Bombardier Transportation demonstrerar de senaste mobilitetsinnovationerna för nordisk kollektivtrafik på Persontrafik mässan i Stockholm

• Bombardier kommer visa det nya MOVIA C30-tåget för SL i ”Virtual Reality” och den energibesparande MITRAC TC1500 strömriktare som testats i drift
  • Bombardiers innovativa nya batteridrivna elektrohybrid tåg för renare och mer miljövänlig kollektivtrafik kommer att presenteras

STOCKHOLM, Sweden, Oct. 19, 2018 (GLOBE NEWSWIRE) --

Note to editors: To view the photo associated with this press release, please visit the following link:  http://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/395ac60d-a5dc-44df-b7ab-2a583828bf3d

Bombardier Transportation som är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter presenterar sina senaste innovations- och leveransprojekt på Persontrafikmässan i Stockholm den 22–24 oktober.

Anna Höjer, VD och chef för Bombardier Transportation i Norden säger: "Vi är stolta över att presentera Bombardiers senaste innovationer för hållbar kollektivtrafik på Persontrafikmässan, inklusive vår banbrytande strömriktare BOMBARDIER MITRAC TC1500 och batteridrivna elektrohybridtåg. Med avstamp i vår nya devis" Together we move" kommer vi att visa upp vår kompletta värdekedja av högpresterande mobilitetslösningar för tunnelbana, spårvagnar, regionala- och höghastighetståg, signalsystem och underhållslösningar, varav många av våra produkter redan håller våra nordiska städer i rörelse. "

Bombardiers monter kommer också att innehålla en Virtual Reality-presentation av den nya BOMBARDIER MOVIA C30 tunnelbanevagnen för Stockholms Röda Linjen för att visa Bombardiers kompletta portfölj med mobilitetslösningar.

Den energibesparande strömriktaren MITRAC TC1500 med kiselkarbidteknik är utvecklad och byggd i Sverige. Efter framgångsrika försök på ett BOMBARDIER MOVIA C20-tåg i Stockholms tunnelbana kan den visas upp i montern. Resultat från försöken utförda i passagerartrafik mellan december 2017 och mars 2018, visade att den nya strömriktaren som är 51 % mindre och 22 % lättare än sin föregångare, också har en 35 % lägre energiförbrukning samt 19 dB lägre bullernivå.

Bombardier tillsammans med - Stockholms Läns Landsting, MTR Tech, Energimyndigheten, KTH Kungliga Tekniska Högskolan och RISE / Acreo presenterade de framgångsrika resultaten av detta gemensamma forskningsprogram i mars 2018.

Under mässan håller Bombardier öppna seminarier om emissionsfria tåg för den nordiska marknaden. Det nya batteritåget som lanserades av Bombardier nyligen är utsläppsfritt, energieffektivt och har låg ljudnivå. Batterierna laddas snabbt och enkelt via strömavtagaren under körning på elektrifierade sträckor eller vid stationsuppehåll. Det här är ett stort framsteg för en flexibel utbyggnad av oelektrifierade banor och hållbara transportlösningar för att ersätta dieseldrivna fordon.

Den nuvarande prototypen är ett BOMBARDIER TALENT 3 elektrohybridtåg utrustat med fyra BOMBARDIER MITRAC-batterier och är utvecklat för förhållanden i Baden Württemberg med en räckvidd på upp till 100 km. Tack vare Bombardiers modulära design kan batteriet också att användas som en nordisk applikation i BOMBARDIER ZEFIRO Express. Kom och delta i våra seminarier om batteritåg tisdagen den 23 oktober kl 10:30-11: 15 och 15:15-16: 00 (besök vår monter för mer information).

Under Persontrafikmässan kommer Peter Uneklint, Trafikverket, Christine Leppänen, Länstrafiken Jönköping samt Anna Höjer, Bombardier Transportation att prata om konsekvenserna för regional tågtrafik efter beslutet att genomföra utöka kapacitet för höghastighetståg. Detta seminarium äger rum den 24 oktober kl 12.00-12.30.

För Bombardier står utveckling och tillväxt av kollektivtrafik i Norden högt på agendan. Som partner till våra kunder vill vi bidra till att säkerställa en robust och tillförlitlig kollektivtrafik. Våra aktuella projekt omfattar 96 BOMBARDIER MOVIA C30 (med option för ytterligare 80 fordon) tunnelbanan för Stockholms kollektivtrafik, 40 BOMBARDIER FLEXITY spårvagnar som utvecklas och tillverkas tillsammans med Vossloh Kiepe för Göteborgs Spårvägar (med option för ytterligare 60 spårvagnar) och 40 BOMBARDIER ZEFIRO Express regionaltåg för Västtrafik. Bombardiers division Rail Control Solutions, RCS, har sitt center för utveckling av signalsystem i Stockholm. Där arbetar man med att utveckla och signalsystemet ERTMS till bl.a. Trafikverket och ombordutrustning för ETCS till ett flertal operatörer. Bombardier har också en stark underhållsorganisation runt om i Norden.

Besök Bombardier på Persontrafikmässan vid monter C05: 49 från 22-24 oktober 2018 på Älvsjömässan, Stockholm. Ytterligare information om Bombardier Transportation finns på bolagets nya hemsida: http://www.rail.bombardier.com .

Om Bombardier Transport
Bombardier Transportation är en global leverantör av mobilitetslösningar som leder till järnvägsindustrins bredaste portfölj. Den täcker hela spektrumet av lösningar, allt från tåg till delsystem och signalering för att komplettera nyckelfärdiga transportsystem, e-mobilitetsteknik och datadrivna underhållstjänster. Genom att kombinera teknik och prestanda med empati bryter Bombardier Transportation kontinuerligt ny mark i hållbar rörlighet genom att erbjuda integrerade lösningar som ger stora fördelar för operatörer, passagerare och miljö. Bombardier Transportation har sitt huvudkontor i Berlin, Tyskland och sysselsätter cirka 39.850 personer och våra produkter och tjänster är verksamma i över 60 länder.

Om Bombardier
Med över 69 500 anställda fördelat på fyra affärssegment är Bombardier en global ledare inom transportbranschen och skapar innovativa och banbrytande tåg. Våra produkter och tjänster ger utomordentliga transportupplevelser som sätter nya standarder för passagerarkomfort, energieffektivitet, tillförlitlighet och säkerhet.

Bombardier har huvudkontor i Montreal, Kanada, och har produktions- och verkstadstäder i 28 länder inom segmenten Transportation, Business Aircraft, Commercial Aircraft och Aerostructures and Engineering Services. Bombardier-aktierna handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Under det räkenskapsår som slutade den 31 december 2017 uppvisade Bombardier intäkter på 16,2 miljarder dollar i USA. Nyheter och information finns på bombardier.com eller följ oss på Twitter @Bombardier.

Anteckningar till redaktörer
För nyheter, relaterat material och foton, besök vårt pressrum på www.rail.bombardier.com/en/newsroom.html. Vänligen prenumerera på vårt RSS-flöde för att få pressmeddelanden eller följ Bombardier Transportation på Twitter @BombardierRail.

Bombardier är ett varumärke som tillhör Bombardier Inc. eller dess dotterbolag.

Bombardier, MOVIA, MITRAC, TALENT, FLEXITY och ZEFIRO är varumärken som tillhör Bombardier Inc. eller dess dotterbolag.

Utvecklingen av det batteridrivna tåget subventioneras av den tyska federala regeringen inom ramen för ett innovationsprogram för elektromobilitet med fyra miljoner euro. Projektpartnerna är DB Regio-dotterbolaget DB ZugBusRegionalverkehr Alb-Bodensee (regional transport för Bodensjön), Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (Baden-Wuerttemberg Regional Transport Company) och Nationale Organisation Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie (Nationell organisation för bränsle och bränsle Cellteknik) och Technical University of Berlin.

Media relations, Sweden
Emma Brett
emma.brett@rail.bombardier.com
Global media relations
press@rail.bombardier.com

You can also contact one of our worldwide contacts for specific press inquiries.

Bombardier Transportation at Persontrafik in Stockholm