Siili jatkaa investointeja ohjelmistoautomaatioon ostamalla enemmistöosuuden VALA Groupista

Siili Solutions Oyj Pörssitiedote 1.8.2018 kello 13.15

Siili Solutions Oyj on ostanut tänään allekirjoitetulla sopimuksella 60 prosenttia ohjelmistoautomaatioon erikoistuneen VALA Group Oy:n osakekannasta. Yhtiön tilikauden 2017 liikevaihto oli 5,8 miljoonaa euroa ja käyttökate (EBITDA) 1,4 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 80 henkilöä. Myyjät jatkavat yhtiön palveluksessa ja vähemmistöomistajina. Yrityskaupan ei arvioida vaikuttavan Siilin vuoden 2018 ohjeistukseen.

”Ohjelmistoautomaatio- ja robotiikkaosaamisellamme on ollut jo pitkään vahvaa kysyntää kotimaassa ja tänä vuonna olemme saaneet ensimmäiset kansainväliset asiakkaat tällä osa-alueella. Yritysoston myötä automaatio-osaajiemme joukko kasvaa edelleen reilusti yli 100 henkilön kokoiseksi. VALA Groupin kautta pääsemme myös uusiin asiakkuuksiin ja saavutamme synergiaetuja kansainvälistymisessä sekä avoimen lähdekoodin ohjelmistorobotiikan kehittämisessä”, sanoo Timo Luhtaniemi, Siili Solutions Oyj:n toimitusjohtaja.

Kokonaiskauppahinta Siili Solutions Oyj:n ostamista VALA Group Oy:n osakkeista on 7,2 miljoonaa euroa, joka sisältää 6 miljoonan euron velattoman kauppahinnan yhtiön liiketoiminnasta sekä 1,2 miljoonan euron korvauksen VALA Groupin nettokassasta. Kauppahinta maksetaan käteisvastikkeella, joka rahoitetaan osittain lainalla ja osittain Siilin kassavaroista. VALA Group raportoidaan osana Siili-konsernia 1.8.2018 alkaen, ja se jatkaa toimintaansa itsenäisesti omalla brändillään. Tämä on Siilin uuden strategian mukainen toimintamalli yhtiön organisoituessa pienempiin, itsenäisiin yksiköihin. Sekä Siilillä että myyjillä on oikeus toteuttaa kauppa lopuista 40 prosentista VALA Groupin osakkeista kuitenkin aikaisintaan vuoden 2021 alussa. Myöhemmin mahdollisesti hankittavien osakkeiden kauppahinta määräytyy Vala Groupin tulevan liikevaihdon kasvun ja kannattavuuden perusteella.

“VALA Groupin visiona on olla Suomen onnellisin työpaikka. Siilissä tunnistamme meille tärkeitä työntekijöiden hyvinvointia ja ammatillista kehitystä tukevia arvoja ja tästä syystä päätös yhdistää voimamme oli helppo. Yhdessä olemme Suomen markkinajohtaja ohjelmistoautomaatiossa sekä hyvässä asemassa jatkamaan maailmanvalloitusta”, toteaa Sami Tuomisaari, VALA Groupin toimitusjohtaja.

Siili Solutions Oyj

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Timo Luhtaniemi, Siili Solutions Oyj
Puhelin: 0400 447 464, sähköposti: timo.luhtaniemi(at)siili.com

Toimitusjohtaja Sami Tuomisaari, VALA Group Oy
Puhelin: 040 590 5007, sähköposti: sami.tuomisaari(at)valagroup.com

Jakelu:
www.siili.com/fi

Siili Solutions lyhyesti:
Siili Solutions Oyj on uuden ajan ohjelmistointegraattori ja digitaalisten palveluiden kumppani, joka tuottaa koko tietojärjestelmän kattavia teknologiariippumattomia IT-asiantuntijapalveluita Suomen ja maailman johtaville yrityksille. Siilillä on toimistot Suomessa, Saksassa, Puolassa ja USA:ssa. Siili Solutions Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla. Siili on kasvanut nopeasti ja kannattavasti perustamisestaan vuodesta 2005 lähtien. www.siili.com/fi

VALA Group lyhyesti:
VALA Group Oy on Helsingissä vuonna 2008 perustettu kansainvälinen laatulähtöiseen ohjelmistokehitykseen, ohjelmistoautomaatioon ja ohjelmistojen laadunvarmistukseen keskittyvä asiantuntijayritys. Yhtiölle merkittäviä toimialoja ovat muun muassa media, terveysteknologia ja telekommunikaatio. Noin 80 henkeä työllistävän yhtiön visiona on olla onnellisin yritys Suomessa vuoteen 2020 mennessä. Täten merkityksellisen työn ja onnellisuuden tavoittelu ovat yhtiön tärkeimpiä yksittäisiä tavoitteita.