Kundutvärdering av CADScor®System ger positivt resultat jämfört med befintliga metoder

Delårsrapport januari-september 2018

Malmö den 14 november 2018

Kundutvärdering av CADScor®System ger

positivt resultat jämfört med befintliga metoder

"Det var med stolthet som vi under kvartalet kunde rapportera att Centralsjukhuset Kristianstad har utvärderat CADScor®System med ett positivt utfall. Mot bakgrund av det goda resultatet har sjukhusets kliniska ledning nu inkluderat CADScor®System som metod för att utesluta kranskärlssjukdom i sjukhusets rutiner, och systemet ska börja användas kliniskt under fjärde kvartalet."

Utdrag ur tf VD Christian Lindholms kommentar till rapporten.

Tredje kvartalet (juli-september) 2018 jämfört med samma period 2017

• Under tredje kvartalet ökade försäljningen till sju CADScor ®System och 680 engångsplåster jämfört med tre CADScor®System och 520 engångsplåster under samma period föregående år. Intäkterna uppgick till 351 kSEK (215), med ett bruttoresultat om 226 kSEK (140) och en bruttomarginal om 64 procent (65).
  • En ökad klinisk och kommersiell aktivitet och nyanställningar ledde till högre rörelsekostnader uppgående till 12 996 kSEK (7 717).
  • Resultat före skatt uppgick till -12 744 kSEK (-7 513).
  • Nettokassaflöden från den löpande verksamheten uppgick till -11 142 kSEK (-7 413).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,55 SEK (-0,31). Inga utspädningseffekter uppkom.

Första nio månaderna (juli-september) 2018 jämfört med samma period 2017

• Under de första nio månaderna såldes femton CADScor ®System och 1 480 engångsplåster, vilket generade intäkter på 815 kSEK med ett bruttoresultat om 575 kSEK och en bruttomarginal på 70 procent.
  • Rörelsekostnader uppgick till 30 904 kSEK (18 760).
  • Resultat före skatt uppgick till -30 244 kSEK (-17 049).
  • Nettokassaflöden från den löpande verksamheten uppgick till -29 876 kSEK (-34 254).
  • Behållning av likvida medel uppgick till 73 940 kSEK (109 552).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,31 SEK (-0,74).

Händelser före den 30 september 2018

• I augusti meddelade Acarix att två stora svenska sjukhus, Kristianstad och Sunderby, har utvärderat CADScor®System för att utesluta kranskärlssjukdom. Resultatet av utvärderingen blir positivt jämfört med befintliga metoder och innebär en möjlighet att undvika dyra och invasiva metoder.
  • I augusti presenterade Acarix CADScor®System på ESC-kongressen i München, en viktig global kardiologisk kongress med över 30 000 deltagare.
  • Parallellt med ESC-kongressen höll Acarix kliniska rådgivningsnämnd ett möte som bekräftade validiteten för bolagets omfattande kliniska studieprogram.

Händelser efter den 30 september 2018

• I oktober inledde Acarix ett strategiskt samarbete med MED Management i Tyskland för att öka medvetenheten och kunskapen om den unika teknik för att utesluta kranskärlssjukdom som Acarix erbjuder genom sitt CADScor®System.
  • Den 13 november tillkännagav Acarix att styrelsen utsett Per Persson till verkställande direktör. Per Persson kommer direkt från rollen som Chief Commercial Officer på Acarix. Christian Lindholm, som varit tillförordnad vd sedan februari 2018, återupptar sin roll som finanschef. Förändringarna sker med omedelbar verkan.

Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig via länk nedan samt på www.acarix.com

Kontaktpersoner för mer information
Christian Lindholm, CFO

Telefon: +46 705 118 333, E-post: secli@acarix.com

Om Acarix

Acarix grundades 2009 och är noterat på Nasdaq First North Premier. Acarix CADScor®System använder en avancerad sensor som placeras på huden ovanför hjärtat för att lyssna på ljudet av hjärtkontraktion och turbulent flöde. Det har utformats för att vara ett allt-i-ett-system i den meningen att signalen från hjärtat spelas in, bearbetas och visas som en patientspecifik s.k. CAD-score på skärmen. Presentation av mätresultaten erhålls på mindre än 8 minuter. Som en säker metod och lämplig för användning i både primärvården och på inneliggande patienter kan CADScor®System potentiellt komma att spela en viktig roll för patient-triage, något som gör att många patienter inte behöver undersökas ytterligare med invasiva, diagnostiska metoder.

Denna information är regulatorisk information som Acarix AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg den 14 november 2018 kl 08.00.

Onepager_Acarix_Q3_2018 sv Acarix Q3 2018 sv_final