OMSÆTNINGSVÆKST I OVERENSSTEMMELSE MED DE UDMELDTE FORVENTINGER

I tråd med tidligere kommunikerede forventninger rapporterer PANDORA omsætningsvækst i lokal valuta på 6% for 1. kvt. 2018 og en EBITDA-margin på 32.6%. Omsætningsvæksten var primært drevet af EMEA, da Asien og stillehavsområdet oplevede en nedgang i væksten drevet af Kina. En forretningsplan bliver i øjeblikket implementeret for at styrke forretningen i Kina.

I kvartalet har PANDORA også gjort gode fremskridt på strategien, som blev præsenteret på kapitalmarkedsdagen i januar 2018 med fokus på produktinnovation, fleksibel produktion, digitalisering af brandoplevelsen og styrkelse af Selskabets omni-channel. Dette inkluderede lancering af PANDORA Shine-kollektionen i marts samt installering af belægningsfaciliteter i produktionen i Thailand

FINANSIELLE HOVED- OG NØGLETAL

• Koncernomsætningen faldt i 1. kvartal 2018 med 1% (stigning på 6% i lokal valuta) til DKK 5.115 mio., hvilket er i overensstemmelse med PANDORAs tidligere udmeldte forventninger om vækst i lokal valuta på lidt under det forventede niveau for helåret på 7-10%
    • Omsætningen fra PANDORA-ejede butikker steg med 32% (stigning på 40% i lokal valuta), og udgjorde 51% af den samlede omsætning
      • Væksten i det direkte sammenlignelige salg for PANDORA-ejede konceptbutikker udgjorde 0%
    • Omsætningen fra EMEA steg med 15% (stigning på 16% i lokal valuta)
    • Omsætningen fra Nord- og Sydamerika faldt med 16% (fald på 4% i lokal valuta)
      • Det direkte sammenlignelige salg i USA steg med 9%
    • Omsætningen fra Asien og Stillehavsområdet faldt med 9% (stigning på 1% i lokal valuta)
  • Bruttomarginen udgjorde 75,8% i 1. kvartal 2018 (1. kvartal 2017: 73,3%)
  • EBITDA udgjorde DKK 1.667 mio. i 1. kvartal 2018 (1. kvartal 2017: DKK 1.879 mio.), svarende til en EBITDA-margin på 32,6% (1. kvartal 2017: 36,4%)
  • Frit cash flow udgjorde DKK 439 mio. i 1. kvartal 2018 (1. kvartal 2017: DKK 1.182 mio.)
  • PANDORA returnerede i 1. kvartal 2018 DKK 1.220 mio. til aktionærer i form af ordinært udbytte på DKK 9 pr. aktie (DKK 987 mio.) samt aktietilbagekøb på DKK 233 mio.
  • De finansielle forventninger til 2018 er uændret.

I forbindelse med resultaterne udtaler PANDORAs CEO Anders Colding Friis:
“Vi fortsatte den gode eksekvering af vores strategi frem mod 2022. Omsætningen fra butikkerne steg med 32% og udgør nu mere end 50% af den samlede omsætning, hvilket giver os mere kontrol med vores brand. Vi er samtidig tilfredse med reaktionen på lanceringen af vores nye forårskollektion, herunder PANDORA Shine. Som ventet har omsætningsvæksten i starten af året været moderat, og vi forventer en gradvis forbedring igennem året i takt med, at vi lancerer flere produkter.”

TELEFONKONFERENCE
Der afholdes i dag kl. 11.00 en telefonkonference for investorer og finansanalytikere, som kan følges på www.pandoragroup.com. Den tilhørende præsentation vil være tilgængelig på hjemmesiden en time inden telekonferencen.

Investorer og analytikere bedes benytte følgende telefonnumre:
Danmark: +45 35 44 55 83
Storbritannien (internationalt): +44 0 203 194 0544
USA: +1 855 269 2604

FINANSKALENDER FOR 2018
14. august 2018                 Delårsrapport 2. kvartal/1. halvår 2018
21. august 2018                 Ex-udbyttedag
23. august 2018                 Betalingsdag
6. november 2018              Delårsrapport 3. kvartal/9. mdr. 2018

OM PANDORA
PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker af høj kvalitet til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 100 lande fordelt på seks kontinenter via mere end 7.700 forhandlere, herunder mere end 2.400 konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 25.300 medarbejdere, hvoraf ca. 13.000 arbejder i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på Nasdaq Copenhagen. I 2017 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 22,8 mia. (ca. EUR 3,1 mia.).

For yderligere information kontakt venligst:

INVESTOR RELATIONS
Magnus Thorstholm Jensen
Vice President, Head of Investor Relations
Telefon: 7219 5739
mtje@pandora.net

CORPORATE COMMUNICATIONS
Mads Twomey-Madsen
Vice President, Corporate Communications & Sustainability
Telefon: 2510 0403
madt@pandora.net

Christian Møller