PANDORA OVERTAGER DISTRIBUTIONEN I IRLAND

PRESSEMEDDELSE
22 MAJ 2018

PANDORA OVERTAGER DISTRIBUTIONEN I IRLAND

Som led i PANDORAs strategi om at øge kontrollen over PANDORAs brand, meddeler PANDORA i dag, at selskabet har indgået en aftale med BJ FitzPatrick Holdings Ltd. om overtagelse af PANDORA butiksnetværket i Irland den 1. juni 2018. Samtidig vil BJ FitzPatrick Groups distributionsrettigheder til PANDORA smykker i Irland og Nordirland ophøre.

Overtagelsen er i linje med PANDORAs mål om at øge andelen af PANDORA-ejede konceptbutikker i vigtige markeder og vil give PANDORA direkte adgang til det irske marked. Med aftalen tilføjer PANDORA 24 konceptbutikker samt en shop-in-shops i Irland til det PANDORA-ejede butiksnetværk. Derudover overtager PANDORA distributionen af fem konceptbutikker fra forhandlere og 10 shop-in-shops i Nordirland.

I forbindelse med aftalen udtaler David Allen, President, PANDORA EMEA: ”Gennem årene har BJ FitzPatrick sikret at både PANDORAs brand og butiksnetværk er blevet udviklet på tværs af Irland. Som en integreret del af vores strategi om at øge kontrollen over vores brand og distribution af PANDORA smykker vil vi nu fortsætte indsatsen med at etablere PANDORA som den varemærkeproducent, der leverer den mest personlige smykkeoplevelse i Irland.”

I forbindelse med aftalen betaler PANDORA et samlet beløb på EUR 23 mio. (ca. DKK 171 mio.) til BJ FitzPatrick, heraf udgør lager ca. EUR 3 mio. Aftalen vil træde i kraft den 1. juni 2018 betinget af opfyldelsen af visse forudsætninger.

PANDORA smykker har været tilgængelige i Irland siden 2007 og i 2017 genererede de opkøbte PANDORA konceptbutikker en omsætning på omkring EUR 24 mio. (ca. DKK 180 mio.). Dertil genererede grossistnetværket i Irland og Nordirland en omsætning på omkring EUR 5 mio. i 2017.

OM PANDORA

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker af høj kvalitet til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 100 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 7.700 forhandlere, herunder mere end 2.400 konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 25.300 medarbejdere, hvoraf mere end 13.000 arbejder i Thailand, hvor selskabet fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ Copenhagen. I 2017 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 22,8 mia. (ca. EUR 3,0 mia.).

For yderligere information kontakt venligst:

CORPORATE COMMUNICATIONS
Mads Twomey-Madsen