Fondsbørsen letter adgang til Small Cap for internationale børsmedlemmer

København, 19. november 2018 — Nasdaq Copenhagen introducerer i dag en såkaldt central modpart for afvikling af aktiehandler i small cap-segmentet. En central modpart fjerner den direkte modpartsrisiko, reducerer handelsomkostninger for børsmedlemmer og harmoniserer efterhandelsprocessen for aktier på Small-, Mid- og Large Cap-markedssegmenterne på fondsbørsens hovedmarked.

“For Nasdaq Copenhagen er det vigtigt at skabe de bedst mulige markedsbetingelserne for mindre selskaber, SMV’er og vækstselskaber på fondsbørsen,” siger Nikolaj Kosakewitsch, administrerende direktør for Nasdaq Copenhagen, Vice President, European Equity Sales. “Ved at fjerne de bilaterale aftaler i vores small cap-segment, er det vores mål at tiltrække mere likviditet, indsnævre kursspænd og sænke kapitalomkostninger for de børsnoterede small cap-selskaber. Ligesom vi har gjort for de andre markedssegmenter.”

I 2009 introducerede Nasdaq Nordic central modpart for Large Cap i København og Stockholm samt for alle markedssegmenter i Helsinki. Efterfølgende tredoblede de ikke-nordiske børsmæglere deres andel af handelen på Nasdaq Copenhagen fra 25 pct. i 2009 til 75 pct. i 2018. I samme periode faldt det gennemsnitlige kursspænd for Nasdaq Copenhagen fra 0.4 pct. til 0,09 pct., mens den gennemsnitlige daglige aktieomsætning er steget fra DKK 3,3 mia. til DKK 6,3 mia. fra 2009 til 2018.

"Vi hilser Nasdaq Copenhagens tiltag velkommen,” siger Tue Østergaard, Head of Markets og Managing Partner hos ABG Sundal Collier. “Når fondsbørsen åbner small cap-markedet for flere børsmæglere, vil det alt andet lige forbedre likviditeten for de mindre aktier på fondsbørsen. Børsgrebet erstatter ikke god, løbende investorkommunikation, men det fjerner unødvendige barrierer for likviditet og åbner døren yderligere for investorinteresse i de mindre aktier."

Den centrale modpart for small cap-segmentet introduceres ved markedets åbning mandag den 19. november.

Fakta: Hvad er central modpart?

En central modpart er en måde at afvikle de gennemførte handler i et børsmarked på. Når børsmægler A sælger aktier til børsmægler B, skal der efterfølgende afvikles, så A rent faktisk leverer aktier til B, og der samtidig går betaling den anden vej.

En central modpart er ligesom en fælleskasse i markedet, som påtager sig handelsforpligtelserne midlertidigt, så hverken børsmægler A, B eller C skal bære afviklingsrisiko over for hinanden, i tilfælde af et medlem ikke kan levere aktier eller betaling.

Efter finanskrisen og Lehman Brothers’ konkurs er der kommet mere fokus på risikohåndtering, og central modpart er således blevet en international standard og noget, som langt de fleste internationale børshuse betinger sig, før de handler i et børsmarked. I Norden har der omvendt været en lang tradition for direkte afvikling mellem børsmæglerne.

About Nasdaq

Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) is a leading global provider of trading, clearing, exchange technology, listing, information and public company services. Through its diverse portfolio of solutions, Nasdaq enables customers to plan, optimize and execute their business vision with confidence, using proven technologies that provide transparency and insight for navigating today's global capital markets. As the creator of the world's first electronic stock market, its technology powers more than 100 marketplaces in 50 countries, and 1 in 10 of the world's securities transactions. Nasdaq is home to over 4,000 total listings with a market value of approximately $15 trillion. To learn more, visit business.nasdaq.com.

Nasdaq Copenhagen, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Iceland, Nasdaq Riga, Nasdaq Stockholm, Nasdaq Tallinn, Nasdaq Vilnius, Nasdaq Clearing and Nasdaq Broker Services are respectively brand names for the regulated markets of Nasdaq Copenhagen A/S, Nasdaq Helsinki Ltd., Nasdaq Iceland hf., Nasdaq Riga, AS, Nasdaq Stockholm AB, Nasdaq Tallinn AS, AB Nasdaq Vilnius, Nasdaq Clearing AB and Nasdaq Broker Services AB. Nasdaq Nordic represents the common offering by Nasdaq Copenhagen, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Iceland and Nasdaq Stockholm. Nasdaq Baltic represents the common offering by Nasdaq Tallinn, Nasdaq Riga and Nasdaq Vilnius.

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

The matters described herein contain forward-looking statements that are made under the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements include, but are not limited to, statements about Nasdaq and its products and offerings. We caution that these statements are not guarantees of future performance. Actual results may differ materially from those expressed or implied in the forward-looking statements. Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond Nasdaq's control. These factors include, but are not limited to factors detailed in Nasdaq's annual report on Form 10-K, and periodic reports filed with the U.S. Securities and Exchange Commission. We undertake no obligation to release any revisions to any forward-looking statements.

MEDIA RELATIONS CONTACT:
+      Javier Lopez Garrido