Sterkt andre kvartal av Marine Harvest

(Bergen, 22. august 2018) Marine Harvest oppnådde et operasjonelt driftsresultat på EUR 175 millioner i andre kvartal 2018, sammenlignet med EUR 198 millioner i samme kvartal i fjor.

Styret har besluttet et kvartalsutbytte på NOK 2,60 per aksje som følge av godt resultat, gode markedsutsikter og en solid finansiell posisjon.

- Den globale etterspørselen etter laks har vært svært god så langt i år. Dette har ført til høye laksepriser i alle markeder i andre kvartal. Resultatet er også positivt påvirket av at oppdrettsenhetene i Norge og Chile har hatt sine beste andrekvartal noen sinne, sier konsernsjef, Alf-Helge Aarskog.

Marine Harvest har EUR 888 millioner (EUR 884 millioner) i driftsinntekter i andre kvartal 2018. Totalt slaktevolum i kvartalet var 78 346 tonn (78 612 tonn). Slaktevolumet for året under ett er redusert fra 400 000 tonn til 380 000 tonn, inkludert Northern Harvest, på grunn av økte biologisk utfordringer i Norge, Skottland og Canada.

Marine Harvest Norway oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 2,56 (2,50) i andre kvartal, mens Marine Harvest Scotland og Marine Harvest Canada oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på henholdsvis EUR 2,38 og EUR 0,98 (EUR 3,10 og EUR 2,34). Marine Harvest Chile oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 1,86 i kvartalet (EUR 1,46).  Marine Harvest Fish Feed fikk et operasjonelt driftsresultat på EUR 0,7 millioner (EUR 1,8 millioner). Consumer Products rapporterte et operasjonelt driftsresultat på EUR 13,1 millioner (EUR 19 millioner).

Etter godkjenning av oppkjøpet av Northern Harvest av canadiske konkurransemyndigheter i juni, gjennomførte Marine Harvest transaksjonen i juli. Marine Harvest har gjennom dette oppkjøpet utvidet sitt globale fotavtrykk til også å omfatte østkysten av Canada. Northern Harvest vil bli konsolidert fra tredje kvartal.

- Dette er en viktig investering for Marine Harvest, som viser at vi ønsker å bidra til vekst i den canadiske næringen. Dette er et nytt område for oss og vi mener at gjennom tett samarbeid med myndigheter, lokalsamfunn og andre næringsaktører er utsiktene for oppdrett av laks på østkysten av Canada svært gode, sier Aarskog.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Ivan Vindheim, CFO, +47 958 71 310
Kim Galtung Døsvig, IR Officer & Head of Treasury, +47 908 76 339

Om Marine Harvest Group
Marine Harvest Group er verdens ledende sjømatselskap og den største produsenten av oppdrettslaks. Selskapet er representert i 24 land og har totalt 13 233 ansatte på verdensbasis. Hovedkontoret ligger i Bergen, og selskapet er notert på Oslo Børs. Vennligst se www.marineharvest.com for mer informasjon.

MHG Q2 2018 Report MHG Q2 2018 Presentation