NAXS investerar 4 MEUR i Nordic Capital CV1

Stockholm, 19 april, 2018

PRESSMEDELANDE - NAXS AB (publ)

NAXS investerar 4 MEUR i Nordic Capital CV1

NAXS AB (publ) har investerat 4 MEUR i Nordic Capital CV1, en fortsättningsstruktur till vilken Nordic Capital överfört de kvarvarande nio onoterade portföljbolagen, med ett kombinerat marknadsvärde om 4,4 MdrEUR, i Nordic Capital Fond VII. Den ursprungliga livstiden för Fond VII uppnåddes i december 2017 och med överföring av de nio bolagen till en fortsättningsstruktur kommer Nordic Capital fortsätta som ägare och ha möjlighet att maximera utvecklingen och värdepotentialen i bolagen genom att erbjuda aktivt stöd och nytt kapital under ytterligare fem år.

I samband med ovanstående transaktion har NAXS också valt att växla bolagets innehav i de nio bolagen via Nordic Capital Fond VII till ett innehav via Nordic Capital CV1.

NAXS ursprungliga åtagande till Nordic Capital Fond VII var 20 MEUR.

Lennart Svantesson, verkställande direktör
Telefon: +46 73 311 00 11

Denna information är sådan information som Naxs AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2018 kl. 11.30 CET.

Pressmeddelanden och ytterligare information finns tillgängliga på www.naxs.se

NAXS AB (publ)
Org. nr. 556712-2972
Grev Turegatan 10
Tel: 08 611 33 25, E-post: info@naxs.se

NAXS är ett investmentbolag noterat på NASDAQ Stockholm. NAXS investerar huvudsakligen i private equity-fonder med nordiskt fokus men kan också göra direktinvesteringar i private equity och andra alternativa tillgångar tillsammans med fonder. NAXS kan, i begränsad omfattning, även göra andra typer av investeringar.

NAXS PM NC CV1 SV