Ny CEO og København udskilles

Selskabsmeddelelse nr. 1 - 2019
København, 2. januar  2019

Ny CEO og København udskilles

2018 var et spændende og udviklende år for GreenMobility; ressourcerne blev brugt på at skabe fremgang i den københavnske forretning og den internationale platform.  Den københavnske forretning  havde ved årets start 21.032 brugere. Ved årets udgang nåede vi 38.443 brugere.  Vores hvide og grønne Renault Zoe Bybiler kørte i 2018 hver dag næsten 12.500 km og reducerede derved CO2-udledningen med 1,5 tons pr. dag kombineret med ingen skadelige miljøpartikler, da alle GreenMobilitys biler er elektriske.

Året skabte grundlag for en planlagt tilpasning af vores to år gamle organisation. Der etableres et helejet datterselskab – ”GreenMobility København A/S”. Det nye selskab skal have fokus på driften af København og får Thomas Heltborg Juul som adm. direktør. Thomas Heltborg Juul har det sidste års tid været ansvarlig for salg og marketing i GreenMobility. GreenMobility København vil ud over at have fokus på København også være platform for test af nye services og produkter, der skal kunne bruges i den internationale forretning.

I forbindelse med etablering af det nye selskab for København gennemføres også ændringer i bestyrelsen og direktionen i GreenMobility.  Selskabets nuværende bestyrelsesformand og grundlægger Henrik Isaksen har per 1. januar 2019 overtaget ansvaret for den daglige drift (CEO) af selskabet. I forbindelse hermed fratræder Torben Andersen stillingen som CEO.

Torben Andersen har været en væsentlig og afgørende del af det set-up, der gør det muligt for GreenMobility at komme videre ud i verden, Torben var ligeledes en vigtig aktør omkring vores IPO i 2017. Henrik Isaksen træder til for at sætte fart på internationaliseringen og for at sikre at GreenMobility fastholder entreprenørånden, en tættere relation til bilverden og sørge for at opsplitningen af selskabet gennemføres bedst muligt.

”Over de sidste to år har vi fået opbygget en platform, der fungerer godt i København og internationalt. Det er derfor helt naturligt, at vi tager næste skridt i udviklingen med en opdeling af selskabet. Et selskab der alene har fokus på den københavnske aktivitet, og et selskab der har fuld fokus på det potentiale, der ligger i Europa og Asien over de kommende år. Torben Andersens indsats har være super, men organisationen kræver andre kræfter og udvikling”, siger Henrik Isaksen.

I forbindelse med kapitaludvidelsen, der blev godkendt på en ekstraordinær generalforsamling den 30. oktober 2018, har GreenMobility engageret ABG Sundal Collier som finansiel rådgiver. Kapitalrejsningen vil blive gennemført i løbet af første halvår 2019.

Indtil kapitaludvidelsen er gennemført finansierer GreenMobility driften med bankkreditter.

Forretningen i København ventes fortsat at give overskud ved udgangen af 2019 ved en brugerbase på 55.000. Det samlede resultat ventes ligeledes uændret at udvise et underskud for året.

Kort om 2018

GreenMobilitys 400 biler kørte 492.835 ture i København i løbet af 2018. Den gennemsnitlige turlængde var i fjerde kvartal 30,6 min. Årets travleste dag var den 30. november med 2.127 ture. Takket være GreenMobilitys heatmap og opgavestyringsprogram, hvor henholdsvis alle afgange og afleveringer registreres og opgaverne løbende parres med ressourcerne på gaden, blev dagen gennemført effektivt.

I maj gennemførte GreenMobility en rundspørge blandt sine brugere, hvoraf 3.300 svarede. Blandt disse havde 4,5 pct. solgt deres bil, 16 pct. havde overvejet at afhænde deres bil og 20 pct. havde udskudt eller havde overvejet at udskyde køb af egen bil takket være delebilsalternativet. Som dokumenteret i flere udenlandske undersøgelser fortrænger Din Bybil således privatbiler og frigør plads i København.

Som led i arbejdet med at styrke fællesskabet om Din Bybil gav GreenMobility i august brugerne mulighed for at optjene gratis kørsel ved at oplade biler, 1.948 brugere har benyttet sig heraf, hvilket giver en lettere og mere effektiv drift.

Medarbejdere fra flere end 600 virksomheder og institutioner benytter sig nu af muligheden for at køre grønt i arbejdstiden og flere organisationer har udtrykt ønske om egne bilflåder drevet af GreenMobility.

Året sluttede med åbningen i Oslo, hvor der bor næsten en mio. mennesker.

Der udsendes årsrapport for 2018 den 21. februar 2019.

Yderligere henvendelse kan rettes til:                                                                                                                                  Henrik Isaksen, CEO, +45 4059 4000                                                                                                                             Peter Kruse, investor relations, +45 4110 4897, pk@greenmobility.com

Certified Advisor
Kapital Partner
Jesper Ilsøe, +45 26 80 27 28, ji@kapitalpartner.dk
Jernbanegade 4, 3th, 1608 København V
info@kapitalpartner.dk

GreenMobility tilbyder den moderne byboer enkel, fleksibel og bæredygtig transport i form af elektriske delebybiler, som brugerne har adgang til via Din Bybil app’en. Kørslen betales per minut. I dag opererer GreenMobility 400 biler i København, og via partnerskab med NSB udbyder GreenMobility 250 biler i Oslo.

Drevet af globale megatrends ser GreenMobility et hurtigt voksende marked for elektriske delebiler i storbyer, der efterspørger grøn transport til sine borgere og ønsker at mindske behovet for privatbiler. GreenMobilitys ambition er sammen med sine franchisepartnere at være blandt de førende globale udbydere af grønne delebilsløsninger. GreenMobility er noteret på Nasdaq First North i København.

Vedhæftet fil

Selskabsmeddelelse12019