Fingerprint Cards AB: Bokslutskommuniké januari - december 2018

Kort om kvartalet

• God volymutveckling för FPC1511, den fjärde generationens kapacitiva sensor
  • Nya områden utanför kapacitiva sensorer för mobiltelefoner stod för ca tio procent av omsättningen, både i det fjärde kvartalet och under helåret 2018
  • Nettokassan uppgick till 540,5 Mkr vid slutet av kvartalet, jämfört med 454,9 vid samma tidpunkt förra året. Fingerprints är nu skuldfritt.
  • Soliditeten i koncernen uppgick till 77 procent vid periodens slut jämfört med 66 procent vid samma tidpunkt förra året
  • Kostnadsbesparingsprogrammen genomförda enligt plan. Rörelsekostnaderna minskade med två tredjedelar från högsta nivån 2017.

Fjärde kvartalet 2018

• Intäkterna uppgick till 424,3 Mkr (615,3)
  • Bruttomarginalen uppgick till 21 % (21)
  • Rörelseresultatet uppgick till -25,5 Mkr (-40,6)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,06 Kr (-0,05)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -26,1 Mkr (-1,7)

Januari-december 2018

• Intäkterna uppgick till 1 535,1 Mkr (2 966,0)
  • Bruttomarginalen uppgick till 0 % (33)
  • Rörelseresultatet uppgick till -771,6 Mkr (154,6)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -2,01 Kr (0,38)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 274,6 Mkr (376,9)
  • Styrelsen föreslår årsstämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2018

Kommentar från vd

Fingerprints rapporterar en omsättning i det fjärde kvartalet som ligger marginellt under siffran för det tredje kvartalet. Sedan början av 2018 har Fingerprints i stort lyckats försvara sin marknadsandel, och vi är alltjämt den ledande leverantören på mobilmarknaden.

Implementeringen av det kostnadsbesparingsprogram som vi lanserade i juni 2018 har genomförts enligt plan. Givet den marginalpress som råder i vår bransch kommer Fingerprints även fortsättningsvis att ha ett stort fokus på kostnadseffektivitet och kassaflöde.

Fingerprints finansiella ställning är god, med en kassa som uppgick till 540 Mkr i slutet av året. Nettokassan ökade från 455 Mkr till 540 Mkr under 2018. Under det fjärde kvartalet återbetalade vi den resterande delen av förvärvslånet avseende köpet av Delta ID. I och med detta är Fingerprints nu skuldfritt.

Jag förväntar mig att läget på den globala mobilmarknaden kommer att vara fortsatt utmanande, vilket kommer att påverka Fingerprints omsättningsutveckling under det första kvartalet 2019. Q1 är i regel också ett säsongsmässigt svagt kvartal. Flera globala mobiltillverkare har nyligen flaggat för försämrat finansiellt resultat till följd av marknadsläget. En viktig faktor bakom den negativa utvecklingen är att konsumenter byter ut sina enheter mindre ofta än tidigare.

Men om man lyfter blicken så är det tydligt att biometriska lösningar för smartphones även fortsättningsvis kommer att vara en attraktiv och växande marknad. Idag, fyra år efter att biometrin fick sitt kommersiella genombrott inom mobiltelefonin, har ungefär 60 procent av alla smartphones som säljs i världen någon form av biometrisk sensor. Jag är övertygad om att penetrationsgraden kommer att fortsätta öka. Samtidigt blir marknaden alltmer fragmenterad, med flera konkurrerande biometriska teknologier. Fingerprints är i högsta grad aktivt i utvecklingen av nästa generations sensorer. Vårt utgångsläge är starkt, med en marknadsledande position inom mobilsegmentet där Fingerprints är erkänt för sin höga kvalitet, funktionalitet och säkerhet. Som tidigare kommunicerats, avser Fingerprints att under 2019 lansera en in-displayprodukt som bygger på vår optiska sensorteknologi. Projektet löper enligt plan, och i början av 2019 genomförde vi prototypdemonstrationer för kunder.

Fingerprints är också väl positionerat för att ta en betydande andel av nya, framväxande globala marknader för biometriska lösningar, inte minst biometriska smarta kort. Sjutton marknadstester av kontaktlösa biometriska smarta kort har hittills offentliggjorts i världen, varav sexton under 2018. Det senaste testet startades i Italien i november 2018 av Mastercard och Intesa Sanpaolo tillsammans med Gemalto och Zwipe. Fingerprints biometriska sensorer används i samtliga sjutton tester av kontaktlösa betalkort som hittills har offentliggjorts, vilket vittnar om styrkan i vårt erbjudande.

Antalet marknadstester ser ut att öka kraftigt under 2019 då ett antal kortvarumärken står i begrepp att etablera specifikationer och standarder för biometriska betalkort. Nästa steg i denna process är en certifiering av fastställda standarder.

Ett av våra mål för 2018 var att generera tio procent av vår omsättning utanför kapacitiva sensorer för smartphones, vilket vi uppnådde. Intresset för biometriska lösningar är stort och ökande inom ett flertal områden där det är viktigt med säker och användarvänlig autentisering. Jag förväntar mig till exempel att se fortsatt snabb tillväxt inom lås och passersystem samt inom FinTech, det vill säga finansiella tjänster baserade på nya teknologiska innovationer.

Fingerprints strategi de närmaste åren bygger på att fortsätta diversifiera och bredda verksamheten till nya områden utanför mobilbranschen samtidigt som vi försvarar och bygger vidare på vår starka position inom smartphonesegmentet.

Christian Fredrikson, vd och koncernchef

Idag klockan 09:00 CET presenterar Fingerprints vd Christian Fredrikson rapporten tillsammans med CFO Per Sundqvist i en kombinerad webbsändning och telefonkonferens. Presentationen sker på engelska.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på fingerprints.com.

Webbsändningen och presentationsmaterialet finns tillgängligt på https://engage.vevent.com/rt/fingerprints/index.jsp?seid=141

För analytiker och media: Telekonferensen nås via +44 (0) 2071 928000 (internationella deltagare) eller 08-506 921 80 (svenska deltagare). V.g. uppge konferens-ID 6734537.

För information, vänligen kontakta:
Christian Fredrikson, vd

Per Sundqvist, CFO

Stefan Pettersson, Head of Investor Relations:
+46(0)10-172 00 10
investrel@fingerprints.com

Press:
+46(0)10-172 00 20
press@fingerprints.com

Denna information är sådan information som Fingerprint Cards AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2019 kl. 07.00 CET.

Om Fingerprints
Fingerprint Cards AB, Fingerprints, är det ledande globala biometribolaget med svenska rötter vars mission är att leda utvecklingen av biometrisk interaktion som möjliggör individens bekvämlighet och integritet. Nyttan bevisas dagligen i miljontals enheter genom miljardtals sensortryckningar av användare som är sin egen nyckel - med andra ord; with a human touch. Fingerprints utvecklar biometrisystem bestående av sensorer, algoritmer, programvara samt paketeringsteknologier. Framgången bygger på produktutveckling med en teknisk spetskompetens i framkant som resulterar i världsledande produkter vad gäller säkerhet, användarvänlighet och prestanda. Nuvarande produktutbud består till största del av fingeravtryckssensorer och kunderna är framför allt företag som tillverkar smartphones och tablets där bolaget är marknadsledare. I takt med att användningen av biometriska lösningar ökar, verkar Fingerprints för att bredda erbjudandet med fler biometrimetoder, eller modaliteter, och att lösningarna ska återfinnas även i andra marknadssegment som smartcards, PC, fordon och internetuppkopplade enheter (IoT). Fingerprints är börsnoterat på Nasdaq Stockholm (FING B).

Delårsrapport_Q418