Endnu et rekordår

MEDDELELSE NR. 153
18. september 2018

Årsrapport 2017/18

I 2017/18 har der været stor fremdrift i ChemoMetec, og der blev med en vækst på 25% for første gang opnået en trecifret omsætning. Omsætningen steg med 25% til DKK 112,7 mio., og driftsresultatet (EBITDA) steg med 90% til DKK 30,1 mio.

Væksten er drevet af salg til kunder inden for cellebaseret immunterapi
Væksten er primært drevet af stigende salg på det amerikanske marked inden for området cellebaseret immunterapi, som over den seneste periode er blevet et vigtigt strategisk område for ChemoMetec. Kundegruppen omfatter store og små, primært amerikanske, aktører inden for lægemiddeludvikling. Lægemidlerne er typisk rettet mod kræftsygdomme – især i blod – og hele området er i kraftig udvikling, eftersom lægemidlerne ser ud til at blive endog meget potente. Kunderne inden for dette segment efterspørger primært ChemoMetecs celletællingsprodukter, især NC-200, og dermed kan væksten i det forløbne år primært henføres til selskabets ”gamle” produkter.

Etablering af et solidt grundlag for markedsføringen af Xcyto 10 og 5
Sideløbende med den store aktivitet på salgsfronten har ChemoMetec arbejdet på at klargøre de to nye produkter, Xcyto 10 og Xcyto 5, til en bredere markedsføring. Der er en vis indtrængningstid for de nye produkter, og derfor følges en sikker og kontrolleret strategi. Der arbejdes blandt andet på at videreudvikle software og på at generere forsøgsdata, der kan danne grundlag for videnskabelige publikationer eller lignende dokumentation, som kan benyttes i salgs- og markedsføringssammenhæng. På lidt længere sigt er ledelsen meget optimistisk omkring de nye produkter og deres potentiale i forhold til at sætte en ny dagsorden for, hvordan celler kan analyseres i fremtiden. Der blev ikke solgt Xcyto 5 og Xcyto 10 produkter i 2017/18, men det første instrument blev solgt i begyndelsen af det nye regnskabsår.

Udbygning af egen salgsorganisation
I 2017/18 er der fortsat blevet anvendt mange ressourcer på en yderligere styrkelse og udbygning af de lokale salgsorganisationer i USA, England, Tyskland, Frankrig og Holland. Antallet af udenlandske medarbejdere er steget fra 15 til 18 i løbet af regnskabsåret. Udbygningen af det direkte salg forventes at fortsætte i de kommende år.

”Efter den meget positive udvikling i det forløbne år vil vi i det kommende år bevare fokus på at fastholde væksten i omsætningen af vores eksisterende produkter inden for celletælling, specielt inden for cellebaseret immunterapi. Vi ser naturligvis også frem til salgsfrigivelsen af NC-202 senere i 2018, og det er planen, at dette produkt i første omgang skal introduceres til vores kernekunder inden for life science research, cellebaseret immunterapi samt farmaceutisk produktions- og kvalitetskontrol, og især til kunder inden for cellebaseret immunterapi. Vi tror og håber naturligvis også, at der gradvist kommer mere gang i salget af Xcyto-produkterne”, siger administrerende direktør Michael Eising.

Økonomiske resultater

• ChemoMetecs omsætning blev i 2017/18 på DKK 112,7 mio. svarende til en stigning på 25% i forhold til 2016/17. Omsætningen har været stigende i alle regioner.
  • Omsætningen af analyseinstrumenter steg med 22%, mens omsætningen af forbrugsvarer steg med 26%.
  • Driftsresultatet (EBITDA) blev på DKK 30,1 mio. mod DKK 15,9 mio. i 2016/17, mens EBIT blev på DKK 24,3 mio. mod DKK 10,4 mio. i 2016/17.
  • Årets resultat blev på DKK 18,2 mio. mod DKK 7,5 mio. i 2016/17.
  • Både omsætning og EBITDA ligger væsentligt over forventningerne offentliggjort i forbindelse med årsrapporten for 2016/17.

Produktudvikling

• Xcyto 5 – ”lillebroderen” til Xcyto 10 – blev planmæssigt frigivet til salg i et snævert geografisk og kundemæssigt segment i slutningen af 2017. Markedet, som i første omgang adresseres med Xcyto 5, er cellebaseret immunterapi og farmaceutisk produktions- og kvalitetskontrol, hvor NC-200 allerede har en attraktiv markedsposition. Xcyto 5 er et brugervenligt alternativ til de flowcytometre, som i dag hyppigt anvendes til celleanalyse.
  • Feedback fra afprøvninger mv. har vist, at kundernes ønsker til Xcyto 5 og 10 har været mere omfattende end forventet. Derfor er der i regnskabsåret fortsat anvendt betydelige ressourcer på videreudviklingen af Xcyto-produkterne.
  • Der er også arbejdet på at forberede en bredere lancering af både Xcyto 10 og Xcyto 5 – blandt andet ved at få udarbejdet videnskabelige artikler til understøttelse af salget samt udvikling af nye softwarefunktioner.
  • I regnskabsåret 2016/17 blev der påbegyndt en opgradering af den mest sælgende celletæller NC-200. Den får produktnavnet NucleoCounter NC-202 og forventes frigivet til salg i november 2018.

Forventninger

• ChemoMetec forventer i regnskabsåret 2018/19 en fortsat vækst i salget til kunder inden for life science research, cellebaseret immunterapi og farmaceutisk produktions- og kvalitetskontrol. Det forventes, at de nye produkter NC-202, Xcyto 10 og Xcyto 5 vil bidrage til salgsvæksten.
  • ChemoMetec forventer i 2018/19 en omsætning i niveauet DKK 127-133 mio. og et driftsresultat (EBITDA) i niveauet DKK 29-33 mio.
  • ChemoMetec forventer i 2017/18 at investere ca. DKK 30 mio. i blandt andet produktudvikling, patenter og produktionsanlæg.

Årsrapport 2017/18 er vedhæftet som bilag til denne meddelelse. Derudover kan årsrapporten downloades på ChemoMetecs hjemmeside www.chemometec.com.

Adm. direktør Michael Eising, ChemoMetec A/S
Telefon (+45) 48 13 10 20

Om ChemoMetec A/S
ChemoMetec udvikler, producerer og sælger analyseudstyr til celletælling og celleanalyse. Den patentbeskyttede teknologiplatform er unik, og ChemoMetecs analyseinstrumenter henvender sig til forskellige markedssegmenter, blandt andet inden for farma, biotek og landbrug. ChemoMetecs kerneteknologi består i at fotografere en præpareret væskeprøve gennem et mikroskop og derefter gennemføre en automatisk celletælling og -analyse ved hjælp af digital billedbehandling. Denne teknologi giver mulighed for at tælle og analysere et stort antal celler med særdeles høj præcision og til konkurrencedygtige priser.

Se også www.chemometec.com.

Indre værdi pr. aktie (DKK)2,62,73,03,74,2
Børskurs pr. aktie ultimo (DKK)3,817,333,832,561,0
Antal medarbejdere (gennemsnit)3539466569

Hoved- og nøgletal er defineret og beregnet i overensstemmelse med Finansforeningens ”Anbefalinger & Nøgletal”.

Meddelelse 153 - Årsrapport 17_18 ChemoMetec Årsrapport 2017-18