Kuudesluokkalaisten metsäretkillä opitaan metsäluonnosta ja tutustutaan puusta saataviin uusiutuviin tuotteisiin

(UPM, Helsinki, 21.08.2018 klo 10:00 EET) - UPM järjestää kuudesluokkalaisille syksyn aikana metsäretkiä, joiden tavoitteena on tarjota metsäkokemus ja kertoa kestävästä metsätaloudesta ja metsäteollisuudesta. Metsäretkillä tutustutaan metsien talous- ja virkistyskäyttöön, luonnonsuojeluun ja uusiutuvasta raaka-aineesta, puusta, saataviin tuotteisiin. Oppilaat pääsevät myös istuttamaan taimia tulevaisuuden metsäksi. Retkille osallistuu 31 koulua ja niille odotetaan yhteensä noin 1 200 oppilasta.

Tilaisuudet järjestetään yhteistyössä Suomen Metsäyhdistyksen ja 4H-liiton kanssa UPM:n tehdaspaikkakunnilla Kouvolassa, Lappeenrannassa, Pietarsaaressa ja Raumalla.

"Haluamme tarjota lapsille myönteisen metsäkokemuksen. Sen avulla lapset voivat rakentaa monipuolista ja elämänmittaista metsäsuhdetta. Metsäretki tukee lasten oppimista sekä lisää ymmärrystä metsäluonnosta", UPM:n ympäristöpäällikkö Inka Musta kertoo. "Metsät ja puusta tehtävät kestävät tuotteet ovat osa jokapäiväistä arkeamme. Haluamme lisätä metsien ja puun arvostusta uusiutuvana ja kierrätettävänä raaka-aineena", Musta jatkaa.

Vuonna 2017 UPM järjesti vastaavia metsäretkiä ensimmäisen kerran. Oppilaat nauttivat metsäretkien tapahtumista, ja mieleenpainuvimmat hetket koostuivat mm. solisevan puroympäristön tarkkailusta, taimien istutuksesta sekä retkieväiden nauttimisesta nuotion äärellä. Uuden oppiminen kiinnosti ja innosti oppilaita. Uutta monelle oli mm. taimien istutus, puun iän arviointi, metsän eri kehitysvaiheiden havainnointi sekä se, kuinka monipuolisesti puuta esiintyy erilaisissa arkisissa tuotteissa.

"Nämä retket toteuttavat mainiosti uutta opetussuunnitelmaa, jossa kannustetaan järjestämään opetusta luokkahuoneen ulkopuolella. Metsäopetus aidossa ympäristössä asiantuntijoiden opastuksella saa kiitosta sekä opettajilta että oppilailta", kertoo Suvi Pessala Suomen Metsäyhdistyksestä. "Vastaavia retkiä toivotaan enemmän, sillä itse kokien ja tehden oppii parhaiten. Metsäammattilaisista on myös kiinnostavaa kuulla oppilaiden ajatuksia metsästä. "

Metsäretket ovat osa UPM:n Biofore Share and Care -ohjelmaa. Ohjelma keskittyy hankkeisiin, jotka ovat merkityksellisiä yhtiön liiketoiminnan ja vastuullisuustavoitteiden kannalta. Ohjelman painopistealueet ovat Lukeminen & Oppiminen, Paikallinen sitoutuminen, Vastuullinen veden käyttö ja Bioinnovaatioiden vauhdittaminen.

Lisätietoja antavat:
Inka Musta, UPM Metsä, ympäristöpäällikkö, puh. 040 634 9900
Suvi Pessala, Suomen Metsäyhdistys ry, nuorisoviestinnän asiantuntija, puh. 045 657 5442

UPM, Mediasuhteet
ma-pe klo 9-16
media@upm.com

UPM
Biometsäteollisuuden edelläkävijänä rakennamme kestävää, innovaatiovetoista ja kiinnostavaa tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. UPM tarjoaa kestäviä ja turvallisia ratkaisuja kasvavaan maailmanlaajuiseen kulutuskysyntään. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Yhtiössämme työskentelee noin 19 100 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | upmbiofore.com #UPM #biofore