Hedera Group AB förvärvar Addus Care AB

Stockholm den 2 maj 2018

PRESSMEDDELANDE

Hedera Group AB (publ) förvärvar AddusCare AB och genomför en riktad emission på 5 MSEK oh en kvittningsemission på 2,5 MSEK.

Huvudägaren Lectica AB finansierar affären genom en bryggfinansiering på 5 MSEK.

Hedera Group AB (publ), noterat på Nasdaq First North, har förvärvat bemanningsbolaget Addus Care för 10 MSEK. Bolaget omsätter cirka 30 MSEK med ett rörelseresultat på cirka 0,5 MSEK. Bolaget förväntas ha en väsentlig tillväxt och resultatförbättring under 2018. Synergier och kostnadsbesparingar beräknas uppgå till drygt 3 MSEK.

Säljare till aktierna är Addus Socionom AB, ägt av Maria Nordin till 100%.

Addus Care grundades 2015 av Maria Nordin och erbjuder huvudsakligen bemanning av sjuksköterskor till vården. En mindre del av omsättningen avser läkare och socionomer. Addus Care har kunder inom både Landsting, kommun och privata vårdgivare.

Hedera Group kommer efter förvärvet att proforma år 2017 omsätta cirka 250 MSEK med ett rörelseresultat på 15 MSEK.

Syfte
Hedera har som mål att växa med 20% årligen. Detta skall ske genom förvärv och organisk tillväxt. Detta är tredje förvärvet under våren som Hedera genomför och med Addus Care stärker vi bemanning inom sjuksköterskor och bildar ett tydligt affärsområde med stor potential. Både Ambio Helse och Svensk Läkartjänst erbjuder sedan tidigare sjuksköterskor och får genom förvärvet tillgång till samarbete som ger stora synergier.

”Vi har länge letat efter att förvärva rätt bemanningsbolag för sjuksköterskor för att etablera oss inom denna kategori. Addus Care tillför ett affärsområde som vi saknar och vi blir mer kompletta med ett bredare utbud av bemanningstjänster. Vi har en del uthyrning av sjuksköterskor redan idag, men med Addus Care får vi ett ordentligt tillskott som stärker sjuksköterskebemanning”, säger Bertil Haglund VD för Hedera Group.

Maria Nordin har lång erfarenhet och hög kompetens inom bemanning och med henne förstärker vi vårt team och ledning. Genom förvärvet får vi stora synergier som kommer att ge resultat redan under 2018. Vi fortsätter på den inslagna vägen att bli en av de ledande aktörerna inom vårdbemanning, avslutar VD Bertil Haglund.

”Vi är glada att AddUs Care kommer att vara en del av Hedera Group. Det ger bolaget goda möjligheter att utveckla vår nischade bemanning där vi har en nära kontakt med kunder och konsulter. Samtidigt som vi ingår i den stora familjen och kan nyttja den styrka och de synergier som Hedera Group möjliggör.

Geografiskt blir vi ett bra komplement till våra systerbolag då vi har störst marknadsandel i Västsverige, säger Maria Nordin grundare och VD för Addus Care.

Finansiering
Hedera Group förvärvar Addus Care för en köpeskilling på totalt 10 MSEK. Betalning sker genom kontant likvid på 7,5 MSEK och aktier i Hedera Groupför 2,5 MSEK.

Finansiering av kontantdelen av förvärvet skall ske genom en riktad emission på 5 MSEK samt en bankfinansiering. Huvudägaren Lectica AB har lånat in 5 MSEK som kommer att återbetalas i samband med den riktade emissionen. Villkoret för lånet är den bankränta Hedera erlägger + 1%. Hedera Group AB har ett bemyndigande att genomföra emissionen.

Då betalning genom aktier riktat till VD i ett dotterbolag i koncernen omfattas av 16 kap Aktiebolagslagen (s k Leo-lagen) har styrelsen i Hedera Group beslutat kalla till en extra bolagsstämma den 30 maj 2018 för att besluta om kvittningsemissionen på 2,5 MSEK till Addus Socionom AB, till kursen 12,60 kronor per aktie.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB 08-503 015 50.

För ytterligare frågor, kontakta:
Bertil Haglund, VD, 0707 222 644 eller mail: bertil.haglund@hederagroup.se Peter Näslund, ordförande 0704 220 111

Hedera Group AB (publ), noterat på Nasdaq First North, erbjuder bemanning och rekrytering inom nischade yrkeskategorier. Genom dotterbolagen Ambio Helse, Medical Baerhendtz & Haeger, Läkarresurs, Pridoc, Svensk Läkartjänst LILAB och Hedera Socionom erbjuds bemanning för vård inom olika specialiteter. Hedera Ekonomi erbjuder även ekonomitjänster.

Läs hela pressreleasen