HALLITUKSEN NÄKEMYS LNS:N EHDOTUSTA KOSKIEN

13.15 Lontoo, 15.15 Helsinki, 9. marraskuu 2018 - Afarak Group Oyj (“Afarak” tai “Yhtiö”)

HALLITUKSEN NÄKEMYS LNS:N EHDOTUSTA KOSKIEN

Yksi Afarak Group Oyj:n (“Afarak” tai “Yhtiö”) pääosakkeenomistajista LNS Ltd (”LNS”) on ehdottanut Afarakin ylimääräiselle yhtiökokoukselle, että Afarakin hallitus valtuutettaisiin toteuttamaan Yhtiön omia osakkeita koskeva rajoitettu julkinen ostotarjous. Ylimääräinen yhtiökokous pidetään 12. marraskuuta 2018 Helsingissä. LNS:n tekemän ehdotuksen yksityiskohdat käyvät ilmi Yhtiön julkistamista pörssitiedotteista.

Afarakin hallitus on keskustellut asiasta ja on tehnyt alustavaa suunnittelua mahdollista prosessia koskien.

Hallituksen näkemyksen mukaan omien osakkeiden hankinta on yksi tapa jakaa Yhtiön varoja osakkeenomistajille. Osakeyhtiölain mukaan kaikenlainen varojen jakaminen edellyttää yhtiökokouksen päätöstä. Mikäli yhtiökokous määräenemmistöpäätöksellä päättää valtuuttaa hallituksen toteuttamaan ehdotetun mukaisen järjestelyn, hallituksen näkemys on, että sen velvollisuutena on toteuttaa järjestely. Hallitus kuitenkin katsoo, että tämä on osakkeenomistajatason asia, joten hallitus ei anna suosituksia ehdotuksen puolesta tai sitä vastaan. Lisäksi hallitus ei ota kantaa hinnoitteluun ainakin tässä vaiheessa. On huomattava, että arvopaperimarkkinalain mukaan hallitus ei ole velvollinen antamaan julkiseen ostotarjoukseen liittyen suositusta, mikäli Yhtiö itse on ostotarjouksen tekijänä.

Mikäli hallitus osana prosessia valtuutetaan täytäntöön panemaan osakkeiden takaisinosto, hallitus tulee muodollisesti arvioimaan ja esittämään näkemyksensä siitä, onko Yhtiö varmistanut riittävät resurssit ehdotetun järjestelyn toteuttamiseksi.

Hallitus on alustavasti arvioinut tarjouksen aikataulua. Hallitus toteaa, että LNS:n ehdotus sisältää pyynnön, että järjestely täytäntöön pantaisiin mahdollisimman pian. Hallitus katsoo, että tarjousasiakirjassa on oltava kaikki mahdolliset asiaankuuluvat tiedot. Koska tilikauden päätös lähestyy ja vuoden 2018 tilinpäätöksen laatiminen aloitetaan pian (ja Yhtiö aloittaa ns. hiljaisen ajan), paras aika tarjouksen täytäntöönpanoon on, kun tilinpäätös vuodelta 2018 on kaikkien sijoittajien käytettävissä. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että tarjousaika voisi alkaa arviolta maaliskuun 2019 alussa (sen jälkeen, kun tarjousesite on saanut Finanssivalvonnan hyväksynnän). Tämä tarkoittaisi sitä, että tarjousaika päättyisi maaliskuun 2019 lopussa, mikäli tarjouksen vähimmäistarjousaika (arvopaperimarkkinalain sallimalla tavalla) on kolme viikkoa. Aikataulun osalta esitetyt näkemykset ovat ainoastaan arvioita.

Hallitus on lisäksi saanut kahdelta osakkeenomistajalta LNS Ltd:ltä ja ATKEY Ltd:ltä tiedon, että kumpikaan näistä osakkeenomistajista ei tule myymään osakkeitaan ehdotetun tarjouksen mukaisesti, mikäli tarjous toteutetaan.

Afarak Group

Guy Konsbruck, toimitusjohtaja, +356 2122 1566, guy.konsbruck@afarak.com
Jean Paul Fabri, +356 9940 8746, jp.fabri@afarak.com

Vuosikertomukset ja muut sijoittajille annettavat tiedot ovat tarkasteltavissa Yhtiön verkkosivustolla www.afarak.com.

Afarak Group on erikoismetalliseosten valmistaja, joka tavoittelee vakaata kasvua. Yhtiöllä on erikoismetalliliiketoimintaa Etelä-Euroopassa ja rautametalliliiketoimintaa Etelä-Afrikassa. Yhtiön osake on listattu NASDAQ Helsingissä (AFAGR) ja Lontoon pörssissä (AFRK).

Jakelu:
NASDAQ Helsinki