Solid tillväxt trots utmanande marknad under 2018

14.2.2019 kl. 8.00

Aktia Bank Abp- Bokslutskommuniké 1.1–31.12.2018

Solid tillväxt trots utmanande marknad under 2018

Mikko Ayub, verkställande direktör:

År 2018 fortsatte Aktia implementera sin strategi och riktlinjerna för verksamheten klargjordes. Nu inför ett nytt år har jag all anledning att vara nöjd och stolt över de framgångar vår organisation uppnått. Koncernens jämförbara rörelseresultat år 2018 var 65,4 miljoner euro och ökade med 9 % från 2017. Till tillväxten bidrog särskilt den goda utvecklingen av provisionsintäkterna men även kostnadsutvecklingen gick i rätt riktning. Rörelsekostnaderna minskade med 11 % under 2018 jämfört med året innan, vilket stöder vår målsättning att vara en allt effektivare och lönsammare bank och således säkerställa vår konkurrenskraft i en verksamhetsmiljö som ständigt förändras.

På marknaden finns det för tillfället många osäkerhetsfaktorer – såväl världspolitiska som europeiska – och den ekonomiska tillväxten i Finland förutspås också mattas av. Speciellt slutet av året kännetecknades av kraftiga rörelser på aktiemarknaden som reflekterades i Aktias resultatutveckling under det sista kvartalet, särskilt i koncernens provisionsintäkter. Allt detta tillsammans med det fortsatt låga ränteläget gjorde att marknaden var utmanande för oss, speciellt under slutet av året.

I och med det nya året söker Aktia tillväxt genom att utveckla bolagets kärnverksamhet enligt vald strategi. Vår målsättning för 2019 är att ytterligare förbättra kvaliteten på vår verksamhet, göra våra processer smidigare och framför allt betjäna våra kunder ännu bättre och personligare. Dessutom ser jag många möjligheter att fortsätta utveckla vår interna verksamhet, bland annat genom att sätta fokus på försäljningen. Vi aktianer samarbetar målmedvetet för att även i framtiden förtjäna våra kunders förtroende – på det sättet har vi de bästa förutsättningarna att vara förstahandsvalet för valda kundsegment samt en pålitlig och långsiktig partner i alla livssituationer.

Oktober–december 2018:

• De totala rörelseintäkterna minskade till 47,7 (52,7) mn euro, varav räntenettot minskade till 20,7 (21,8) mn euro, provisionsnettot till 22,6 (23,7) mn euro och livförsäkringsnettot till 5,1 (7,4) mn euro.
  • De totala rörelsekostnaderna minskade till 39,4 (42,0) mn euro. Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster minskade med 8 % till 38,3 (41,8) mn euro.
  • Det jämförbara rörelseresultatet minskade med 10 % till 10,2 (11,4) mn euro. Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 8,0 (10,3) mn euro.

Januari–december 2018:

• Det jämförbara rörelseresultatet för 2018 förbättrades med 9 % till 65,4 (59,9) ­mn euro.

Dividend och utsikter 2019

• Styrelsen föreslår en dividend om 0,61 (0,57) euro per aktie.
  • Utsikter 2019: Trots osäkerheten kring den ekonomiska utvecklingen förväntas det jämförbara rörelseresultatet 2019 uppgå till ungefär samma nivå som 2018.

Nyckeltal

(mn euro)4Q20184Q2017∆ %  20182017∆ %  3Q20184Q/3Q  2Q20181Q2018
Räntenetto20,721,8-5%85,989,6-4%21,0-2%23,520,7
Provisionsnetto22,623,7-5%95,691,45%22,9-1%26,223,8