Yara med økte leveranser, men lavere marginer

Oslo, 17. juli 2018: Yara International ASA leverte et svakere resultat for andre kvartal sammenlignet med andre kvartal i 2017. Nettoresultat etter minoritetsinteresser var på minus USD 211 millioner (USD - 0,77 per aksje), mot USD 82 millioner (USD 0,30 per aksje) for samme periode i fjor. Det negative resultatet inkluderer et valutatap uten kontanteffekt på USD 302 millioner, som følge av at dollaren har styrket seg gjennom kvartalet, noe som er positivt for Yara. Korrigert for valutatap og spesielle poster var resultatet på USD 0,17 per aksje, mot USD 0,34 per aksje i andre kvartal 2017.

EBITDA eksklusive spesielle poster i andre kvartal var på USD 321 millioner, ned 5 % sammenlignet med for ett år siden, siden høyere energikostnader og en svakere amerikansk dollar mer enn utlignet virkningen av høyere priser.

«Yara rapporterer 13 % høyere leveranser, til tross for lastebilsjåførstreiken i Brasil. Likevel var underliggende EBITDA fem prosent lavere, ettersom økte leveranser og salgspriser ble utlignet av økte energikostnader,» sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

«Markedsforholdene i industrien vår vil sannsynligvis fortsatt være tøffe i en tid fremover, men balansen i markedet ligger an til å gradvis forbedres etter 2018. Vi fortsetter å fokusere på våre forbedrings- og vekstprogram, som har forbedret Yaras resultater med mer enn 25 % i løpet av de siste 12 månedene, og som kommer til å levere ytterligere resultatforbedringer fremover,» sier Holsether.

Totale gjødselleveranser var 11 % høyere sammenlignet med et år tidligere, drevet av økte leveranser i Europa og inkluderingen av Babrala-oppkjøpet i India og Cubatão-oppkjøpet i Brasil. Leveranser av industriprodukter var 16 % høyere enn for et år siden, inklusive Cubatão-oppkjøpet. Eksklusive Babrala og Cubatão var gjødsel- og industrileveransene opp henholdsvis 6 % og 7 %. Yaras ammoniakkproduksjon var 13 % høyere enn i andre kvartal 2017, mens ferdiggjødselproduksjonen økte med 10 %. Justert for porteføljeeffekter var produksjonen på linje med samme periode i fjor. Marginene var lavere enn for et år siden, fordi høyere priser ble utlignet av høyere gasspriser i Europa.

Utover 2018, ser den globale tilbuds- og etterspørselsbalansen for urea ut til å bedre seg gradvis. Tilbudsveksten for nitrogen er anslått å reduseres betydelig etter 2018, og dagens prisnivå på nitrogen gir ikke økonomiske insentiver til nye investeringer. I tillegg ligger etterspørselsveksten an til å ta seg opp, sammenlignet med de siste tre årene, ettersom de globale kornlagrene er relativt lave, spesielt utenom Kina, og økt produksjon er nødvendig for å holde tritt med det økende konsumet.

Basert på nåværende terminpriser for olje- og gassprodukter, forventes Yaras spot-baserte energikostnader for tredje og fjerde kvartal 2018 å bli USD 100 millioner og USD 70 millioner høyere enn for et år siden.

Forbedringsprogrammet i Yara er i rute til å levere minst USD 500 millioner årlig i økt EBITDA innen 2020, hvorav USD 310 millioner er realisert per andre kvartal 2018.

Lenke til rapporten, presentasjonen og webcast 17. juli kl 09:30:

Thor Giæver, Investorkontakt
Telefon: (+47) 24 15 72 95
Mobil: (+47) 48 07 53 56
E-post: thor.giaver@yara.com

Esben Tuman, Mediekontakt
Mobil: (+47) 90 50 84 00
E-post: esben.tuman@yara.com

Om Yara

I samarbeid med kunder og partnere dyrker Yara kunnskap for å brødfø verdens befolkning og ta vare på kloden, for å oppfylle vår visjon om et samfunn bygget på samarbeid, en verden uten sult og respekt for kloden vår.

Våre løsninger for plantenæring og presisjonslandbruk øker bøndenes avlinger og produktkvalitet, med redusert miljøavtrykk. Våre miljøløsninger og industriløsninger forbedrer luftkvalitet, reduserer utslipp og er viktige ingredienser i utviklingen av en rekke andre produkter. Vi har en åpen bedriftskultur som vektlegger mangfold og inkludering, og vi fremmer sikkerhet og integritet hos våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den økende sulten i Europa, og er i dag tilstede over hele verden med mer enn 16.000 ansatte og operasjon i over 60 land. I 2017 hadde Yara en omsetning på 93,8 milliarder kroner.

www.yara.com

2Q 2018 Report 2Q 2018 Presentation