Mikael Ekström ny VP Development på Iconovo

Iconovo AB (publ) tillkännager i dag att Dr Mikael Ekström har utsetts till VP Development på Iconovo AB. Han tillträder sin nya roll den 1 september 2018.

Mikael har närmare 30 års erfarenhet av inhalationsprodukter och kommer senast från en roll som Senior Director Inhalation Product Development på AstraZeneca där han dessförinnan haft ledande positioner både inom produktutveckling och läkemedelsutveckling. Han doktorerade 1989 i organisk kemi vid Lunds Universitet.

Mikael Ekström kommer att ansvara för utvecklingen av Iconovos nya produkter med speciellt fokus på ICOone och inhalerade vaccin. Han kommer även att ingå i Iconovos ledningsgrupp. Detta är en viktig förstärkning av Iconovos organisation inför satsningen på att utveckla fler egna produkter.

"Vi är mycket glada att kunna knyta Mikael till oss. Hans mångåriga erfarenhet och kompetens inom inhalationsområdet kommer givetvis att gagna oss mycket när Iconovo nu går in i nästa spännande fas", säger Iconovos VD Orest Lastow.

För ytterligare information kontakta;

Orest Lastow, VD, orest.lastow@iconovo.se, mobil: 076-5422220

Om Iconovo AB

Iconovo grundades 2013 av personer med lång erfarenhet inom inhalationsutveckling. Bolaget utvecklar inhalatorer med tillhörande läkemedelsberedning som främst används för att behandla Astma och KOL men Iconovo besitter även kompetens att utveckla produkter för nya typer av inhalerade läkemedel som tex vacciner.

Genom att samarbeta med Iconovo kan läkemedelsföretag och generikabolag få tillgång till en komplett läkemedelsprodukt och slipper därmed de komplicerade och kostsamma tidiga stegen i utvecklingsfasen. Iconovo licensierar ut sina patenterade produkter till sina kunder och erbjuder en snabbare väg till inhalationsmarknaden med lägre risk och till en lägre kostnad.

Mer information om verksamheten finns på www.iconovo.se.

Företaget är baserad i Lund och Iconovos aktie (ticker ICO) är noterad på Nasdaq First North, Stockholm sedan 6 april 2018. Erik Penser Bank AB är Bolagets Certified Adviser.