Industrivärden överväger att avyttra aktier i SSAB

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER SPRIDNING, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER SYDAFRIKA ELLER ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OLAGLIG. SE AVSNITTET VIKTIG INFORMATION I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE.

Morgan Stanley och Carnegie har givits i uppdrag att utröna möjligheterna att avyttra upp till hela Industrivärdens B-aktieinnehav om 54.633.318 B-aktier, och därutöver upp till 19.000.000 av Industrivärdens A-aktier, i SSAB till svenska och internationella institutionella investerare. B-aktieinnehavet motsvarar 5,31 procent av kapitalet och 1,45 procent av röstetalet i SSAB. Det A-aktieinnehav som omfattas av en eventuell transaktion motsvarar 1,84 procent av kapitalet och 5,04 procent av röstetalet i SSAB. Transaktionen syftar till att stärka Industrivärdens finansiella flexibilitet, samtidigt som bolaget kvarstår som SSABs röstmässigt största ägare.

Efter transaktionens genomförande kommer Industrivärdens totala aktieinnehav i SSAB uppgå till 44.334.933 A-aktier motsvarande 4,31 procent av kapitalet och 11,77 procent av röstetalet. Om transaktionen genomförs, kommer Industrivärden att ingå en sedvanlig lock-up-klausul för kvarvarande aktier i SSAB omfattande cirka 180 dagar.

Om avyttringen genomförs, kommer den att ske genom, och priset för aktierna fastställas i, en så kallad accelererad bookbuilding-process. Processen påbörjas omedelbart och kan komma att avslutas med kort varsel. Ytterligare information kommer att offentliggöras så snart bookbuilding-processen genomförts.

Morgan Stanley har varit Sole bookrunner och Carnegie har varit Co-bookrunner i samband med transaktionen och Sundling Wärn Partners har agerat oberoende rådgivare till säljaren.

Stockholm den 23 april 2018

AB INDUSTRIVÄRDEN (publ)

För ytterligare information kontakta:
Sverker Sivall, Kommunikations- och hållbarhetschef, tel. 08-666 64 00

Avyttring_Snö_Launch 3_170423_(sve)