Talenom Oyj:n liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu 2018 (tilintarkastamaton): Kasvu jatkui vahvana ja kannattavuus kehittyi merkittävästi - liikevaihto kasvoi 18,1% ja liikevoitto kehittyi 42,4%

Talenom Oyj, pörssitiedote 26.4.2018 kello 10:00

Tammi-maaliskuun 2018 yhteenveto:
o Liikevaihto 12,7 (10,8) milj. euroa, kasvu 18,1 (13,4) %
o Liikevoitto (EBIT) 2,6 (1,9) milj. euroa, 20,7 (17,2) % liikevaihdosta
o Nettotulos 2,0 (1,4) milj. euroa
o Osakekohtainen tulos 0,29 (0,20) euroa
o Yhtiö tarkentaa ohjeistustaan vuodelle 2018 liikevoiton osalta
o Nettoinvestoinnit 3,3 (1,9) milj. euroa, josta liiketoimintakauppojen osuus 1,1 milj. euroa

Konserni 1-3/2018 1-3/2017 Muutos
Liikevaihto, 1 000 euroa 12 736 10 784 1 952
Liikevaihdon kasvu, % 18,1 % 13,4 % 4,7 %-yksikköä
Käyttökate, 1 000 euroa 3 731 2 855 876
Liikevoitto, 1 000 euroa 2 639 1 853 786
Liikevoitto liikevaihdosta, % 20,7 % 17,2 % 3,5 %-yksikköä
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % (rullaava 12 kk) 15,6 % 15,4 % 0,3 %-yksikköä
Nettoinvestoinnit, 1 000 euroa 3 266 1 897 1 369
Likvidit varat, 1 000 euroa 2 914 3 653 -739
Osakekohtainen tulos, eur 0,29 0,20 0,09
Nettotulos, 1 000 euroa 1 985 1 381 605

Ohjeistus vuodelle 2018
Yhtiö tarkentaa ohjeistustaan vuodelle 2018 liikevoiton osalta.

Uusi ohjeistus vuodelle 2018:
Talenomin tavoitteena on jatkaa selvästi tilitoimistoalaa nopeampaa kasvua. Yhtiön liikevaihdon kasvun arvioidaan olevan selvästi edellistä vuotta nopeampaa (12,1%, 2017). Suhteellisen kannattavuuden liikevoitolla mitattuna odotetaan parantuvan edellisestä vuodesta ja liikevoiton arvioidaan olevan 6,3-7,0 miljoonaa euroa.

Aiempi tilinpäätöksen 2017 yhteydessä esitetty ohjeistus oli:
Talenomin tavoitteena on jatkaa selvästi tilitoimistoalaa nopeampaa kasvua. Yhtiön liikevaihdon kasvun arvioidaan olevan selvästi edellistä vuotta nopeampaa (12,1%, 2017). Liikevoittoprosentin liikevaihdosta (11,7%, 2017) odotetaan parantuvan hieman edellisestä vuodesta.

Toimitusjohtaja Jussi Paaso
Talenomin menestys on jatkunut strategisten tavoitteiden mukaisesti. Sekä taloushallinnon rutiinit että myös muut hallinnolliset tehtävät hoituvat Talenomin yrittäjäasiakkaalla yhä vaivattomammin Arjen tukipalveluiden kehittymisen myötä. Samaan aikaan erinomaisen skaalautumiskykynsä osoittanut kirjanpidon tuotantolinja kehittyy entistä automaattisemmaksi ja yhä tehokkaammaksi. Kirjanpitolinjan digitaalisuusaste kasvaa ja tekoälyn hyödyntäminen lisääntyy, mikä mahdollistaa resurssien lisäämisen jakeluverkoston laajentamiseen sekä palveluiden monipuolistamiseen. Yhä useampi yritys on Talenomille potentiaalinen asiakas niin taloushallinnon kuin Arjen tukipalveluidenkin osalta. Kaikki nämä yhdessä luovat yhtiölle vahvan pohjan jatkaa kannattavaa kasvua myös tulevaisuudessa.

Yhtiön ensimmäinen vuosineljännes oli tuloksiltaan erinomainen. Panostukset uusmyyntiin sekä franchise-verkostoon kasvattivat asiakasvirtaa. Tähän kun lisätään onnistuneet jakelualueen kehittämiseen liittyvät liiketoimintakaupat, liikevaihto kasvoi 18,1 %. Liikevaihdosta yli 90% on uusiutuvaa liikevaihtoa. Liikevoitto kasvoi samalla 42,4 %, mikä johtui edelleen pääosin kirjanpidon tuotantolinjan tehostumisesta. Katsauskaudella liikevoitto oli 20,7 % liikevaihdosta.

Olemme nyt päättyneen kirjanpidon tuotantolinjan kehitysvaiheen aikana onnistuneet ottamaan laajalti käyttöön kirjanpidon automaattisia toimintoja sekä parantamaan kirjanpidon kokonaisprosessia myös laadun ja asiakaspalvelun osalta. Tehostumisen myötä kirjanpidon henkilöstömäärä on alle 2015 vuoden tason liikevaihdon merkittävästä kasvusta huolimatta. Olemme aloittamassa tuotantolinjan seuraavan kehitysvaiheen investoinnit, jotka tulevat edelleen tehostamaan toimintaa  tulevaisuudessa. Palkanlaskennan modernimman alustan käyttöönottotyö on aloitettu, ja odotamme myös siellä automaatioasteen nousevan tulevaisuudessa merkittävästi.

Muiden liiketoimintojen kehitys on jatkanut suunnitellusti myös ensimmäisellä neljänneksellä. Tuote- ja palvelukonsepteja on saatu kehitettyä entistä paremmaksi asiakaskokemusten perusteella. Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto muissa liiketoiminnoissa oli yhteensä yli 0,8 miljoonaa euroa keskittyen vahvasti neuvontapalveluihin ja henkilöstövuokraukseen.

Konsernin taloudellinen kehitys
Tunnusluvut

Konserni 1-3/2018 1-3/2017 Muutos
Liikevaihto, 1 000 euroa 12 736 10 784 1 952
Liikevaihdon kasvu, % 18,1 % 13,4 % 4,7 %-yksikköä
Käyttökate, 1 000 euroa 3 731 2 855 876
Liikevoitto, 1 000 euroa 2 639 1 853 786
Liikevoitto liikevaihdosta, % 20,7 % 17,2 % 3,5 %-yksikköä
Korolliset nettovelat, 1 000 euroa 20 531 19 791 739
Nettovelkaantumisaste, % 145 % 168 % -23,8 %-yksikköä
Omavaraisuusaste, % 30,5 % 27,5 % 3,0 %-yksikköä
Käyttöpääoma, 1 000 euroa -2 908 -1 932 -976
Nettoinvestoinnit, 1 000 euroa 3 266 1 897 1 369
Likvidit varat, 1 000 euroa 2 914 3 653 -739
Osakekohtainen tulos, eur 0,29 0,20 0,09
Osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo kauden aikana 6 850 714 6 812 046 38 668
Nettotulos, 1 000 euroa 1 985 1 381 605

Liikevaihto, kannattavuus ja tuloskehitys - tammi-maaliskuu 2018
Talenomin liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 18,1 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Liikevaihto kasvoi noin 2,0 miljoonaa euroa ja oli 12,7 (10,8) miljoonaa euroa.  Liikevaihdon kasvu johtui pääosin tilitoimistopalveluiden asiakasmäärän noususta.

Henkilöstökulut olivat katsauskaudella 6,9 (6,0) miljoonaa euroa. Henkilöstökulut olivat liikevaihdosta 54,4 (55,3) %.  Henkilöstökulujen suhteellinen osuus liikevaihdosta laski vuoden 2017 vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Muut kulut olivat materiaalit ja palvelut mukaan lukien 2,4 (2,0) miljoonaa euroa. Muiden kulujen suhde liikevaihtoon oli 18,7 (18,9) %.

Tammi-maaliskuun liikevoitto oli 2,6 (1,9) miljoonaa euroa (20,7 (17,2) % liikevaihdosta) ja nettotulos 2,0 (1,4) miljoonaa euroa. Parantuneen kannattavuuden taustalla oli kirjanpidon tehokkuuden parantuminen.

Tase, rahoitus ja investoinnit

Lyhytaikaiset velat yhteensä 10 777 9 206 9 429

Velat yhteensä 32 583 31 145 31 989

Oma pääoma ja velat yhteensä 46 778 42 896 45 930

Konsernin taseen loppusumma 31.3.2018 oli 46,8 (42,9) miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 30,5 (27,5) % ja nettovelkaantumisaste 145 (168) %.

Korollista pankkilainaa 31.3.2018 oli yhteensä 22,5 miljoonaa euroa, mihin eivät sisälly osamaksuvelat. Muut pitkäaikaiset korolliset velat (osamaksuvelat) olivat 0,4 miljoonaa euroa ja muut lyhytaikaiset korolliset velat (osamaksuvelat) 0,4 miljoonaa euroa.

Konserni käsittelee uusista asiakassopimuksista aiheutuneita kuluja, kuten sopimuksen saamisesta ja täyttämisestä syntyneitä menoja, investointeina IFRS15 standardin edellyttämällä tavalla ja kirjaa ne taseessaan aktivoituihin sopimuksesta aiheutuviin menoihin. Lisäksi konserni käsittelee osan ohjelmistoihin ja digitaalisiin palveluihin liittyvistä kehittämismenoista investointeina IAS38 standardissa esitettyjen vaatimuksien mukaisesti ja kirjaa ne taseessaan muihin aineettomiin hyödykkeisiin. Uusista asiakassopimuksista johtuvia investointeja oli katsauskaudella 0,8 (0,8) miljoonaa euroa. Ohjelmistojen ja digitaalisten palveluiden investoinnit olivat katsauskaudella 1,1 (0,9) miljoonaa euroa.

Yhtiö osti katsauskaudella Tilitoimisto K Ollila Oy:n sekä Tilitoimisto Tuloslaskenta Oy:n ja ATT Yrityspalvelut Oy:n liiketoiminnat. Liiketoimintakauppojen osuus nettoinvestoinneista oli 1,1 miljoonaa euroa.

Yhteensä nettoinvestoinnit 1.1.-31.3.2018 olivat 3,3 (1,9) miljoonaa euroa. Likvidit varat 31.3.2018 olivat 2,9 (3,7) miljoonaa euroa. Tämän lisäksi yhtiöllä oli 31.3.2018 käyttämättömiä tililimiittejä 1,0 miljoonaa euroa.

Yleislauseke
Tämän tiedotteen tietyt lausunnot ovat ennusteita ja perustuvat yhtiön ja johdon näkemykseen niiden antohetkellä. Tästä syystä niihin sisältyy riskejä ja epävarmuustekijöitä. Ennusteet saattavat myös muuttua, jos yleisessä taloudellisessa tilanteessa tai yhtiön toimintaympäristössä tapahtuu merkittäviä muutoksia.

TALENOM OYJ
HALLITUS

Lisätietoja:
Jussi Paaso
toimitusjohtaja, Talenom Oyj
jussi.paaso@talenom.fi

Talenom on vuonna 1972 perustettu tilitoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman tilitoimistopalveluja sekä muita sen asiakkaiden liiketoimintaa tukevia asiantuntijapalveluja. Yhtiöllä on omaa ohjelmistokehitystä ja se tarjoaa tilitoimistoasiakkailleen sähköisen taloushallinnon työkaluja.

Talenom-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 41,4 miljoonaa euroa, ja liikevaihto kasvoi vuoteen 2016 verrattuna 12,1 %. Talenomin kasvuhistoria on vahva - liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu 2005 - 2017 oli noin 15,3 %.

JAKELU:
www.talenom.fi