F-Secure julkaisee uudet näkymät vuodelle 2018 huomioimaan ostettu MWR InfoSecurity

F-Secure Oyj, Pörssitiedote, 8.8.2018, 08.59

Aikaisemmin (18.6.2018) kerrotun mukaisesti F-Secure antaa uudet näkymät vuodelle 2018. Hankittu MWR InfoSecurity yhdistetään konserniin 2. heinäkuuta 2018 alkaen. Johto on luottavainen vuodelle 2018 annettujen alkuperäisten liikevaihdon kasvun ja kannattavuuden näkymien saavuttamiseen, pois lukien yrityskaupan vaikutukset. Uudet näkymät vuodelle 2018 annetaan, jotta hankitun liiketoiminnan vaikutukset tulevat huomioiduksi. Näkymät strategiajaksolle 2018-2021 eivät muutu.

Uudet näkymät vuodelle 2018

Uudet näkymät vuodelle 2018 sisältäen MWR InfoSecurityn hankinnan vaikutuksen ovat:

• Yritystietoturvan liikevaihdon odotetaan kasvavan yli 35% verrattuna vuoteen 2017
  • Kuluttajatietoturvan liikevaihdon odotetaan pysyvän samalla tasolla kuin 2017
  • Oikaistun käyttökatteen odotetaan olevan 14-18 miljoonaa euroa
  • Yritysostoon ja integraatioon liittyvien kulujen ennakoidaan olevan 3,5-4,0 miljoonaa euroa

Aikaisemmat näkymät vuodelle 2018

Yhtiön aiemmin julkaistut näkymät vuodelle 2018 olivat:

• Yritystietoturvan liikevaihdon odotetaan kasvavan yli 15% verrattuna vuoteen 2017
  • Kuluttajatietoturvan liikevaihdon odotetaan pysyvän samalla tasolla kuin 2017
  • Liikevoiton odotetaan olevan 8-12 miljoonaa euroa

Yhtiön näkymät strategiajaksolle 2018-2021 ovat ennallaan

Yhtiö ennakoi kyberturvallisuustuotteiden ja -palveluiden kysynnän vahvan kasvun jatkuvan ja hakee markkinaa nopeampaa kasvua. Yritystietoturvan liikevaihdon odotetaan strategiaperiodin 2018-2021 aikana kasvavan yli 15% vuosittain.

Liikevaihdon ennakoidun kasvun ja yhtiön skaalautuvan  liiketoimintamallin odotetaan parantavan kannattavuutta selvästi pitkällä aikavälillä. Yhtiön johto pyrkii jatkuvasti löytämään oikean tasapainon kasvuinvestointien ja kannattavuuden välillä optimoiden pitkän aikavälin kasvua ja arvonluontia osakkeenomistajille.

Vaihtoehtoiset tunnusluvut

F-Secure raportoi toisesta neljänneksestä alkaen eräitä vaihtoehtoisia tunnuslukuja, jotka eivät ole IFRS-standardien mukaisia. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen laskennassa ei huomioida vertailukelpoisuuteen vaikuttavia, tavallisesta liiketoiminnasta poikkeavia ja rahavirtoihin vaikuttamattomia eriä varsinaisen liiketoiminnan taloudellisen tuloksen näyttämiseksi. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen esittämisen tarkoituksena on parantaa vertailukelpoisuutta eivätkä ne korvaa muita IFRS-pohjaisia tunnuslukuja.

Raportoitavat vaihtoehtoiset tunnusluvut ovat käyttökate, oikaistu käyttökate ja oikaistu liikevoitto. Käyttökate ei sisällä poistoja eikä arvonalentumisia. Lisäksi sekä oikaistun käyttökatteen että oikaistun liikevoiton ulkopuolelle jäävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat olennaiset tavalliseen liiketoimintaan kuulumattomat erät. Oikaisut liittyvät yrityskauppoihin, integraatiokuluihin, liiketoimintojen myynnistä saatuihin voittoihin ja tappioihin sekä muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin.

Lisätietoa:

Tapio Pesola, sijoittajasuhdepäällikkö