Hedera Group utser Maria Nordin till VD

Stockholm den 4 maj 2018

Maria Nordin utses till VD för Hedera Group AB (publ)

Styrelsen i Hedera Group AB (publ), noterat på Nasdaq First North, har beslutat utse Maria Nordin till verkställande direktör i Hedera Group AB

Hedera Group har under våren genomfört ett antal förvärv och vill förstärka den operativa delen genom tillsättandet av Maria Nordin som VD. Nuvarande VD Bertil Haglund kommer att föreslås bli styrelseordförande i Hedera Group på årsstämman den 8 maj 2018.

Syfte
Hedera behöver ha fokus på den operativa delen efter genomförda förvärv under våren. Maria Nordin har lång erfarenhet av ledande befattningar inom konsult- och bemanningsbranschen och tillför Hedera den kompetens som krävs för att utveckla Hedera mot uppställda mål.

Hedera har som mål att växa med 20% årligen. Detta skall ske genom förvärv och organisk tillväxt.

”Nu lämnar jag över VD-skapet till Maria Nordin som skall ta Hedera till nästa nivå. Som tilltänkt styrelseordförande kommer jag att ta en aktiv roll som ordförande och arbeta nära Maria i den dagliga verksamheten, säger Bertil Haglund.

Vi har växt otroligt bra det senaste halvåret och tillhör nu en av de ledande aktörerna inom vårdbemanning. Mitt uppdrag att genom förvärv etablera en betydande aktör på marknaden är nu slutfört, avslutar VD Bertil Haglund.

Jag är hedrad över att ta över som VD efter Bertil Haglund och ser fram emot att få leda Hedera Group in i framtiden. Vi är verksamma i en bransch med stora utmaningar där behovet av en kvalitativ partner är stort. I takt med att vårt samhälle förändras ändras också våra behov; läkare och sjuksköterskor vill i större utsträckning planera sin tid för att få ihop livet i stort och det innebär att många söker sig från landstingen. Bristen på personal i verksamheterna blir större år för år. Tillsammans kan vi göra att viktig kompetens stannar inom vården, säger Maria Nordin.

I rekryterings- och bemanningsbranschen råder hård konkurrens med pressade marginaler. Ju mognare en bransch blir desto fler aktörer, desto lägre marginaler. Hedera har fördelen av att vara ett nischat bolag. Det innebär att vi kommer kunna utveckla vårt tjänsteerbjudande så att det erbjuder så stor kundnytta som möjligt.  Vården behöver kompetens, kvalitet och kontinuitet men också en helikoptersyn där vi erbjuder effektivare personallösningar. Hedera Group har mycket goda förutsättningar att utvecklas till ett av Sveriges starkaste bolag inom personalförsörjning och jag ser fram emot att vara en del av den resan, avslutar Maria Nordin.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB 08-503 015 50.

För ytterligare frågor, kontakta:
Bertil Haglund, VD, 0707 222 644 eller mail: bertil.haglund@hederagroup.se
Peter Näslund, ordförande 0704 220 111

Hedera Group AB (publ), noterat på Nasdaq First North, erbjuder bemanning och rekrytering inom nischade yrkeskategorier. Genom dotterbolagen Ambio Helse, Medical Baerhendtz & Haeger, Läkarresurs, Pridoc, Svensk Läkartjänst LILAB, Addus Care och Hedera Socionom erbjuds bemanning för vård inom olika specialiteter. Hedera Ekonomi erbjuder även ekonomitjänster.

Läs hela pressreleasen Maria Nordin utses till VD för Hedera Group