Selskabsmeddelelse

31. august 2018
Meddelelse nr. 10

NKT bekræfter ordre på havvindmølleprojektet Triton Knoll
Som oplyst i selskabsmeddelelse nr. 21 af 25. september 2017, har NKT indgået en såkaldt Preferred Supplier Agreement (PSA) omkring levering og installation af eksport- og arraykabelsystemer til den potentielle havvindmøllepark Triton Knoll. Aftalen blev indgået i et konsortium med Boskalis Subsea Cables and Flexibles (tidligere VBMS).

Ejeren af projektet, Innogy, har nu truffet en endelig beslutning om investering af havvindmølleparken Triton Knoll, og PSA’en er konverteret til en endelig ordre til NKT.

NKT CEO Michael Hedegaard Lyng siger:
- Med den bekræftede ordre ser jeg frem til at udbygge vores samarbejde med projektejeren af Triton Knoll og til at udgøre en markant og troværdig partner i den grønne transformation af energiforsyningen i England og resten af Europa. Vi har stor tiltro til, at markederne for både offshore vind og interconnectors vil se yderligere vækst for at kunne understøtte de ambitiøse europæiske mål for vedvarende energi. NKT er godt positioneret til at tage del i dette med vores teknologiske ekspertise og high-end løsninger.

Som tidligere oplyst har ordren for NKT en værdi på cirka EUR 115 mio. (cirka DKK 857 mio.) i markedspriser, svarende til cirka EUR 96 mio. (cirka DKK 715 mio.) i standard metalpriser. Ordren vil have levering i henholdsvis 4. kvartal 2019 og 2. kvartal 2020.

Triton Knoll placeres ud for den engelske østkyst i den sydlige del af Nordsøen og forventes at blive en af landets mest omkostningseffektive havvindmølleparker. Når Triton Knoll er sat i drift vil den årligt levere strøm til mere end 800.000 husstande.

Ordren på Triton Knoll ændrer ikke på de finansielle forventninger til 2018 for NKT.

Kontakt
Investor Relations:    Michael Nass Nielsen, Head of Investor Relations, tlf.: +45 2494 1654
Presse:                     Helle Gudiksen, Head of Group Communications, tlf.: +45 2349 9098

Vedhæftet fil