2018 kello 8.45

Tammikuu – Joulukuu 2017:

• Liikevaihto oli 57 810 (48 415) tuhatta euroa – kasvua 19,4 %
  • Käyttökate (EBITDA) oli 5 771 (4 770) tuhatta euroa – kasvua 21,0 %
  • Käyttökate-% (EBITDA) oli 10,0 % liikevaihdosta (9,9 %)
  • Liikevoitto (EBIT) oli 5 010 (4 144) tuhatta euroa – kasvua 20,9 %
  • Tilikauden tulos oli 3 970 (3 180) tuhatta euroa – kasvua 24,8 %
  • Osakekohtainen tulos oli 0,57 (0,48) – kasvua 18,8 %
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 4 856 (5 156) tuhatta euroa – muutos –5,8 %
  • Taseen loppusumma oli 33 861 (30 596) tuhatta euroa
  • Hallituksen ehdotus osingoksi on 0,39 (0,30) euroa osakkeelta – kasvua 30,0 %
  • Kansainvälisen liiketoiminnan osuus oli 11,5 % liikevaihdosta (7,9 %)
  • Yhtiö teki tilikauden aikana kolme yritysostoa, joista ensimmäisenä hankittiin 18.5.2017 allekirjoitetulla sopimuksella Stormbit Oy:n 3D-, AR- ja VR-liiketoiminta. Toukokuun lopussa 31.5.2017 yhtiö osti ohjelmistoautomaatioon erikoistuneen Omenia Oy:n koko osakekannan. Osana kauppahinnan maksua yhtiö toteutti 31.5.2017 suunnatun osakeannin Omenia Oy:n omistajille, missä merkittiin 81 949 uutta osaketta merkintähintaan 10,25 euroa osakkeelta. Osakeannin vaikutus konsernin omaan pääomaan oli 840 tuhatta euroa. Jälkimmäisellä puolivuotiskaudella 29.11.2017 yhtiö osti Comia Software Oy:n ohjelmistopalveluliiketoiminnan.

Heinäkuu – Joulukuu 2017:

• Liikevaihto oli 28 823 (7-12/2016: 24 551) tuhatta euroa – kasvua 17,4 %
  • Käyttökate (EBITDA) oli 3 417 (2 906) tuhatta euroa – kasvua 17,6 %
  • Käyttökate-% (EBITDA) oli 11,9 % liikevaihdosta (11,8 %)
  • Liikevoitto (EBIT) oli 2 995 (2 541) tuhatta euroa – kasvua 17,9 %
  • Katsauskauden tulos oli 2 431 (2 014) tuhatta euroa – kasvua 20,7 %
  • Osakekohtainen tulos oli 0,35 euroa (0,29) – kasvua 19,4 %.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 3 159 (6 197) tuhatta euroa – muutos -49,0 %.

Näkymät vuodelle 2018

Vuoden 2018 liikevaihdon arvioidaan olevan 66–72 miljoonaa euroa ja käyttökatteen (EBITDA) 6,6–7,6 miljoonaa euroa.

Tunnusluvut7-12/20177-12/20161-12/20171-12/2016
Liikevaihto, 1 000€28 82324 55157 81048 415
Käyttökate (EBITDA), 1 000 €3 4172 9065 7714 770
EBITDA, % liikevaihdosta11,9 %11,8 %
Liikevoitto (EBIT), 1 000 €2 9952 5415 0104 144
EBIT, % liikevaihdosta10,4 %
Tilikauden tulos, 1000 €2 4312 0143 9703 180
Tilikauden tulos, % liikevaihdosta8,4 %
Omavaraisuusaste, %62,5 %
Nettovelkaantumisaste (*-39,3 %
-47,5 %
-39,3 %
-47,5 %
Osakekohtainen tulos (EPS), € 0,350,290,570,48
Laimennusvaikutuksella oikaistu EPS, €0,350,290,570,48
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin kaudella (**549425502404
Henkilöstön lukumäärä katsauskauden lopussa563440563440
*) Nettovelka ei sisällä yrityskauppoihin liittyvää ehdollista vastiketta
**) Käytetty raportoitavan aikavälin alun ja lopun keskiarvoa

Siili Solutions Oyj on huomioinut Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) 3.7.2016 julkaiseman ohjeistuksen vaihtoehtoisten tunnuslukujen esittämisestä. Yhtiö ohjeistaa tilikauden tuloksensa käyttökate (EBITDA) -tunnusluvulla. Käyttökate (EBITDA) lasketaan lisäämällä liikevoittoon poistot. Nettovelassa ei huomioida ehdollisia vastikkeita, jotka ovat aiemmin liittyneet yhtiön tekemien yrityskauppojen lisäkauppahintoihin.

Toimitusjohtaja Timo Luhtaniemen kommentit

Vuosi 2017 oli Siilin historian paras, ja se jatkoi pitkää, vahvan kasvun ja tasaisen kannattavuuden perinnettämme. Asiantuntijoidemme ja asiakkaidemme saumaton yhteistyö näkyy liikevaihtomme 19 %:n kasvuna edelliseen vuoteen verrattuna ja kannattavuutemme jatkumisena tasaisena suhteessa liikevaihtoon (EBITDA 10 %). Saavutimme ohjeistuksemme mukaisen kasvun ja kannattavuuden, vaikka jäimme toisen vuosipuoliskon rekrytointitavoitteistamme.

Vuoden 2017 painopistealueitamme olivat kasvu yritysostoilla ja kansainvälistymisen vauhdittaminen sekä omien prosessiemme ja osaamisen kehittäminen.

Keväällä hankimme Oulun seudulta vahvaa 3D- ja lisätyn todellisuuden osaamista Stormbit-yritysoston myötä. Joukkoomme liittyivät keväällä myös Suomen parhaat ohjelmistoautomaation osaajat Omenia-yritysostossa. Vuoden lopulla laajensimme toimintaamme Seinäjoelle ostamalla Comia Softwaren ohjelmistopalveluliiketoiminnan, jonka henkilöstön vankka osaaminen vahvistaa edelleen Siilin palvelutarjoomaa. Kahden vuoden tauon jälkeen nämä kolme yritysostoa aktivoivat jälleen yhden strategiamme kulmakivistä: Seulomme jatkuvana prosessina aktiivisesti yrityksiä, joiden osaaminen laajentaa tai vahvistaa osaamisportfoliotamme ja joiden kulttuuri on yhteensopiva Siilin kulttuurin kanssa. Näistä parhaat pyrimme jatkossakin liittämään osaksi Siiliä ja ylläpitämään toista kasvukanavaamme rekrytoinnin rinnalla. Epäorgaaninen kasvu on myös mahdollinen polku maantieteelliseen laajenemiseen sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Kansainvälisen liiketoimintamme osuus liikevaihdosta nousi 12 prosenttiin vuonna 2017, autoteollisuuden vahvan kysynnän siivittämänä Saksassa ja etenkin Yhdysvalloissa. Olemmekin positiivisten näkymien johdosta avanneet loppuvuoden aikana kaksi uutta toimistoa ulkomaille. Perustimme Yhdysvaltoihin Detroitiin toimiston ollaksemme lähellä paikallisia asiakkaitamme. Avasimme Szczeciniin Puolan toisen osaamiskeskuksemme, joka keskittyy autoteollisuuden asiakkaidemme palvelemiseen. Uskomme kansainvälisen liiketoimintamme kasvuvauhdin olevan jatkossakin kotimaan kasvua voimakkaampaa.

Jatkuva parantaminen on yksi Siilin arvoista. Vuoden 2017 aikana keskityimme liiketoiminnan parempaan ohjaukseen ja operatiivisen työn tehostamiseen kehittämällä monistettavia osaamiskomponentteja. Laajensimme myös Siili Akatemian koulutustarjontaa uusille osaamisalueille, koulutimme kymmeniä Kisällejä Mestareidemme opissa ja kasvatimme osaamistamme varsinkin tekoälyn, ohjelmistoautomaation, ohjelmistorobotiikan, 3D-mallintamisen ja lisätyn todellisuuden alueilla, joissa kaikissa on voimakkaasti kasvava kansainvälinen kysyntä.

Digitalisaatioksi ristityn murroksen keskellä eri toimialojen johtavat yritykset hakevat hyötyä Siilin näkemyksestä ja osaamisesta liiketoimintansa kehittämiseen. Asiantuntijoidemme määrä on heidän osaamisensa rinnalla tärkeä kasvumme ajuri. Tavoitteenamme onkin olla toimialamme halutuin työpaikka tarjoamalla asiantuntijoillemme mielenkiintoisimpia asiakastoimeksiantoja ja monipuolisia mahdollisuuksia kehittyä ammattilaisena.

Strategiamme on osoittautunut toimivaksi. Kuluvan vuoden aikana kehitämme edelleen johtamisrakenteitamme ja palvelujamme, jotta pystymme tulevina vuosina jatkamaan nopeaa kasvuamme ja parantamaan kannattavuuttamme säilyttäen kuitenkin organisaatiomme yrittäjähenkisen yrityskulttuurin. Pitkäaikaisen kasvutavoitteemme mukaisesti arvioimme vuoden 2018 liikevaihdon olevan 66–72 miljoonaa euroa ja käyttökatteen (EBITDA) 6,6–7,6 miljoonaa euroa.

Liikevaihto ja tuloksen kehitys

Tilikaudella 2017 konsernin liikevaihto kasvoi 19,4 % (15,6 %) edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Euromääräisesti liikevaihto kasvoi 9 395 tuhatta euroa ollen yhteensä 57 810 (48 415) tuhatta euroa. Jälkimmäisellä puolivuotiskaudella 7–12/2017 konsernin liikevaihto kasvoi 17,4 % (16,8 %) edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuoden 2017 aikana tehtiin kolme yritysostoa, joiden vaikutus tilikauden liikevaihtoon oli noin 1 926 (0) tuhatta euroa, ja vaikutus kohdistui pääosin toiselle puolivuotiskaudelle.

Yhtiön ulkopuolisten palveluiden käytöstä aiheutuneet alihankinta-, palvelin- ja lisenssikustannukset olivat
10 097 (7 846) tuhatta euroa ollen 17,5 % (16,2 %) liikevaihdosta. Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut ajanjaksolta olivat yhteensä 35 149 (30 384) tuhatta euroa, mikä oli 60,8 % (62,8 %) liikevaihdosta. Henkilöstön määrä tilikauden lopussa oli 563 (440), jossa oli kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 28,0 % (19,6 %). Yritysostojen mukana yhtiöön siirtyneiden työntekijöiden osuus henkilöstön kasvusta oli reilu kolmannes eli 48 henkilöä 123 henkilöstä. Ulkopuolisten palveluiden käytöstä ja henkilöstöstä syntyneet kokonaiskustannukset suhteessa liikevaihtoon olivat hieman alle edellisvuoden tason ollen 78,3 % (79,0 %). Liiketoiminnan muut kulut olivat 6 952 (5 464) tuhatta euroa ollen 12,0 % (11,3 %) liikevaihdosta. Liiketoiminnan muut kulut sisälsivät yrityskauppoihin liittyviä asiantuntija- ja järjestelykuluja yhteensä 121 tuhatta euroa.

Konsernin käyttökate (EBITDA) tilikaudella 2017 oli 5 771 (4 770) tuhatta euroa eli 10,0 % (9,9 %) liikevaihdosta. Yritysostot paransivat konsernin käyttökatetta (EBITDA) 568 tuhatta euroa ja yrityskauppoihin liittyvät asiantuntijakulut huomioiden nettovaikutus oli 448 tuhatta euroa. Jälkimmäisen puolivuotiskauden EBITDA oli 3 417 (2 906) tuhatta euroa eli 11,9 % (11,8 %) liikevaihdosta. Yhtiö paransi koko vuoden kannattavuuttaan jälkimmäisellä puolivuotiskaudella. Myös edelliseen vuoteen nähden euromääräinen käyttökate (EBITDA) kasvoi 17,9 % (31,8 %). Koko vuoden liikevoitto oli 5 010 (4 144) tuhatta euroa. Nettorahoituskulut vähenivät edellisvuoteen verrattuna, koska vuonna 2017 hankittujen liiketoimintojen ehdollisia lisäkauppahintoja ei diskontattu, eikä laskennallisia diskonttokorkoja raportoitu rahoituskuluissa. Voitto ennen veroja oli 4 993 (4 019) tuhatta euroa, jossa oli kasvua 24,2 % (27,2 %) edelliseen tilikauteen, ja osakekohtainen tulos oli 0,57 (0,48) euroa.

Rahoitus ja investoinnit

Konsernin taseen loppusumma oli tilikauden lopussa 33 861 (30 596) tuhatta euroa. Yhtiön omavaraisuusaste oli 62,5 % (61,2 %), sijoitetun pääoman tuotto 24,7 % (24,2 %) ja nettovelkaantumisaste -39,3 % (-47,5 %).

Tilikaudella 2017 konsernin liiketoiminnan rahavirta oli 4 856 (5 156) tuhatta euroa, ja se muuttui -5,8 % (26,1 %) edelliseen vuoteen verrattuna. Jälkimmäisellä puolivuotiskaudella liiketoiminnan rahavirta oli 3 159  (6 197) tuhatta euroa. Investoinnit tilikauden aikana olivat -3 271 (-1 747) tuhatta euroa. Pääosin investoinnit koostuivat Stormbit-, Omenia- ja Comia-yrityshankinnoista. Investointien loppuosa kohdistuu aineelliseen käyttöomaisuuteen sekä liiketoiminnan ohjausjärjestelmän uudistamishankkeeseen.

Rahoituksen rahavirta oli -2 354 (1 400) tuhatta euroa, joka muodostui pääosin tilikaudelta 2016 maksetuista 2 076 (1 410) tuhannen euron osingoista.

Tilikauden lopussa konsernin likvidit rahavarat olivat 8 954 (9 718) tuhatta euroa, lisäksi yhtiöllä oli käyttämätöntä tililimiittiä 1 500 tuhatta euroa. Yhtiöllä oli tilikauden lopussa korollista velkaa yhteensä 778 (1 166) tuhatta euroa, josta lyhytaikaista 390 (390) tuhatta euroa.

Yritysostot ja suunnatut osakeannit

Yhtiö toteutti ensimmäisen puolivuotiskauden aikana kaksi yritysostoa sekä yhden suunnatun osakeannin. Ensimmäisessä yritysostossa yhtiö hankki 18.5.2017 allekirjoitetulla sopimuksella Stormbit Oy:n 3D-, AR- ja VR-liiketoiminnan. Stormbit on Suomen kokeneimpia 3D-osaamisen sekä virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen toteuttajia. Liiketoimintakaupan yhteydessä Stormbitiltä siirtyi Siilin Oulun toimistoon 13 työntekijää. Yritysosto vahvisti Siilin asemaa entisestään muun muassa 3D-osaamisen hyödyntämisessä, autojen digitaalisten mittaristojen ja käyttöliittymien kehittämisessä, lisätyn todellisuuden (augmented reality) ratkaisuissa sekä tukee kansainvälistä kasvua kaiken internet (internet of everything) -osaamisen laajentamisen kautta. Yritysoston myötä Siilin Oulun yksiköstä tuli yhtiön 3D-osaamisen ja lisätyn todellisuuden osaamiskeskus. Liiketoimintakaupan toteuttamishetkellä 18.5.2017 maksettiin kauppahintana liiketoiminnasta 150 tuhatta euroa. Lisäksi yrityskaupan ehdot sisälsivät ehdollisen lisäkauppahinnan, joka määräytyi liiketoiminnan vuoden 2017 kasvun ja kannattavuuden perusteella ja toteutui 30 tuhannen euron suuruisena. Stormbit-liiketoiminnan vaikutus Siili Solutions -konsernin liikevaihtoon oli 180 tuhatta euroa ja liikevoittoon 42 tuhatta euroa. Jos hankinta olisi toteutettu 1.1.2017, konsernin liikevaihto olisi ollut 58 140 tuhatta euroa ja liikevoitto 5 003 tuhatta euroa.

Yhtiö hankki 31.5.2017 allekirjoitetulla sopimuksella ohjelmistoautomaatioon erikoistuneen Omenia Oy:n koko osakekannan. Omenian ydinosaaminen vahvistaa yhtiön ja sen asiakkaiden ohjelmistokehityksen prosessiosaamista ja myös edelläkävijyyttä ohjelmistorobotiikassa. Omenia on kasvanut nopeasti ja kannattavasti yhdeksi maan arvostetuimmista ohjelmistokehityksen prosessien automatisoinnin osaajista. Yhtiön palveluksessa oli kaupantekohetkellä 28 henkilöä. Omenia raportoitiin osana Siili Solutions -konsernia 1.6.2017 alkaen.

Omenia-yrityskaupan toteuttamishetkellä 31.5.2017 maksettiin kauppahintana 2,1 miljoonaa euroa, joka sisälsi korvausta ostetun  yhtiön kassasta noin 0,4 miljoonaa euroa. Toteuttamishetken kauppahinnasta noin 40 % maksettiin Siili Solutions Oyj:n osakkeilla ja annettavat uudet osakkeet vastasivat noin 1,2 % Siili Solutions Oyj:n osakemäärästä ennen uusien osakkeiden antamista. Kaupan käteisvastike rahoitetaan Siilin kassavaroista. Kauppahinnan osakeosuuden suorittamiseen liittyen yhtiön hallitus päätti 31.5.2017 suunnatusta osakeannista Omenia Oy:n myyjille. Suunnatussa osakeannissa tarjottiin merkittäväksi kauppakirjan ehtojen mukaisesti 81 949 uutta osaketta merkintähintaan 10,25 euroa osakkeelta, mikä vastasi Siili Solutions Oyj:n osakkeen kaupankäyntimäärillä painotettua keskiarvoa ajanjaksolla 3.4.–26.5.2017. Omenia Oy:n omistajat sitoutuivat omistuksensa osalta Siili Solutions Oyj:n osakkeita koskevaan luovutusrajoitukseen. Uudet osakkeet merkittiin samassa yhteydessä ja niiden merkintähinta katsottiin maksetuksi kauppakirjan ehtojen mukaisesti apporttina luovutettavilla Omenia Oy:n osakkeilla. Merkintähinta uusista osakkeista, 840 tuhatta euroa, kirjattiin kokonaisuudessaan Siili Solutions Oyj:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Päätös suunnatusta osakeannista perustui varsinaisen yhtiökokouksen 30.3.2017 hallitukselle myöntämään osakeantivaltuutukseen. Osakeanti liittyi yhtiön strategiaa tukevan yritysoston toteuttamiseen, joten Siili Solutions Oyj:n osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiselle oli yhtiön kannalta painava taloudellinen syy.

Omenia Oy:n osakekaupan ehdollinen lisäkauppahinta määräytyi Omenia Oy:n 30.9.2017 päättyneen tilikauden kasvun ja kannattavuuden perusteella ja toteutui täysimääräisesti 1 578 tuhannen euron suuruisena. Hankitun liiketoiminnan vaikutus Siili Solutions -konsernin liikevaihtoon oli 1 716 tuhatta euroa ja liikevoittoon 519 tuhatta euroa. Jos hankinta olisi toteutettu 1.1.2017, konsernin liikevaihto olisi ollut 60 886 tuhatta euroa ja liikevoitto 5 938 tuhatta euroa.

Yhtiö hankki toisella vuosipuoliskolla Comia Software Oy:n ohjelmistopalveluliiketoiminnan, jonka henkilöstön vankka osaaminen edelleen vahvistaa Siilin palvelutarjoomaa. Kauppakirja allekirjoitettiin 29.11.2017, ja Comian 7 työntekijää siirtyi 1.12.2017 vanhoina työntekijöinä Siili Solutions Oyj:lle. Siilin merkittävä asiakas, Maaseutuvirasto, sijaitsee Seinäjoella. Liiketoimintakaupan seurauksena Siilin liiketoiminta laajeni Maaseutuviraston sijaintipaikkakunnalle ja Siili pystyy palvelemaan entistä paremmin ja paikallisesti merkittävää asiakastaan. Liiketoimintakaupan toteuttamishetkellä 29.1.2017 liiketoiminnasta maksettiin kauppahintana 300 tuhatta euroa. Liiketoimintakaupan ehdot eivät sisältäneet ehdollista lisäkauppahintaa. Hankitun liiketoiminnan vaikutus Siili Solutions -konsernin liikevaihtoon oli 30 tuhatta euroa ja liikevoittoon 5 tuhatta euroa. Jos hankinta olisi toteutettu 1.1.2017, konsernin liikevaihto olisi ollut 58 169 tuhatta euroa ja liikevoitto 5 077 tuhatta euroa. Jälkimmäisen puolivuotiskauden aikana yhtiö ei toteuttanut suunnattuja osakeanteja.

Stormbit-, Omenia- ja Comia-yrityshankintojen käteis- ja osakevastikkeet (sisältäen ehdolliset lisäkauppahinnat) olivat tilikauden 2017 aikana yhteensä 4 158 (0) tuhatta euroa. Yrityshankinnoista aiheutuneet asiantuntija-, transaktio- ym. kulut, 121 (0) tuhatta euroa, sisältyvät katsauskauden laajan tuloslaskelman liiketoiminnan muihin kuluihin. Hankittujen yhtiöiden varojen ja vastattavaksi otettujen velkojen käyvät arvot olivat hankintahetkellä 1 216 (0) tuhatta euroa, joka sisälsi 610 (0) tuhatta euroa käyvän arvon kohdistuksia asiakassuhteisiin. Muuten yrityshankintojen nettovarojen kirjanpitoarvojen katsottiin vastaavan niiden käypää arvoa. Liikearvoa yrityshankinnoista muodostui 2 942 (0) tuhatta euroa. Liikearvo koostuu omaisuuseristä, jotka eivät ole erikseen erotettavissa, kuten synergiaedut ja osaava henkilöstö.

Henkilöstö, johto ja hallinto

Henkilöstön määrä tilikauden lopussa oli 563 (440), jossa oli kasvua edellisvuoden vastaavan ajanjakson loppuun 123 henkilöä eli  28,0 % (19,6 %). Tilikauden aikana henkilöstön lukumäärä oli keskimäärin 502 (404).

Varsinainen yhtiökokous 30.3.2017 vahvisti hallituksen jäsenten lukumääräksi viisi (5). Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Timo Luhtaniemi, Anu Nissinen, Björn Mattsson, Kati Hagros ja Harry Brade. Yhtiökokouksen jälkeen välittömästi pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajaksi valittiin Timo Luhtaniemi. Hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäseniksi valittiin Timo Luhtaniemi (puheenjohtaja), Kati Hagros ja Harry Brade. Tarkastusvaliokunnan jäseniksi valittiin Anu Nissinen (puheenjohtaja), Björn Mattsson ja Harry Brade.

Yhtiön johtoryhmään kuuluivat katsauskauden lopussa: Seppo Kuula (toimitusjohtaja), Samuli Siljamäki (talousjohtaja), Kari Pirttikangas (operatiivinen johtaja), Pasi Ropponen (myyntijohtaja), Erkka Niemi (teknologiajohtaja, palvelukehitys) sekä Kristiina Burtsoff (henkilöstöjohtaja). Katsauskauden aikana yhtiön johtoryhmässä aloitti Kristiina Burtsoff 1.3.2017. Johtoryhmästä jäivät pois Markku Seraste (liiketoimintajohtaja) 26.2.2017, Perttu Monthan (johtaja, projektiliiketoiminta ja jatkuvat palvelut) 31.5.2017 sekä Seppo Kuula (toimitusjohtaja) 31.12.2017 heidän siirtyessä toisten työnantajien palvelukseen. Yhtiö tiedotti 18.12.2017 kansainvälisten toimintojen johtaja Väinö Leskisen aloittavan yhtiön johtoryhmässä 1.1.2018 alkaen.

Timo Luhtaniemi jäi pois yhtiön hallituksesta ja siirtyi 1.1.2018 yhtiön hallituksen puheenjohtajasta yhtiön toimitusjohtajaksi. Yhtiön hallitus valitsi keskuudestaan hallituksen puheenjohtajaksi Timo Luhtaniemen sijalle Harry Braden, joka aloitti sekä hallituksen puheenjohtajana että nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajana 1.1.2018.

Yhtiön tilintarkastaja on tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab (Y-tunnus 1805485-9), jonka päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Toni Aaltonen.

Riskit ja epävarmuustekijät

Yhtiön riskit ja epävarmuustekijät lyhyellä aikavälillä liittyvät yleiseen talouskehitykseen ja sen tuomaan epävarmuuteen asiakkaiden toimintaympäristössä. Yleisellä taloussuhdanteella ja asiakkaiden toimintaympäristön muutoksilla voi olla IT-investointien päätöksenteon hidastumisen, lykkäämisen tai perumisen kautta negatiivisia vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan, taloudelliseen asemaan ja tulokseen.

Merkittävä osuus yhtiön liikevaihdosta koostuu kymmenen suurimman asiakkaan myynnistä. Yhden tai useamman avainasiakkaan menettäminen, ostojen huomattava väheneminen tai asiakkaiden taloudelliset ongelmat voisivat siten vaikuttaa yhtiön liiketoimintaan, taloudelliseen asemaan ja tulokseen.

Jatkuvana riskinä yrityksen kasvun ja kannattavuuden yhtäaikaisessa ylläpitämisessä on rekrytointitavoitteiden saavuttaminen niin laadun kuin määrän osalta, sekä tarjonnan sovittaminen oikea-aikaisesti kysyntään. Epäonnistuminen asiakasprojektien suunnittelussa ja toteutuksessa voi myös vaikuttaa negatiivisesti yhtiön kannattavuuteen.

Yhtiön menestykseen vaikuttaa myös merkittävästi sen johto ja muu henkilöstö. Avainhenkilöiden työpanoksen menettäminen voisi vaikuttaa negatiivisesti yhtiön liiketoimintaan ja tavoitteiden saavuttamiseen. Yhtiön strategialle keskeistä ja menestykselle ehdotonta on ammattitaitoisten henkilöiden palkkaaminen ja pitäminen yhtiön palveluksessa.

Yritysjärjestelyihin perustuvaan kasvuun liittyy riskejä, jotka koskevat muun muassa ostetun yhtiön asiakkuuksien jatkuvuutta, hankitun liiketoiminnan ja henkilöstön integrointia, sekä siirtyneen henkilöstön sitouttamista. Mikäli yhtiö ei onnistu toteuttamaan joitakin edellä mainittuja toimenpiteitä, voivat ne vaikuttaa haitallisesti yhtiön strategian toteuttamiseen, liiketoimintaan, toiminnan tulokseen tai taloudelliseen asemaan. Yrityskauppoihin liittyviä riskejä hallitaan valitsemalla määriteltyjen kriteerien mukaisia kohteita ja panostamalla huolelliseen integraatioprosessiin.

Strategiansa mukaisesti yhtiö hakee kasvua myös kansainvälisiltä markkinoilta. Kansainväliseen toimintaan liittyy tyypillisesti kotimarkkinaa suuremmat riskit. Yhtiö pyrkii varmistamaan tähän liittyvät riskit siten, että kansainvälistyminen ei vaaranna konsernin tuloksentekokykyä ja kasvua.

Yhtiön taseeseen sisältyy merkittävä määrä yritysostoista kertynyttä liikearvoa. Mikäli yhtiön tulos- ja kasvukehityksessä tapahtuisi muutoksia alaspäin, tämä voi johtaa liikearvon arvonalentumiseen ja vaikuttaa epäedullisesti liiketoiminnan tulokseen sekä omaan pääomaan.

Liiketoiminnan kasvaessa ja kansainvälistyessä myös liiketoimintariskit, kuten riippuvuus tietojärjestelmistä, kyberturvasta ja ulkoisista palvelutoimittajista ovat kasvaneet myös Siilissä. Yhtiö on parhaillaan investoimassa uuteen liiketoiminnan ohjausjärjestelmään.

Näkymät vuodelle 2018 ja pitkän aikavälin tavoite

Vuoden 2018 liikevaihdon arvioidaan olevan 66–72 miljoonaa euroa ja käyttökatteen (EBITDA) 6,6–7,6  miljoonaa euroa.

Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on kasvaa keskimäärin 20 % vuodessa siten, että yhtiön kannattavuus säilyy hyvänä (käyttökate, EBITDA, keskimäärin yli 10 %).

Yhtiökokous

Varsinainen yhtiökokous

Siili Solutions Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 30.3.2017 Helsingissä. Yhtiökokous vahvisti tilikauden 2016 tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen, myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden ja päätti jakaa osinkoa 0,30 euroa/osake eli yhteensä 2 076 tuhatta euroa.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 480 000 oman osakkeen hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Osakkeet hankitaan muuten kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa Nasdaq Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan. Hallitus päättää omien osakkeiden hankkimisen muista ehdoista. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2018 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät hankintavaltuutukset.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, joko maksua vastaan tai maksutta. Annettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 750 000 osaketta. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita. Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien  oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Valtuutusta voidaan käyttää yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen, yrityskauppojen kauppahintojen suorittamiseen, kannustinjärjestelmissä tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2018 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset, pois lukien edellä mainittuun osakkeiden lukumäärän lisäämiseen maksuttomalla osakeannilla tarkoitettu valtuutus. Saamansa osakeantivaltuutuksen nojalla hallitus päätti tilikauden aikana toteutetun Omenia -yritysoston kauppahinnan suorittamiseen liittyen yhteensä 81 949 osakkeen suunnatusta osakeannista.

Osake ja osakepohjainen kannustinjärjestelmä

Yhtiöllä on yksi osakesarja ja kaikilla osakkeilla on yhdenmukaiset oikeudet. Siili Solutions Oyj:n osakkeita oli 31.12.2017 kaupparekisteriin merkittynä 7 000 316. Yhtiön tai sen tytäryritysten hallussa ei ole omia osakkeita katsauskauden päättyessä. Yhtiön hallituksen ja johtoryhmän jäsenet omistivat 31.12.2017 suoraan tai lähipiirin kautta yhteensä 1 081 723 yhtiön osaketta. Lisäksi yhden hallituksen jäsenen vaikutusvaltayhteisö omisti  481 240 osaketta. Yhtiön johtoryhmän jäsenten hallussa oli katsauskauden päättyessä 104 000 optio-oikeutta. Toukokuun lopussa toteutetun Omenia-yrityskaupan kauppahinnan suorittamisen johdosta katsauskaudella laskettiin liikkeelle yhteensä 81 949 uutta osaketta, jotka rekisteröitiin kaupparekisteriin 6.6.2017.

Tilikauden aikana yhtiön osakekurssi oli korkeimmillaan 13,48 euroa, alimmillaan 7,91 euroa, keskikurssi 10,29 euroa ja päätöskurssi katsauskauden lopussa 11,06 euroa. Yhtiön osakkeen markkina-arvo kasvoi vuoden 2016 lopusta 35,5 %, ja yhtiön markkina-arvo oli yhteensä 77,4 (51,4) miljoonaa euroa 31.12.2017. Siili Solutions Oyj:n osakkeella ollut Nasdaq Helsinki Oy:n Liquidity Providing (LP) -toiminnan edellytykset täyttävä markkinatakaussopimus S-Pankki Oy:n kanssa päättyi 31.5.2017. Yhtiö arvioi, että osakkeen likviditeetti on riittävä ilman LP-markkinatakaustoimintaa.

Yhtiöllä oli 31.12.2017 yhteensä 4 280 osakkeenomistajaa. Osakkeenomistajien lukumäärä kasvoi vuoden 2016  lopusta 18,1 %. Luettelo suurimmista omistajista on nähtävissä yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.siili.com/fi.

Yhtiöllä on yksi voimassaoleva optio-ohjelma, josta yhtiön hallitus päätti kokouksessaan 8.6.2016. Optio-ohjelmassa optio-oikeuksia on päätetty antaa yhteensä enintään 337 000 kappaletta, ja ne oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 337 000 yhtiön uutta tai sen hallussa olevaa osaketta. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika on 30.9.2019–31.12.2020. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika ei kuitenkaan ala, jollei osakkeen 60 kaupankäyntipäivän vaihdolla painotettu keskikurssi Nasdaq Helsinki Oy:ssä ole vähintään 14,50 euroa ajalla 1.1.2019–30.6.2020. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintähinta on 7,50 euroa osakkeelta. Merkintähinta perustuu osakkeen käypään arvoon, joka vastaa yhtiön osakkeen vaihdolla painotettua keskikurssia Nasdaq Helsinki Oy:ssä ajanjaksolla 9.5.–3.6.2016. Konsernin johtoryhmän jäsenten ja puolalaisen tytäryhtiön toimitusjohtajan osalta optio-oikeuksien 2016 saaminen edellyttää, että he omistavat tai hankkivat yhtiön osakkeita hallituksen päättämän määrän. Osakkeet on omistettava siihen saakka kun optio-ohjelma päättyy 31.12.2020. Osana optio-ohjelmaa yhtiön hallitus päätti tarjota avainhenkilöille, joilta edellytetään osakkeiden omistamista, mahdollisuuden rahoittaa osakehankintansa yhtiön myöntämällä korollisella lainalla. Yhtiön osakkeiden hankinnan rahoittamiseksi tarjoama laina on maksettava takaisin viimeistään 31.12.2020.

Yhtiö tiedotti 19.12.2017 suunnittelevansa konsernin koko henkilöstön osakesäästöohjelman käyttöönottamista. Tarkoituksena on tarjota osakesäästöohjelmaa kaikille Siilin työntekijöille. Osakesäästöohjelman tarkoituksena on tarjota konsernin henkilöstölle mahdollisuus säästää osa säännöllisestä palkastaan yhtiön osakkeiden hankintaan. Kannustamalla työntekijöitä hankkimaan ja omistamaan yhtiön osakkeita yhtiö pyrkii vahvistamaan Siilin osakkeenomistajien ja työntekijöiden yhteyttä sekä edesauttamaan yhä useampaa työntekijää osakkeenomistajaksi. Tavoitteena on edistää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista yhtiön toimintaan. Hallitus katsoo, että ohjelmalla on positiivinen vaikutus konsernin kehitykseen tulevaisuudessa ja siksi ohjelma on sekä osakkeenomistajien että työntekijöiden edun mukainen. Tarkoituksena on, että osakesäästöohjelma käynnistyisi vuoden 2018 aikana.

Tilikauden päättymisen jälkeiset tapahtumat

Tilikauden päättymisen jälkeen 1.1.2018 Timo Luhtaniemi jäi pois yhtiön hallituksesta ja siirtyi yhtiön hallituksen puheenjohtajasta yhtiön toimitusjohtajaksi vuoden 2017 lopussa toimitusjohtajana lopettaneen Seppo Kuulan tilalle. Yhtiön hallitus valitsi keskuudestaan hallituksen puheenjohtajaksi Timo Luhtaniemen sijalle Harry Braden, joka aloitti hallituksen puheenjohtajana 1.1.2018. Kansainvälisten toimintojen johtaja Väinö Leskinen liittyi yhtiön johtoryhmään 1.1.2018.

Osinkoehdotus

Yhtiön hallituksen hyväksymän voitonjakopolitiikan mukaisesti Siili pyrkii jakamaan 30–70 % tilikauden tuloksesta osakkeenomistajille voitonjakona. Tämän lisäksi voidaan jakaa lisävoitonjakoa.

Siili Solutions Oyj:n emoyhtiön vapaa oma pääoma 31.12.2017 oli 17 533 164,72  euroa, josta tilikauden voittoa 3 670 834,37 euroa. Hallitus esittää yhtiökokoukselle, että vuodelta 2017 maksettaisiin osinkoa 0,39 euroa osakkeelta eli yhteensä 2 730 123,24 euroa ulkona olevalla osakemäärällä. Ehdotettu osingonjako vastaa 68,8 % konsernin tilikauden 2017 tuloksesta.

Tilikauden päättymisen jälkeen Siilin taloudellisessa asemassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia. Yhtiön maksuvalmius on hyvä, eikä ehdotettu voitonjako vaaranna hallituksen näkemyksen mukaan yhtiön maksukykyä.

Yritysvastuu ja muiden kuin taloudellisten tietojen raportointi

Siili Solutions sisällyttää tiedot yritysvastuusta ja raportoi muut kuin taloudelliset tietonsa osana hallituksen toimintakertomusta, joka julkaistaan 2.3.2018 osana yhtiön vuoden 2017 vuosikertomusta. Toimintakertomuksen yritysvastuuosiossa huomioidaan yritysvastuun kannalta olennaiset asiat ja kerrotaan yhtiön merkittävimmät taloudelliset, yhteiskunnalliset ja ympäristövaikutukset. Lisäksi hallituksen toimintakertomuksen yritysvastuuta ja muita kuin taloudellisia tietoja koskevassa osiossa selvitetään yhtiön riskit sekä yhtiön toimialan kannalta merkittävät trendit.

Tilinpäätöstiedotteen laadintaperiaatteet

Tilinpäätöstiedote on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostamisperiaatteita noudattaen. Esitetyt luvut on pyöristetty tarkoista luvuista. Tiedotteeseen sisältyvät tilinpäätösluvut 2017 ja 2016 ovat tilintarkastettuja.

Konsernilla on yksi raportoitava segmentti, joka tarjoaa asiakkailleen tietojärjestelmien kehityspalveluja. Yhden segmentin valinta perustuu Siilin nykyiseen liiketoimintamalliin, tuoteportfolioon, toiminnan luonteeseen ja vallitsevaan hallinnointirakenteeseen. Segmentin luvut ovat siten yhteneväisiä konsernin lukujen kanssa.

Yhtiö on analysoinut vuoden 2017 aikana, kuinka IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista -standardin käyttöönotto 1.1.2018 vaikuttaa yhtiön konsernitilinpäätökseen. Siili tulee soveltamaan IFRS 15 -standardia täysin takautuvasti 1.1.2018 alkaen eli oikaisemaan vuoden 2018 vertailutiedot IFRS 15 -standardin mukaisesti.

Yhtiö on tunnistanut seuraavat tulovirrat asiakassopimuksista: työmyynti, projektitoimitukset, lisenssimyynti sekä ylläpito ja muut palvelut. Valtaosa yhtiön liikevaihdosta muodostuu työmyynnistä ja projektitoimituksista, joiden tuloutukseen standardin käyttöönotto ei vaikuta, koska ne tuloutetaan ajan kuluessa tai suoritevelvoitteen täyttämisasteen mukaisesti sekä nykyisin että IFRS 15 -standardin mukaisesti. Standardimuutoksen mahdolliset vaikutukset lisenssimyynnin sekä ylläpidon ja muiden palveluiden tuloutukseen eivät tule olennaisesti vaikuttamaan yhtiön liikevaihdon tuloutusajankohtaan ja määrään, koska niiden osuus yhtiön liikevaihdosta on vähäinen.

Siilillä ei ole olennaisia asiakassopimuksen saamisesta aiheutuvia lisämenoja, jotka täyttäisivät aktivointikriteerit. Mahdolliset lisämenot kirjataan kuluksi, kun ne toteutuvat, koska niiden perusteella aktivoitava omaisuuserä kirjattaisiin kuluksi viimeistään vuoden kuluessa lisämenon syntymisestä. Siilillä ei ole myöskään sellaisia sopimuksen täyttämisestä johtuvia menoja, jotka täytyisi aktivoida.

Standardimuutoksen vaikutus Siilin tilikauden 2017 liikevaihtoon ja liikevoittoon, jotka esitetään vuoden 2018 vertailutietoina, tulee olemaan alle 200 tuhatta euroa.

IFRS 9 -standardin käyttöönotto 1.1.2018 ei tule muuttamaan Siilin rahoitusvarojen eikä velkojen luokittelua ja arvostamista. Yhtiö tulee soveltamaan IFRS 9 -standardiin sisältyvää myyntisaamisia, sopimukseen perustuvia omaisuuseriä ja vuokrasaamisia koskevaa yksinkertaistuettua menettelyä, jonka mukaan arvonalentumiset kirjataan määrään, joka vastaa koko voimassaoloajalta odotettavissa olevia arvonalentumisia. Siilin toteutuneet luottotappiot ovat olleet erittäin pieniä, siksi myyntisaamisten arvonalennustappioiden kirjaamisella IFRS 9:n mukaisesti odotetaan olevan vain vähäinen vaikutus yhtiön tulokseen.

Taloudellinen kalenteri vuonna 2018

Siili järjestää 7.2.2018 julkaistun pörssitiedotteen mukaisesti analyytikoille, salkunhoitajille ja medialle tulostiedotustilaisuuden 27.2.2018 kello 9:00 alkaen. Tilaisuuden esitysmateriaalit ovat saatavilla yhtiön verkkosivuilla tilaisuuden päätyttyä.

Vuosikertomus 2017 julkaistaan 2.3.2018 sähköisessä muodossa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.siili.com/fi.

Varsinainen yhtiökokous pidetään 26.3.2018.

Puolivuosikatsaus kaudelta 1.1.–30.6.2018 julkaistaan 14.8.2018.

Konsernin tuloslaskelma IFRS 1.7.-31.12.20171.7.-31.12.20161.1. - 31.12.20171.1. - 31.12.2016

LIIKEVAIHTO 28 82324 55157 81048 415

Liiketoiminnan muut tuotot 1311515948
Materiaalit ja palvelut -5 122-4 135-10 097-7 846
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut -16 851-14 763-35 149-30 384
Poistot -421-365-761-625
Liiketoiminnan muut kulut -3 564-2 762-6 952-5 464

LIIKEVOITTO (-TAPPIO) 2 9952 5415 0104 144

Rahoitustuotot  11-43315
Rahoituskulut -16-30-51-141

TULOS ENNEN VEROJA 2 9902 5064 9934 019
Tuloverot -559-493-1 023-839
TILIKAUDEN TULOS 2 4312 0143 9703 180

Jakautuminen
  Emoyhtiön omistajille100 % 2 4312 0143 9703 180
  Määräysvallattomille omistajille0 %

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos:
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa), tilikauden voitto  0,350,290,570,48
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (euroa), tilikauden voitto 0,350,290,570,48

Konsernin laaja tuloslaskelma 1.7.-31.12.20171.7.-31.12.20161.1. - 31.12.20171.1. - 31.12.2016

TILIKAUDEN TULOS 2 4312 0143 9703 180

Muut laajan tuloksen erät
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi
  Muuntoerot -103626-5

Lyhytaikaiset velat yhteensä12 25511 455

Velat yhteensä13 06612 591

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ33 86130 596

Konsernin rahavirtalaskelma IFRS1.7.-31.12.20171.7.-31.12.20161.1 -31.12.20171.1.-31.12.2016

Liiketoiminnan rahavirrat

Rahavarat tilikauden alussa8 2404 6079 7184 911
Valuuttakurssien muutosten vaikutus-104-2
Rahavarat tilikauden lopussa8 9549 7188 9549 718

Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista IFRS
1 000 EUREmoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
 OsakepääomaSijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Muuntoerot
Kertyneet voittovaratOma pääoma yhteensä
Oma pääoma 1.1.20161007 098-64 15111 343
Laaja tulos
Tilikauden tulos   3 1803 180
Muut laajan tuloksen erät (verovaikutuksella oikaistuna)
Muuntoerot  -5 -5
Tilikauden laaja tulos yhteensä00-53 1803 175
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako   -1 410-1 410
Osakeanti 4 936  4 936
Osakeperusteinen palkitsemisjärjestelmä   3030
Muut muutokset   -68-68
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä04 9360-1 4483 488
Oma pääoma 31.12.201610012 034-115 88318 006

Oma pääoma 1.1.201710012 034-115 88318 006
Laaja tulos
Tilikauden tulos   3 9703 970
Muut laajan tuloksen erät (verovaikutuksella oikaistuna)
Muuntoerot  26 26
Tilikauden laaja tulos yhteensä00263 9703 996
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako   -2 076-2 076
Osakeannit 840  840
Osakeperusteinen palkitsemisjärjestelmä   2929
Muut muutokset    0
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä08400-2 047-1 207
Oma pääoma 31.12.201710012 874157 80620 795

Rahoitusvelat, vakuudet ja vastuusitoumukset

Rahoitusvelat

Pitkäaikaiset rahoitusvelat, 1 000 EUR20172016
Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvelat388776
Käypään arvoon arvostettu ehdollinen vastike
Yhteensä388776

Lyhytaikaiset rahoitusvelat, 1 000 EUR20172016
Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvelat390390
Käypään arvoon arvostettu ehdollinen vastike30
Yhteensä420390

Konsernilla on yksi syyskuussa 2014 nostettu pankkilaina. Laina on vaihtuvakorkoinen ja korko on 1,5 % + kolmen kuukauden Euribor (kuitenkin vähintään 0 %). Pankkilainan maturiteetti on viisi vuotta, ja sitä lyhennetään tasalyhennyksillä puolivuosittain. Siilin pankkilainoihin liittyy kovenantteja, joiden mukaan rahoituslaitoksella on oikeus irtisanoa luottosopimus, jos kovenanttiehdot eivät täyty. Kovenanttiehtojen perusteena ovat korollisten velkojen suhde käyttökatteeseen sekä omavaraisuusaste. Tunnusluvut tarkastetaan puolivuosittain ja kovenanttiehdot täyttyivät tarkasteluhetkellä.

Tilikaudella 2017 konserni suoritti Omenia Oy:n hankintaan liittyvän lisäkauppahinnan, 1 578 tuhatta euroa, joka toteutui arvioidun mukaisena. Tilikaudella 2017 konserni kirjasi myös 80 tuhannen euron ehdollisen vastikkeen Stormbit-liiketoimintakaupan ehdollisesta lisäkauppahinnasta. Ehdollisen lisäkauppahinnan ehdot eivät täyttyneet täysimääräisenä 31.12.2017. Toteutunut vastike, 30 tuhatta euroa, tullaan maksamaan vuoden 2018 alkupuolella. Vuoden 2017 yrityshankintojen lisäkauppahintoja ei diskontattu, koska lisäkauppahinta erääntyi maksettavaksi alle vuoden kuluessa yrityshankinnasta.

Vastuut

Konsernin vuokrasopimukset koostuvat pääasiassa konserniyhtiöiden käytössä olevista toimistotiloista. Toimistotilojen lisäksi konserni on vuokrannut IT- ja toimistolaitteita sekä ajoneuvoja. Toimitilojen vuokrasopimusten pituudet ovat pääosin kolmesta neljään vuotta. Tiettyihin toimitilojen vuokrasopimuksiin sisältyy indeksiehto.

Ei purettavissa olevien muiden vuokrasopimusten perusteella maksettavat vähimmäisvuokrat:

1000 EUR20172016
Yhden vuoden kuluessa1 068965
Vuotta pidemmän ajan ja enintään viiden vuoden kuluttua5791 200
Yli viiden vuoden kuluttua
Yhteensä1 6472 165

Vuonna 2017 on kirjattu tulosvaikutteisesti muiden vuokrasopimusten perusteella suoritettuja vuokramenoja 1 365 tuhatta euroa (1 074 tuhatta euroa vuonna 2016). Vuokramenoihin ei sisälly muuttuvia vuokria.

Vakuudet

Omasta puolesta annetut sitoumukset

1 000 EUR20172016
Vuokravakuudet210121
Yrityskiinnitykset(*3 6003 600
Yrityskortit3220
Vuokratakaukset196196
*) Yrityskiinnitykset 3 600 tuhatta euroa ovat luottolimiitin ja pankkilainan vakuutena.

Haltijavelkakirjat ovat Nordea Bank AB (publ), Suomen sivuliikkeen hallussa.

Lähipiiritapahtumat

Kaikki Siilin hallituksen jäsenten ja johdon osakekaupat on julkaistu 3.7.2016 alkaen erillisinä pörssitiedotteina.

Helsingissä 27. päivänä helmikuuta 2018

Siili Solutions Oyj hallitus

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Timo Luhtaniemi
puhelin: 0400 447 464

Talousjohtaja Samuli Siljamäki
puhelin: 040 709 2848

Siili Solutions lyhyesti:
Siili Solutions Oyj on uuden ajan ohjelmistointegraattori ja digitaalisten palveluiden kumppani, joka tuottaa koko tietojärjestelmän kattavia teknologiariippumattomia IT-asiantuntijapalveluita Suomen ja maailman johtaville yrityksille. Siilillä on toimistot Suomessa, Saksassa, Puolassa ja USA:ssa. Siili Solutions Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla. Siili on kasvanut nopeasti ja kannattavasti perustamisestaan vuodesta 2005 lähtien. www.siili.com/fi

Siili Solutions Oyj Tilinpäätöstiedote 2017