Vakaan kasvun vuosi 2018 haastavassa markkinatilanteessa

Aktia Pankki Oyj tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2018

Vakaan kasvun vuosi 2018 haastavassa markkinatilanteessa

Toimitusjohtaja Mikko Ayub:

Vuonna 2018 Aktia jatkoi strategian toteuttamista sekä toiminnan selkeyttämistä. Nyt uuden vuoden kynnyksellä minulla on täysi syy olla tyytyväinen ja ylpeä organisaatiomme saavutuksista. Konsernin vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2018 oli 65,4 miljoonaa euroa ja se kasvoi 9 prosenttia vuodesta 2017. Kasvua tuki etenkin palkkiotuottojen hyvä kehitys, mutta myös kustannuskehityksemme suunta oli oikea. Liiketoiminnan kulut laskivat 11 prosenttia vuonna 2018 edellisvuoteen verrattuna, mikä tukee tavoitettamme olla entistä tehokkaampi ja kannattavampi pankki ja varmistaa näin kilpailukykymme jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Epävarmuustekijöitä – niin maailmanpoliittisia kuin Euroopan sisäisiäkin – markkinoilla on tällä hetkellä paljon, ja myös Suomen talouskasvun ennustetaan hidastuvan. Leimallista etenkin loppuvuodelle olivatkin osakemarkkinoiden voimakkaat liikkeet, jotka heijastuivat omalta osaltaan Aktian viimeisen vuosineljänneksen tuloskehitykseen etenkin konsernin palkkiotuottojen osalta. Kaikki tämä yhdessä edelleen jatkuvan alhaisen korkoympäristön kanssa tekivät markkinasta meille erityisesti loppuvuoden aikana haastavan.

Uuden vuoden myötä Aktia hakee kasvua kehittämällä strategiansa mukaisesti yhtiön ydinliiketoimintaa. Vuonna 2019 tavoitteemme on parantaa edelleen toimintamme laadukkuutta, sujuvoittaa prosesseja ja ennen kaikkea palvella asiakkaitamme entistä paremmin ja yksilöllisemmin. Näen lisäksi monia mahdollisuuksia jatkaa sisäisen toimintamme kehittämistä muun muassa panostamalla myynnin kasvattamiseen. Me aktialaiset teemme yhdessä määrätietoista työtä ansaitaksemme jatkossakin asiakkaidemme luottamuksen – näin meillä on parhaat lähtökohdat olla valittujen asiakassegmenttien ensisijainen valinta sekä luotettava ja pitkäaikainen kumppani kaikissa elämäntilanteissa.

Loka–joulukuu 2018:

• Liiketoiminnan tuotot laskivat 47,7 (52,7) milj. euroon, josta korkokate oli 20,7 (21,8) milj. euroa, palkkiotuotot netto 22,6 (23,7) milj. euroa ja henkivakuutusnetto 5,1 (7,4) milj. euroa.
  • Liiketoiminnan kulut pienenivät 39,4 (42,0) milj. euroon. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät pois lukien liiketoiminnan kulut pienenivät 8 % 38,3 (41,8) milj. euroon.
  • Vertailukelpoinen liikevoitto laski 10 % ja oli 10,2 (11,4) milj. euroa. Raportoitu liikevoitto oli 8,0 (10,3) milj. euroa.

Tammi–joulukuu 2018:

• Vuoden 2018 vertailukelpoinen liikevoitto nousi 9 % ja oli 65,4 (59,9) milj. euroa.

Osinko ja näkymät 2019:

• Aktian hallitus ehdottaa 0,61 (0,57) euron osinkoa osakkeelta.
  • Näkymät 2019: Epävarmasta talouskehityksestä huolimatta vertailukelpoisen liikevoiton 2019 odotetaan olevan suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2018.

Tunnusluvut

(milj. euroa)4Q20184Q2017∆ %  20182017∆ %  3Q20184Q/3Q2Q20181Q2018
Korkokate20,721,8-5%85,989,6-4%21,0-2%23,520,7
Palkkiotuotot netto22,623,7-5%95,691,45%22,9-1%26,223,8