Yara med forbedret resultat som reflekterer høyere marginer og inntjening fra vekstprosjekter

Oslo, 18. oktober 2018: Nettoresultat etter minoritetsinteresser var på USD 98 millioner (USD 0,36 per aksje), mot USD 90 millioner (USD 0,33 per aksje) for samme periode i fjor. Korrigert for valutaeffekter og spesielle poster var resultatet på USD 0,57 per aksje, mot USD 0,41 per aksje i tredje kvartal 2017.

EBITDA eksklusive spesielle poster for tredje kvartal var på USD 402 millioner, opp 16 % sammenlignet med ett år siden, som reflekter høyere marginer, en sterkere amerikansk dollar og bidrag fra Yaras vekstprogram.

«Yara rapporterer en 16 % forbedring i underliggende EBITDA som følge av at høyere salgspriser mer enn utliknet økte energikostnader. Spesielt NPK-marginene våre var sterkere enn i fjor,» sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara.

«Mens europeiske gasspriser ser ut til å holde seg høye gjennom vinteren, ser balansen i markedet mer positiv ut på lengre sikt. Vi har nå fokus på å realisere verdien av våre vekstprosjekter i markedet, og samtidig fortsette å forbedre driften, implementere vår langsiktige strategi og holde fokus på effektiv kapitalallokering,» sier Holsether.

Totale gjødselleveranser var 9 % høyere sammenlignet med ett år tidligere, drevet av Babrala-oppkjøpet i India og Cubatão-oppkjøpet i Brasil. Leveranser av industriprodukter var 13 % høyere enn for ett år siden. Eksklusive oppkjøpene, var gjødsel- og industrileveransene henholdsvis 3 % lavere og 6 % høyere. Yaras ammoniakkproduksjon var 13 % høyere, mens ferdiggjødselproduksjonen økte med 10 %. Justert for porteføljeeffekter var ammoniakk- og gjødselproduksjonen henholdsvis 6 % og 2 % lavere. Marginene var høyere enn for ett år siden, hovedsakelig drevet av høyere produksjonsmarginer i Yaras nitrofosfat NPK-fabrikker.

Den globale tilbuds- og etterspørselsbalansen for urea ser ut til å holde seg positiv på lengre sikt, ettersom tilbudsveksten for nitrogen ser ut til å avta etter 2018, og ledetiden for nye prosjekter typisk er fra tre til fem år. I tillegg ligger etterspørselsveksten an til å ta seg opp, sammenlignet med de siste tre årene, ettersom de globale kornlagrene er relativt lave, spesielt utenom Kina, og økt produksjon er nødvendig for å holde tritt med det økende konsumet.

Basert på nåværende terminpriser for olje- og gassprodukter, forventes Yaras spot-baserte energikostnader for de neste to kvartalene å bli omtrent USD 225 millioner høyere enn for ett år siden.

Forbedringsprogrammet i Yara er i rute til å levere minst USD 500 millioner årlig i økt EBITDA innen 2020, hvorav USD 330 millioner er realisert per tredje kvartal 2018.

Lenke til rapporten, presentasjonen og webcast 18. oktober kl. 09:30:

Thor Giæver, Investorkontakt

Mobil: (+47) 48 07 53 56
E-post: thor.giaver@yara.com

Kristin Nordal, Mediekontakt
Mobil: (+47) 90 01 55 50
E-post: kristin.nordal@yara.com

Om Yara

I samarbeid med kunder og partnere dyrker Yara kunnskap for å brødfø verdens befolkning og ta vare på kloden, for å oppfylle vår visjon om et samfunn bygget på samarbeid, en verden uten sult og respekt for kloden vår.

Våre løsninger for plantenæring og presisjonslandbruk øker bøndenes avlinger og produktkvalitet, med redusert miljøavtrykk. Våre miljøløsninger og industriløsninger forbedrer luftkvalitet, reduserer utslipp og er viktige ingredienser i utviklingen av en rekke andre produkter. Vi har en åpen bedriftskultur som vektlegger mangfold og inkludering, og vi fremmer sikkerhet og integritet hos våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den økende sulten i Europa, og er i dag tilstede over hele verden med mer enn 17.000 ansatte og operasjon i over 60 land. I 2017 hadde Yara en omsetning på 93,8 milliarder kroner.

www.yara.com

3Q 2018 Report 3Q 2018 Presentation