Saniona beviljas anslag om 1,4 miljoner SEK för Kv7-program

28 juni 2018

Saniona, ett ledande bioteknikbolag inom jonkanaler, meddelade i dag att bolaget har erhållit forskningsanslag om 1 miljon DKK (1,4 miljoner SEK) från den danska Innovationsfonden i anslutning till Kv7-programmet för utvecklingen av ett nytt läkemedel för behandling av Painful Bladder Syndrome (PBS).

– Vi har erhållit mycket intressanta data för våra ledande substanser inom ramen för Kv7-programmet inom specifika neurologiska indikationer, däribland epilepsi och smärta samt urininkontinens. Vi ska använda anslaget från Innovationsfonden till att utveckla ett nytt läkemedel mot Painful Bladder Syndrome, som är en invalidiserande sjukdom som leder till att patienterna får leva med funktionsnedsättande smärtor i urinblåsan och inkontinens, säger Jørgen Drejer, VD för Saniona.

Kv7-program är i preklinisk forskningsfas. Saniona har data från djurmodeller av Painful Bladder Syndrome, som visar att Sanionas substanser dämpar både smärta och inkontinens vid Painful Bladder Syndrome, och lindrar därmed de båda allvarligaste symptomen hos sjukdomen. Anslaget från Innovationsfonden kommer att stödja Sanionas mål att välja ut en läkemedelskandidat för preklinisk och klinisk utveckling.

– Det finns inget botemedel och inte heller någon effektiv behandling mot Painful Bladder Syndrome. De befintliga behandlingarna fokuserar på att lindra symptomen, smärta och inkontinens, vart och ett för sig. Produkterna har emellertid begränsad effekt och ger ofta betydande biverkningar. Sanionas Kv7-program kan leda till en viktig ny och värdefull behandling, säger Jørgen Drejer.

För mer information, kontakta

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona, mobil: +45 2210 9957, e-post: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2018, kl. 10:40 CEST.

Om Saniona

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metabola sjukdomar och smärtlindring. Saniona har fyra program under klinisk utveckling, varav tre kliniska program i sen fas där fokus ligger på utvecklingen av behandlingar för att på ett effektivt sätt reglera fixeringar, begär och beroenden med avseende på mat och droger. Saniona har för avsikt att utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom Prader-Willis syndrom på egen hand och ingå samarbeten med större företag för utvecklingsprogram som syftar till att behandla mer utbredda indikationer, såsom fetma. Bolagets forskning är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Saniona har pågående samarbetsavtal med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Sanionas forskningscenter har sin bas i Köpenhamn, och bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION).  Läs mer på: www.saniona.com.

Om Painful Bladder Syndrome (PBS)

Enligt riktlinjerna från American Urological Association definieras PBS som smärta förknippad med symptom i de nedre urinvägarna (inkontinens) under mer än sex veckor, i avsaknad av infektion eller andra identifierbara orsaker. Det uppskattas att PBS drabbar över 10 miljoner människor bara i USA, med den högsta förekomsten bland medelålders och äldre kvinnor. Det finns inget botemedel mot sjukdomen. För de flesta patienter syftar den livslånga behandlingen till att behandla symptomen, smärta och inkontinens, vart och ett för sig. För inkontinens visar behandlingarna begränsad effekt, en hög grad av avbrutna behandlingar och många biverkningar, och det händer ofta att patienterna väljer blöjor som ett alternativ. För kronisk smärtlindring är effekten känd för att avta med tiden, biverkningarna är många och ofta leder långvarig användning av olika preparat till ett beroende. Nya behandlingsmetoder för PBS är under utveckling. Resultaten från tidiga studier med dessa nya läkemedel visar emellertid antingen liknande svaga effekter som vid traditionella behandlingar eller att ökad effekt medför en ökad risk för nya biverkningar. Att exempelvis injicera botulinum toxin A i urinblåsväggen och därmed minska inkontinensen är en ny godkänd behandling av PBS. Behandlingen visar emellertid begränsade framgångar, och patienter som behandlas med botulinum toxin A lider av högre risk för kroniska urinvägsinvägsinfektioner samt urinretention, där patienterna måste få en kateter insatt för att kunna urinera. Därmed skulle en framgångsrik utveckling av en Kv7-kanalaktiverare som dämpar både smärta och inkontinens vid PBS utan den begränsade effekt och de många biverkningar som märks vid behandlingar i dagsläget potentiellt kunna ge fullt tillträde till en marknad med ett stort icke-tillgodosett medicinskt behov.

20180628 - PR - Innovationsfonden - SWE