Acarix Delårsrapport, januari - juni 2018 : Acarix befäster sin ställning på nyckelmarknader genom att erbjuda läkare och patienter nya möjligheter

Delårsrapport, januari - juni 2018

Malmö den 21 augusti 2018

Acarix befäster sin ställning på nyckelmarknader

genom att erbjuda läkare och patienter nya möjligheter

"Sedan start har Acarix varit fast beslutna att utveckla en tillförlitlig, icke-invasiv och strålningsfri metod där man med hög säkerhet kan utesluta kranskärlssjukdom (CAD) med hjälp av ultrakänslig fonokardiografi. Under andra kvartalet 2017 inleddes kommersiell verksamhet, trots att vi var väl medvetna om utmaningen i att lansera en banbrytande teknologi utan stöd av offentliga ersättningssystem eller att finnas med i relevanta riktlinjer. Kort därefter meddelade vi våra första order av CADscore®System i Tyskland, Danmark och Sverige. Sedan marknadsintroduktionen har vi sålt 17 CADScor®Systems, en milstolpe som markerar starten på vår resa mot att på ett betydande sätt förändra och förbättra diagnosmetoden för patienter genom att utesluta kranskärlssjukdom."

Utdrag ur tf. vd Christian Lindholms kommentar till rapporten.

Andra kvartalet (april-juni) 2018 jämfört med samma period 2017

• Under andra kvartalet såldes fyra (tre) CADScor®Systems och 380 (360) engångsplåster, vilket generade intäkter på 235 kSEK (193), med ett bruttoresultat om 191 kSEK (116) och en bruttomarginal på 81 procent (60). Låga kostnader för sålda varor för två system påverkade bruttomarginalen positivt under perioden.
  • Rörelsekostnader uppgick till 9 739 kSEK (7 110).
  • Resultat före skatt uppgick till -9 536 kSEK (-7 007).
  • Nettokassaflöden från den löpande verksamheten uppgick till -9 290 kSEK (-10 546).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,41 SEK (-0,28). Inga utspädningseffekter uppkom.

Andra halvåret (januari-juni) 2018 jämfört med samma period 2017

• Under första halvåret såldes åtta CADScor®Systems och 800 engångsplåster, vilket generade intäkter på 465 kSEK med ett bruttoresultat om 349 kSEK och en bruttomarginal på 75 procent.
  • En ökad aktivitet genererade högre rörelsekostnader vilka för perioden uppgick till 19 908 kSEK (11 043).
  • Resultat före skatt uppgick till -17 500 kSEK (-10 956).
  • Nettokassaflöden från den löpande verksamheten uppgick till -18 734 kSEK (-26 841).
  • Behållning av likvida medel uppgick till 85 165 kSEK (115 999).
  • Totalt eget kapital uppgick till 113 287 kSEK (147 013).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,76 SEK (-0,43). Inga utspädningseffekter uppkom.

Händelser före den 30 juni 2018

• I början av april visades Acarix CADScor®System upp och stod i fokus på DGK i Mannheim, ett framstående tyskt vetenskapssymposium med över 10 000 deltagare. Utöver många samtal i montern organiserade Acarix en presskonferens och ett symposium, båda ledda av de framstående tyska opinionsbildarna Prof. Christian Hamm och Prof. Johannes Brachmann. Presskonferensen följdes av en artikel i den tyska medicinska tidskriften Medical Special med titeln "Koronarstenosen akustisch ausschliessen?" Lovande kundkontakter knöts, vilka gav säljteamet möjlighet att följa upp med en utökad presentation på de aktuella läkarnas mottagningar.
  • Acarix har rekryterat Per Persson som ny Chief Commercial Officer (CCO). Per har mångårig erfarenhet av både medicinsk utrustning och kardiologi, däribland tjänster som VD för Boston Scientific Nordic Region och Senior Marketing Director EMEAC på St Jude Medical. Per kommer närmast från Airsonett AB, där han innehade positionen som vVD Sales & Marketing, och de senaste 12 månaderna som VD. Per för med sig många års fokus på försäljning och genomförande av marknadsföringsaktiviteter och vi är glada att hälsa honom välkommen.
  • På årsstämman i maj tillkännagav Acarix att man utsett en mycket erfaren marknadsföringsexpert, Johanne Louise Brændgaard, som styrelseledamot. Johanne har en bred erfarenhet av medtech-sektorn när det gäller att ta fram strategier för produkter, marknadsföring och försäljning särskilt för de viktiga europeiska, amerikanska och asiatiska marknaderna och har även ett imponerande kontaktnät inom branschen för hjärt-kärlsjukdomar.

Händelser efter den 30 juni 2018

• Inga händelser inträffade efter den 30 juni 2018.

Kontaktpersoner för mer information
Christian Lindholm, interims VD

Telefon: +46 705 118 333, E-post: secli@acarix.com

Denna information är sådan information som Acarix AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen offentliggjordes för publicering, genom ovanstående kontaktpersons försorg, kl. 08:00 den 21 augusti 2018.

Till redaktionen:

Acarix grundades 2009 och sedan 2010 har danska riskkapitalföretagen Sunstone Life Science Ventures och Seed Capital finansierat utvecklingen av bolaget och stöttat det mot en introduktion på marknaden. Acarix noterades på Nasdaq First North Premier 2016 och har en mycket erfaren ledningsgrupp.

Acarix CADScor®System kombinerar ultrakänslig, akustisk detektering av turbulent arteriellt flöde och myokardrörelse med avancerade algoritmer i en bärbar enhet för att ge ett patientspecifikt CAD-score. Med systemet, som har validerats kliniskt, kan risken för kranskärlssjukdom bedömas på mindre än 10 minuter.

Se mer på www.acarix.com.

Pressfoton: http://www.acarix.com/about-us/press-downloads/press-photos/

Acarix Q2 2018 svensk Onepager_Acarix_Q2_2018 sv