Aktia Banks aktiebelöningsprogram för perioden 2019–2020

Börsmeddelande
1.2.2019 kl. 9.00

Aktia Banks aktiebelöningsprogram för perioden 2019–2020

Aktia Bank Abp:s styrelse har beslutat om en fortsättning på det långsiktiga aktiesparprogrammet, AktiaUna, som senaste år infördes för medarbetarna inom Aktiakoncernen till stöd för genomförandet av Aktias strategi.

Syftet med aktiesparprogrammet är att uppmuntra Aktias medarbetare att investera i och äga bolagets aktier och således likrikta medarbetarnas och ledningens intressen och engagemang att långsiktigt arbeta för en god värdeutveckling och ökat aktieägarvärde. Programmet består av två delar: aktiesparaprogrammet AktiaUna för Aktias samtliga medarbetare samt den prestationsbaserade delen som är avsedd för koncernens nyckelpersoner och som bygger på nämnda aktiespardel.

Aktiesparprogrammet AktiaUna ger Aktias ca 800 medarbetare möjlighet att spara en del av sin lön (2–4 %, ledningsgruppen upp till 7 %) och med sparsumman regelbundet förvärva Aktia-aktier till ett rabatterat pris (-10 %). Deltagande i aktiesparprogrammet uppmuntras ytterligare genom att inom ramen för aktiesparprogrammet förvärvade aktier matchas med vederlagsfria tilläggsaktier efter ca 2 år. En förutsättning för erhållande av tilläggsaktier är att medarbetaren behållit de aktier som förvärvats med sparmedlen och att anställningsförhållandet inte upphört före aktieägoperioden utgår.

Värdet på tilläggsaktierna för sparperioden 2019–2020 uppgår vid tidpunkten för inrättandet av programmet till totalt högst 1 800 000 euro, vilket med en kursnivå på 9,50 euro för Aktia-aktien, motsvarar värdet på ca 190 000 Aktia-aktier. Programmets slutliga kostnad beror på antalet deltagare i programmet och antal aktier som medarbetarna förvärvar inom programmet.

Utöver nämnda sparprogram erbjuds cirka 50 nyckelpersoner i koncernen, däribland verkställande direktören samt ledningsgruppsmedlemmarna, möjlighet att delta i en prestationsbaserad del av aktiesparprogrammet. Den eventuella belöningen från den prestationsbaserade delen baserar sig utöver antalet aktier som personen förvärvar inom aktiesparprogrammet på hur väl de prestationsbaserade kriterierna uppnås under prestationsperioden. Prestationskriterierna för prestationsperioden 2019–2020 utgörs av Aktiakoncernens jämförbara rörelseresultat (60 %) samt provisionsnetto (40 %) för ifrågavarande period.

Värdet på den prestationsbaserade belöningen för prestationsperioden 2019–2020 uppgår vid tidpunkten för inrättandet av programmet till totalt högst 2 100 000 euro, vilket med en kursnivå på 9,50 euro för Aktia-aktien, motsvarar värdet på ca 214 000 Aktia-aktier. Programmets slutliga kostnad beror på antalet aktier som nyckelpersonerna förvärvar inom aktiesparprogrammet AktiaUna samt hur målen för prestationskriterierna uppnås under prestationsperioden.

Styrelsen fattar årligen beslut om aktiesparprogrammets samt den prestationsbaserade delens fortsättning.

AKTIA BANK ABP

Mera information:

Lasse Svens, styrelseordförande, tel. 050 056 2945

Distribution:
Nasdaq Helsinki Ab
Centrala massmedier
www.aktia.com

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, kapitalförvaltning och personförsäkringar. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 380 000 kunder betjänas via kontor, webben, mobila gränssnitt och per telefon. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com