Konecranes deltar som första finländska bolag i CIRCit – ett samnordiskt forskningsprojekt kring cirkulär ekonomi

Konecranes har antagits som första nivåns företag i forskningsprojektet CIRCit. CIRCit har verksamhet i de nordiska länderna, och projektet stöder nordiska företag att hitta möjligheter inom den cirkulära ekonomin. Målsättningen är att nordiska företag ska etablera sig som föregångare inom området och samtidigt stärka sin ställning på en hårt konkurrensutsatt marknad. I projektet kommer Konecranes tillsammans med CIRCit:s forskningslag från ledande universitet att undersöka och konceptualisera modeller, utbud och lösningar för den cirkulära ekonomin.

”Vi ser en stor potential i att utveckla vår verksamhet ur den cirkulära ekonomins perspektiv”, säger Nathalie Clément, direktör, företagsansvar på Konecranes. ”Vår målsättning är att inspirera marknaden och kunderna genom att erbjuda innovativa och ekoeffektiva lösningar. Genom CIRCit vill vi utveckla konkreta verktyg som stöder våra processer, samt hitta nya lösningar och affärsmodeller som utgår från kundernas behov och framtida trender som stöder en cirkulär ekonomi.”

”En av de största utmaningarna för företag i dag är hur vi ska arbeta för en framtida konkurrenskraft och tillväxt, samtidigt som vi ökar produktiviteten för resurser och energi”, säger Tim C. McAloone, projektledare på Danmarks tekniska universitet. ”Vi är nöjda över att de bolag som hittills har anslutit sig är redo att utforska de möjligheter en cirkulär ekonomi medför. Förhoppningsvis kommer fler företag att införa cirkulär praxis.”

Projektet leds av Danmarks tekniska universitet tillsammans med Swerea IVF, Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, Innovation Center Iceland och Teknologiindustrin i Finland. CIRCit ingår i Nordiskt forsknings- och innovationsprogram för grön tillväxt, som finansieras av NordForsk, Nordisk Energiforskning och Nordisk Innovation.

Mer information:
Nathalie Clément, direktör, företagsansvar, Konecranes
E-post: nathalie.clement@konecranes.com eller telefon: +358 50 593 7587

Detta pressmeddelande finns också på vår webbsida www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2017 omsatte koncernen 3 136 miljoner euro. Koncernen har 16 200 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

Konecranes_modell_for_cirkular_ekonomi