Fermionin uusi tehdasyksikkö käyntiin Hangossa - tehtaan tuotannosta lähes 100 % menee vientiin

Orion Oyj  Lehdistötiedote 14.6.2018 klo 9.00

Lääkkeiden vaikuttavia aineita globaaleille markkinoille valmistavan Fermion Oy:n merkittävä investointiprojekti Hangossa on edennyt uuden tehdasyksikön käyttöönottovaiheeseen.  Uusi, pitkälle automatisoitu ja huippuluokan teknologialla varustettu tuotantoyksikkö korvaa tehtaan vanhimman tuotantoyksikön. Samalla se varmistaa Fermionin tuotantovalmiuden tutkimusvaiheessa oleviin Orionin uusiin alkuperälääkeaineisiin. Fermion valmistaa tällä hetkellä Hangossa muun muassa elinsiirtojen hylkimisreaktioiden estoon tarkoitettua atsatiopriinia, joka on myös WHO:n välttämättömien lääkeaineiden listalla. Atsatiopriini on yksi tuotteista, joiden valmistuksessa yhtiö kuuluu alallaan maailman markkinajohtajiin.

Suomalaisen Orionin kokonaan omistama tytäryhtiö Fermion uutisoi vuonna 2016 yli 30 miljoonan euron suuruisesta investoinnista, jonka myötä Hangossa sijaitsevan tehtaan tuotantolaitteistoa nykyaikaistetaan vastaamaan sekä kasvavaan maailmanlaajuiseen kysyntään että lääkealan tiukentuviin laatu-, turvallisuus-, ympäristö- ja työsuojeluvaatimuksiin. Investointi mahdollistaa myös koko tehtaan tuotantokapasiteetin kasvun noin puolella nykyisestä - liki 300 tonniin vuodessa. Yksi tonni lääkkeen vaikuttavaa ainetta voi lääkkeestä riippuen riittää jopa sataan miljoonaan lääkeannokseen.

"Lääkeaineiden valmistukseen tulee jatkuvasti uusia vaatimuksia liittyen tilojen sekä laitteiden käyttöön ja niiden laatuun. Uusi tehdasyksikkö vastaa näihin vaatimuksiin ja varmistaa valmiutemme vastata kasvavaan kysyntään sekä emoyhtiö Orionin kehitteillä olevien lääkkeiden että muille lääkeyhtiöille toimitettavien lääkeaineiden osalta", kertoo Fermion Oy:n toimitusjohtaja Arto Toivonen.

Fermionin tuotannosta lähes 100 prosenttia menee vientiin. Suurimmat markkina-alueet ovat USA ja Eurooppa. Lisäksi yhtiön valmistamia lääkeaineita viedään esimerkiksi Intiaan, jossa tuotantokustannukset ovat perinteisesti Suomea huomattavasti matalammat. Asiakkaiden joukossa on emoyhtiö Orionin ohella maailman suurimpia lääkkeiden valmistajia.

Fermion on useissa omissa tuotteissaan maailman johtava lääkeaineiden valmistaja. Sen avaintuotteita ovat muun muassa Hangossa valmistettava Parkinsonin tautilääkkeissä käytettävä entakaponi sekä elinsiirtojen hylkimisreaktioiden estolääkityksessä käytettävä lääkeaine atsatiopriini. Jälkimmäinen on myös maailman terveysjärjestö WHO:n välttämättömien lääkkeiden listalla. Lisäksi Fermion on alallaan johtava syövän ja nivelreuman hoidossa käytettävän metotreksaatin valmistaja sekä leukemian ja Crohnin taudin hoidossa hyödynnettävän 6-merkaptopuriinin tuottaja. Molempia tuotteita valmistetaan yhtiön Oulun tehtaalla.

"Fermionilla olemme halunneet keskittyä nimenomaan haastavampien tuotteiden valmistukseen. Korkean potentin aktiiviaineiden markkinasegmentti kasvaa nopeammin kuin koko lääkeaineiden markkina keskimäärin. Modernisoitu tuotantolaitteisto Hangossa vahvistaa entisestään kilpailukykyämme globaaleilla markkinoilla. Henkilöstömäärän Fermionin Hangon tehtaalla arvioidaan säilyvän ennallaan eli noin 160 henkilössä", Toivonen jatkaa.

Hangon tehtaan uuden tuotantoyksikön avajaisia vietetään tänään 14. kesäkuuta. Avajaisissa paikalla on muun muassa ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen sekä Hangon kaupunginjohtaja Denis Strandell.

"On hienoa nähdä, että suomalainen tuotanto ja huippuosaaminen ovat kysyttyjä maailmalla. Fermionin tehtaan käynnistäminen Hangossa on hyvä esimerkki, että kansainvälisillä markkinoilla toimivan suomalaisyrityksen investointi kotimaahan kannattaa", ministeri Virolainen toteaa.

Lisätietoja:
Arto Toivonen, toimitusjohtaja, Fermion Oy
arto.toivonen@fermion.fi

Kuvat:
http://materialbank.orion.fi/ > Public material bank > Public content bank > Fermion Hanko avajaiset

Fermion
Orion-konserniin kuuluva Fermion on suomalainen lääkkeiden vaikuttavien aineiden valmistaja. Fermion kehittää ja valmistaa lääkeaineita Orionille sekä muille lääkeyhtiöille maailmanlaajuisesti. Fermionilla on erityisosaamista ja kapasiteettia erittäin vahvojen (high potency) lääkeaineiden valmistukseen, ja osassa valmistamistaan tuotteista yhtiö on globaali markkinajohtaja. Fermionin tehtaat sijaitsevat Hangossa ja Oulussa. Yhtiön liikevaihto ilman toimituksia Orionille vuonna 2017 oli 51 miljoonaa euroa.

Orion-konserni
Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin oikaistu liikevaihto vuonna 2017 oli 1 034 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 200 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Julkaisija Orion-konserni
Orionintie 1A, 02200 Espoo