Malmö, 13 november 2018

Acarix (FN STO: ACARIX) tillkännagav idag att styrelsen utsett Per Persson till verkställande direktör. Per Persson kommer direkt från rollen som Chief Commercial Officer på Acarix. Christian Lindholm, som varit tillförordnad vd sedan februari 2018, återupptar sin roll som finanschef. Förändringarna sker med omedelbar verkan.

"Per har arbetat på Acarix sedan i juli och bidrar redan betydande till vår fokuserade marknadsinriktning. Med en lång och framgångsrik bakgrund på ledande befattningar hos globala medtech-företag adderar Per de kompetenser vi behöver för att ta Acarix till nästa nivå för både patienter och vårdpersonal," säger Werner Braun, styrelseordförande.

Per Persson har mer än 25 års erfarenhet från verkställande försäljnings- och marknadspositioner, bland annat global försäljningsdirektör på Atos Medical, europeisk marknadschef på St. Jude Medical och norden-chef på Boston Scientific.

"Jag vill också tacka Christian Lindholm för sitt engagerade bidrag under tiden som tillförordnad vd, och jag är glad att Christian fortsätter som finanschef," säger Werner Braun.

Kontaktperson:

Werner Braun, Styrelseordförande, e-post: wbraun@wemanitec.com, telefon: +49 151 70131343

Informationen ovan är sådan som Acarix AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk 596/2014. Informationen lämnades för offentliggörande, genom förmedling av den kontaktperson som anges ovan, kl 21:15 den 13 november 2018.

Till redaktionen:

Acarix, CADScor®System och mätning av hjärtljud
Acarix grundades 2009 och är noterat på Nasdaq First North Premier. Acarix CADScor®System använder en avancerad sensor som placeras på huden ovanför hjärtat för att lyssna på ljudet av hjärtkontraktion och turbulent flöde. Det har utformats för att vara ett allt-i-ett-system i den meningen att signalen från hjärtat spelas in, bearbetas och visas som en patientspecifik s.k. CAD-score på skärmen. Presentation av mätresultaten erhålls på mindre än 8 minuter. Som en säker metod och lämplig för användning i både primärvården och på inneliggande patienter kan CADScor®System potentiellt komma att spela en viktig roll för patient-triage, något som gör att många patienter inte behöver undersökas ytterligare med invasiva, diagnostiska metoder.

Läs mer på www.acarix.com Pressbilder: http://www.acarix.com/about-us/press-downloads/press-photos/.

Press release Acarix CEO-SE.