Sievi Capital Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2018

Sievi Capital Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2018

Sievi Capital Oyj
Pörssitiedote 23.8.2018 klo 13:45

Vahva tulos ensimmäiseltä vuosipuoliskolta. Kohdeyhtiöiden liikevaihdot hyvässä kasvussa.

Tämä on tiivistelmä vuoden 2018 tammi-kesäkuun puolivuosikatsauksesta. Puolivuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.sievicapital.fi.

Tammi-kesäkuu 2018

• Tilikauden tulos oli 7,8 (6,1) milj. euroa
  • Tulos / osake oli 0,14 (0,11) euroa
  • Substanssiarvo / osake katsauskauden lopussa oli 1,06 (0,81) euroa
  • Oman pääoman tuotto liukuvalta 12 kuukaudelta oli 26,9 (20,5) prosenttia
  • Nettovelkaantumisaste katsauskauden lopussa oli 4,4 (25,1) prosenttia
  • Sievi Capital myi omistuksensa Finelcompissa
  • Päivi Marttila aloitti Sievi Capitalin toimitusjohtajana 15.3.2018

Esitetyt luvut ovat Sievi Capital Oyj:n IFRS 10 -Konsernitilinpäätösstandardin mukaisia lukuja ajalta 1.1.– 30.6.2017, ja suluissa esitetyt luvut ovat edellisen vuoden vastaavan tarkastelukauden vertailulukuja, ellei toisin ole mainittu. Puolivuosikatsauksessa esitettäviä tietoja ei ole tilintarkastettu.

Sievi Capitalin toimitusjohtaja Päivi Marttila:

”Sievi Capitalin kohdeyhtiöiden kehitys on ollut myönteistä kuluvana vuonna ja kaikkien yhtiöiden liikevaihdot kasvoivat ensimmäisellä puolivuotisjaksolla. Olemme jatkaneet aktiivista työtä kohdeyhtiöiden kasvun varmistamiseksi muun muassa vahvistamalla yhtiöiden resursseja ja tukemalla uusien liiketoimintojen avauksia.  Näistä keskeisimpiä kuluvana vuonna ovat olleet iLOQ:n uuden NFC-teknologiaa hyödyntävän tuotteen julkistus, johtoryhmän täydentäminen useissa yhtiöissä, Indoor Group:n tukipalveluiden haltuunoton loppuunsaattaminen, KH-Koneet Group:n liiketoiminnan laajentaminen konevuokraukseen sekä Suvanto Trucksin uuden toimitusjohtajan nimittäminen.

Sievi Capitalin tulos tammi-kesäkuussa 2018 oli kohdeyhtiöiden positiivisen kehityksen ajamana erittäin hyvällä tasolla ja osakekohtainen substanssiarvo nousi edellisen vuoden lopusta 15 %. Hyvään tulokseen vaikuttivat keskeisesti sijoituskohteista saadut osingot sekä sijoitusten positiiviset arvonmuutokset. Kaikkien sijoituskohteiden käyvät arvot nousivat alkuvuonna ja suurin arvonmuutos oli iLOQ-sijoituksessa.

Sijoituksista irtautuminen on keskeinen osa Sievi Capitalin toimintamallia. Alkuvuonna myimme noin 3,5 vuoden omistusajan jälkeen omistuksemme Finelcompissa. Sievi Capitalin omistusaikana suoritettiin yhtiön johdossa sukupolven vaihdos, tehostettiin tuotantoa, kansainvälistettiin yhtiön liiketoimintaa sekä kasvatettiin yhtiön liikevaihtoa merkittävästi. Sijoitus Finelcompiin oli Sievi Capitalille hyvä. Tiedotimme katsauskaudella myös siitä, että iLOQ selvittää ja arvioi mahdollisuuksia yhtiön osakkeiden listaamiseksi sekä muita mahdollisia vaihtoehtoja yhtiön nopean kasvun ja kansainvälistymisen varmistamiseksi. Tämä arviointiprosessi toteutetaan kuluvan vuoden aikana.

Alkuvuonna ei toteutunut uusia sijoituksia. Finelcomp-sijoituksen myynnistä saatujen varojen myötä Sievi Capitalin taloudellinen asema on jälleen hyvin vahva, joka mahdollistaa hyvin uusien sijoitusten tekemisen. Tulemme jatkamaan sijoitusmahdollisuuksien arviointia sekä tekemään aktiivisesti työtä uusien sijoituskohteiden löytämiseksi.”

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Tarjonta uusista sijoitusmahdollisuuksista on ollut hyvällä tasolla vilkkaana käyvän yrityskauppamarkkinan ansiosta. Sievi Capital jatkaa sijoitusmahdollisuuksien arviointia ja valmistautuu tekemään selektiivisesti uusia sijoituksia vuonna 2018. Irtautumissuunnittelua ja irtautumismahdollisuuksien arviointia sijoituskohteiden osalta tullaan jatkamaan kuluvana vuonna.

Sijoitusten käypien arvojen muutoksella on olennainen vaikutus Sievi Capitalin tulokseen. Sijoitusten käypien arvojen kehitykseen vaikuttavat kohdeyhtiöiden oman kehityksen lisäksi muun muassa toimialojen ja kansantalouksien yleinen kehitys sekä näiden näkymien muutos, osake- ja korkomarkkinoiden kehitys sekä muut Sievi Capitalista riippumattomat tekijät.

Edellä mainituista syistä johtuen Sievi Capital ei anna arviota vuoden 2018 tuloskehityksestä.

SIEVI CAPITAL OYJ

Päivi Marttila

LISÄTIETOJA: toimitusjohtaja Päivi Marttila, puh. 0400 285 358

www.sievicapital.fi

Sievi Capital on pörssilistattu (Nasdaq Helsinki) sijoitusyhtiö, joka tekee sijoituksia pieniin ja keskisuuriin yrityksiin Pohjoismaissa. Sijoitusyhtiö sijoittaa varojaan kannattaviin ja kasvupotentiaalia omaaviin yhtiöihin ja kasvattaa sijoituskohteidensa arvoa aktiivisen omistajaohjauksen kautta.

Attachment

SIEVI CAPITAL OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2018