Mandalay Resources Corporation går ut med produktions- och försäljningsresultaten för det tredje kvartalet under 2018

TORONTO, Oct. 16, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" eller "Bolaget") (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) gick idag ut med produktions- och försäljningsresultaten för det tredje kvartalet under 2018.

Mandalay producerade sammanlagt 16 874 säljbara guldekvivalenta uns och sålde 18 450 guldekvivalenta uns under det tredje kvartalet under 2018.

Dominic Duffy, President och Chief Executive Officer för Mandalay, kommenterade, ”Produktionen under det tredje kvartalet under 2018 var lägre än väntat, men Bolaget förväntar sig förbättringar vid båda verksamheterna under nästa kvartal och fortsatt in i 2019. Vid Björkdal förväntar vi oss en markant förbättring av matningstakten av högkvalitativ ädelmetall som levereras till krossen. Vid Costerfield slutfördes avvattningen vid Brunswick-malmgången samt kapitalutvecklingsprogrammet som planerat under det tredje kvartalet och produktionen av de högkvalitativa Brunswick-strossarna förväntas inledas under det fjärde kvartalet.”

Dominic Duffy fortsatte "Björkdal producerad 8 504 uns med guld under det tredje kvartalet av 2018. Produktionen under det tredje kvartalet påverkades av flaskhalsen i transporten från underjordsgruvan till krossen, vilket berodde på en försening av leveransen av nya lastbilar efter byte av entreprenör för transporten under jord. Detta innebar en ökad bearbetning av lagret med ädelmetall av lägre kvalitet under kvartalet, istället för ädelmetallen av högre kvalitet. Vi förväntar oss att denna flaskhals kommer att vara löst i början av det fjärde kvartalet då de nya transportlastbilarna har levererats till anläggningen och därmed kan transporttakten för ädelmetallen av högre kvalitet ökas.”

Dominic Duffy avslutade, "Costerfield producerade 8 370 guldekvivalenta uns under det tredje kvartalet av 2018. Med produktövergången för Brunswick-malmgången slutförd, förväntar vi oss en ökning av uns från utvecklingsdelen och strossning från områden med högre kvalitet i gruvan. Fyllnings- och utvidgningsborrningen vid den högkvalitativa Youle-malmgången fortsatte under det tredje kvartalet med lovande resultat. Bolaget kommer att gå ut med en uppdatering av dessa resultat när borrningsprogrammet är avslutat och resultaten är bekräftade (se meddelanden från den 3 april och 27 juni 2018).”

Säljbar produktion för de tre månaderna som slutade den 30 september 2018:

• Bolaget producerade sammanlagt 13 442 uns guld och 505 ton antimon. Det motsvarar totalt 16 874 uns av guldekvivalent produktion under det tredje kvartalet av 2018, jämfört med 20 603 uns guld och 804 ton antimon under det tredje kvartalet av 2017, vilket motsvarar totalt 25 819 guldekvivalenta uns.

• Produktionen vid Björkdal (Sverige) var 8 504 uns guld under det tredje kvartalet av 2018, jämfört med 13 233 uns guld under det tredje kvartalet av 2017.

• Produktionen vid Costerfield (Australien) var 4 938 uns guld och 505 ton antimon under det tredje kvartalet av 2018, jämfört med 7 370 uns guld och 804 ton antimon under det tredje kvartalet av 2017.

• Produktionen vid Cerro Bayo (Chile) ligger fortsatt nedlagd. Därför förekom det inte någon produktion under det tredje kvartalet av 2018.

Säljbar produktion för de nio månaderna som slutade den 30 september 2018:

• Bolaget producerade sammanlagt 51 899 uns guld och 1 613 ton antimon. Det motsvarar totalt 62 395 uns av guldekvivalent produktion, jämfört med 70 192 uns guld, 2 310 ton med antimon och 794 533 uns silver under de motsvarande nio månaderna av 2017, vilket motsvarar totalt 96 791 guldekvivalenta uns.

• Björkdal producerade 35 237 uns guld.

• Costerfield producerade 16 662 uns guld och 1 613 ton antimon.

• Produktionen vid Cerro Bayo ligger fortsatt nedlagd. Därför förekom det inte någon produktion under 2018.

Tabell 1 – Säljbar produktion under det tredje kvartalet och de första nio månaderna av 2018 och 2017

Metal SourceThree months
Three months
Gold (oz)Björkdal8,50413,23335,23739,993
 Costerfield4,9387,37016,66224,290
 Cerro Bayo---5,909
 Total13,44220,60351,89970,192
Antimony (t)Costerfield5058041,6132,310
Silver (oz)Cerro Bayo---794,533
Average quarterly prices:
Gold US$/oz 1,2131,278
Antimony US$/t 8,2528,293
Silver US$/oz 15.0016.85
Au Eq. (oz)1Björkdal8,50413,23335,23739,993
 Costerfield8,37012,58627,15839,777
 Cerro Bayo---17,021
 Total16,87425,81962,39596,791

1 Kvartalsvis producerade guldekvivalenta uns (Au Eq. uns) beräknas genom att multiplicera de säljbara mängderna av guld (Au), silver (Ag), och antimon (Sb) under perioden med respektive marknadspris för råvarorna under perioden. Därefter adderar man de tre mängderna för att få ett "totalt innefattat värde baserat på marknadspris". Detta totala innefattade värde delas sedan med periodens genomsnittliga marknadspris för Au.  Genomsnittligt Au-pris under perioden beräknas som genomsnittet för de dagliga LME PM fixes (Financial Information exchange) under perioden, och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen; genomsnittligt Sb-pris under perioden beräknas som genomsnittet för de högsta och lägsta Rotterdam lagerpriserna för alla dagar under perioden och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen; genomsnittligt Ag-pris under perioden beräknas som genomsnittet för det dagliga London Broke’s silver spot-priset för alla dagar under perioden och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen. Källan för alla priser är www.metalbulletin.com.

Försäljning under de tre månaderna som slutade den 30 september 2018:

• Bolaget sålde sammanlagt 15 144 uns guld och 486 ton antimon. Det motsvarar totalt 18 450 guldekvivalenta uns under det tredje kvartalet av 2018, jämfört med 21 749 uns guld, 697 ton antimon och 78 805 uns silver under det tredje kvartalet av 2017, vilket motsvarar totalt 27 310 guldekvivalenta uns.

• Försäljningen vid Björkdal var 10 400 uns guld under det tredje kvartalet av 2018, jämfört med 13 620 uns guld under det tredje kvartalet av 2017.

• Försäljningen vid Costerfield var 4 744 uns guld och 486 ton antimon under det tredje kvartalet av 2018, jämfört med 7 500 uns guld och 697 ton antimon under det tredje kvartalet av 2017.

• Cerro Bayo hade inte någon försäljning under det tredje kvartalet av 2018, eftersom produktion ligger fortsatt nedlagd.

Försäljning under de nio månaderna som slutade den 30 september 2018:

• Bolaget sålde 58 448 uns guld och 1 725 ton antimon. Det motsvarar totalt 69 650 guldekvivalenta uns, jämfört med 70 313 uns guld, 2 211 ton antimon och 908 498 uns silver under det tredje kvartalet av 2017, vilket motsvarar totalt 97 820 guldekvivalenta uns.

• Björkdal sålde 40 505 uns guld.

• Costerfield sålde 17 943 uns guld och 1 725 ton antimon.

• Cerro Bayo hade inte någon försäljning under 2018, eftersom produktionen ligger fortsatt nedlagd.

Tabell 2 – Försäljning under det tredje kvartalet och de första nio månaderna av 2018 och 2017

Metal SourceThree months
Three months
Gold (oz)Björkdal10,40013,62040,50539,493
 Costerfield4,7447,50017,94323,959
 Cerro Bayo-629-6 861
 Total15,14421,74958,44870,313
Antimony (t)Costerfield4866971,7252,211
Silver (oz)Cerro Bayo-78,805-908,498
Average quarterly prices:
Gold US$/oz 1,2131,278
Antimony US$/t 8,2528,293
Silver US$/oz 15.0016.85
Au Eq. (oz)1Björkdal10,40013,62040,50539,493
 Costerfield8,05012,02329,14538,826
 Cerro Bayo-1,667-19,501
 Total18,45027,31069,65097,820

1 Kvartalsvis sålda Au Eq. uns beräknas genom att multiplicera de säljbara mängderna av Au, Ag, och Sb under perioden med respektive marknadspris för råvarorna under perioden. Därefter adderar man de tre mängderna för att få ett "totalt innefattat värde baserat på marknadspris". Detta totala innefattade värdet delas sedan med periodens genomsnittliga marknadspris för Au. Källan för alla priser är www.metalbulletin.com och priset på helgdagar och helger tas från den senaste bankdagen.

För mer information:
Dominic Duffy
President och Chief Executive Officer
Greg DiTomaso
Director of Investor Relations
Kontakt:
647.260.1566

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt företag som arbetar med naturresurser och som har produktionstillgångar i Australien, Sverige och produktions- samt prospekteringsprojekt i Chile. Företaget är fokuserat på en förvärvsstrategi och att skapa nödvändig volym genom att lägga till projekt som är i ett långt utvecklat skede eller redan i produktion inom guld, koppar, silver och antimon i Australien, Amerika och Europa för att skapa kortsiktigt kassaflöde och värde för aktieägare.

Framåtblickande uttalanden:

Detta nyhetsmeddelande innehåller "framåtblickande uttalanden" inom betydelsen av tillämpliga värdepapperslagar. Dessa inkluderar uttalanden gällande bolagets produktion av guld, silver och antimon för räkenskapsåret 2018. Läsare varnas för att inte lägga för stor vikt och tillit till framåtblickande uttalanden. Faktisk utveckling och resultat kan skilja sig från de som uppskattas i dessa uttalanden, vilket bland annat kan bero på förändrade råvarupriser och allmänna ekonomiska och marknadsförhållanden. Faktorerna som identifieras ovan är inte avsedda att utgöra en fullständig lista med faktorer som kan påverka Mandalay. Man finner en beskrivning av ytterligare risker som kan orsaka att den faktiska utvecklingen och resultatet skiljer sig från de som är uppskattade i de framåtblickande uttalandena i detta nyhetsmeddelande under rubriken "Risk Factors" i Mandalays årsredovisning från den 29 mars 2018 av vilken det finns kopia på Mandalays profil på www.sedar.com. Dessutom kan det aldrig garanteras att antagna tillgångar som upptäcks på grund av ytterligare borrning kommer att bli uppgraderade till bevisade eller sannolika reserver. Även om Mandalay har försökt identifiera viktiga faktorer som kan orsaka att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från de som är beskrivna i de framåtblickande uttalandena, kan det finnas andra faktorer som orsakar att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, uppskattat eller avsett. Det finns ingen försäkran om att de framåtblickande uttalandena kommer att infrias som faktiska resultat, och framtida händelser kan skilja sig betydligt från de som är förutsedda i dessa uttalanden. Därmed bör läsare inte lägga för stor vikt och tillit till framåtblickande uttalanden.