Stora Enso avslöjar vinnarna i designtävlingen Recreate Packaging 2018

"Fruit Glasses" av Viktoriia Schmidt och Arthur Schmidt från Tyskland har vunnit första pris i proffskategorin av Stora Ensos designtävling Recreate Packaging 2018. Vinnarna i studentkategorin är "MonsterFruits" av Marcus Zieboll och Tino Buschhorn från Stuttgart Media University i Tyskland.

Recreate Packaging 2018 fokuserade på livsmedelsförpackningar för barn och prisutdelningen ägde rum på ett evenemang i Madrid den 17 maj 2018. Tävlingen hölls för fjärde gången för att främja innovativ förpackningsdesign baserad på förnybara material.

"Experterna i juryn var mycket imponerade av de vinnande bidragen som kombinerade dynamisk funktionalitet med lekfull design och attraktiva former och grafik. I själva verket har alla finalistbidrag potential att påverka konsumenternas köpbeteende och skulle garanterat uppskattas av såväl barn som vuxna", säger Annica Bresky, divisionschef för Stora Enso Consumer Boards och ordförande för juryn.

Årets tävling, som fokuserade på livsmedelsförpackningar för barn, var en stor succé med hela 61 % fler deltagare än den senaste tävlingen. Det märks tydligt att det hållbara och förnybara materialet och uppdraget att skapa bättre förpackningar för barn var inspirerande, eftersom hela 258 designers deltog.

Juryns kommentarer

Tävlingsbidragen bedömdes utifrån funktionalitet, användarupplevelse, marknadspotential, innovativ användning av materialet, lämplighet för produktion samt kommersiella och logistiska fördelar.

"MonsterFruits" av Marcus Zieboll och Tino Buschhorn fick följande kommentar av juryn: "En tydlig vinnare av uppenbara skäl med tanke på bedömningskriterierna. Den roliga och lekfulla designen fångar barnens uppmärksamhet och uppmuntrar till interaktion och lek. Samtidigt är det enkla utförandet och den intuitiva designen viktig för att barn ska förstå hur förpackningen fungerar. Boxen är kostnadseffektiv att producera men trots det originell och unik. Dessutom uppfyller designen alla punkter i tävlingsuppdraget - den uppmuntrar barn att äta mer hälsosamt på ett roligt sätt. Sammanfattningsvis en produktionsfärdig design med utmärkt marknadspotential."

Juryns kommentar om "Fruit Glasses" av Viktoriia Schmidt och Arthur Schmidt: "Juryns beslut var enhälligt: en tydlig vinnare som fick full poäng på så gott som alla punkter. En välutformad och enkel design som är skalbar, anpassningsbar och klar för produktion. Ytterligare ett bevis på att de enklaste idéerna ofta är de bästa, något som är gemensamt för många av de vinnande bidragen. Designen motsvarar dessutom tävlingsuppdraget till punkt och pricka - den är rolig, attraktiv för barn och främjar hälsosamt ätande."

Övriga vinnare

På andra plats i proffskategorin kom "Snack+Break" av Denise Aimar, Valentina Rizzo, Antonella Zeverino och Chiara Borghi från Italien och på tredje plats "Bacaly Snake" av Karolina Lademann och Tomasz Zakowski från Polen.

I studentkategorin gick andrapriset till "Waky-Up Muesli" av Natalia Debicka från Academy of Fine Arts in Gdansk, Polen, medan tredjepriset gick till "Animeals" av Oskar Hilario och Simon Essnert från Nackademin i Sverige. Eftersom bidragen i studentkategorin höll så hög nivå beslutade juryn att dela ut tre hedersomnämnanden till "Magic animal packaging" av Sophia Scherer och Lisa Scherer från Stuttgart Media University; "Ploffie" av Martin Wunner, Kim So Hyeon och Nguyet Nguyen, även de från Stuttgart; och "Save The Trip" av Marie Falk från Brobygrafiska, Sverige.

Den öppna omröstningen på tävlingens webbplats för Public Choice Award samlade nästan 15 000 röster. Vinnarna var Klaudia Rajca och Martyna Matuszkiewicz från Poznan University of Economics and Business i Polen. Dessutom valde en jury bestående av barn sin favorit bland finalisterna och priset gick till "Waky-Up Muesli" av Natalia Debicka från Polen.

Tävlingsjury 2018

Juryn för Recreate Packaging 2018 bestod av experter på livsmedelsindustri, förpackningar och design:

Stefan Casey, Packaging Innovation Lead, Nestlé
Ali Kaylan, Head of Global Marketing, SIG Combibloc
Sally Voltaire, krögare, författare och ägare av restaurangen Sally Voltaire & Systrar
Renne Angelvuo, President, EPDA (European Packaging Design Association)
Antoine Leuenberger, Regional Buyer, Danone
Annica Bresky, ordförande, Divisionschef för Consumer Board Division, Stora Enso

Vinnarbidragen presenteras på tävlingens webbplats www.recreatepackaging.com.

Om Stora Enso

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR och rörelseresultatet till 1 miljard EUR.

Ladda ner bilder https://storaenso.emmi.fi/l/k6dZLPVgmt-9

Mer information

Sanna Heiskanen, Marketing Communications Manager, Stora Enso, Division Consumer Board,
tel. +358 40 773 9373, e-post sanna.heiskanen@storaenso.com