LIDDS Bokslutskommuniké 2018

• Resultat per aktie uppgick till -0,16 (-0,32) kr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1,1 (-10,7) MSEK

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET

• LIDDS erhöll godkännande från Läkemedelsverket i Sverige för start av fas I-studien, NZ-DTX-001, där NanoZolid® kombinerats med docetaxel för lokalbehandling av patienter med solida tumörer.
  • LIDDS och NanoZolid®-teknologin rönte ett stort intresse på BIO-Europe. LIDDS träffade ett antal läkemedelsbolag för att diskutera de möjligheter som NanoZolid® kan innebära i kombination med till exempel STING-agonister. Vidare diskuterades en bredare användning av NanoZolid® i kombination med flera olika typer och storlekar av molekyler, t.ex. för immunterapi och cytostatikabehandling.
  • LIDDS kontrakterade ytterligare universitetssjukhus i Kanada samt två stora cancerkliniker i Litauen för att påskynda rekryteringen av patienter i fas IIb-studien för lokalbehandling av prostatacancer, LPC-004.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

• Endast ett fåtal patienter återstår att rekrytera i LIDDS fas IIb-studie mot prostatacancer, LPC-004. De nya klinikerna i Litauen och Kanada har starkt bidragit till en snabb rekrytering av patienter.
  • LIDDS erhöll godkännande från Läkemedelsverket i Danmark för start av fas I-studien, NZ-DTX-001. Den kliniska studien kommer att genomföras på två universitetskliniker, Karolinska Universitetssjukhuset samt på Herlev i Danmark. De första patienterna planeras att inkluderas redan under Q1 2019.
  • LIDDS förstärker organisationen:
    - Markus Thor har anställts som Head of Business Development. Markus har en gedigen affärserfarenhet från läkemedelsbolag som Biovitrum, Kancera och Medivir och börjar sin anställning i mars.
    - Charlotta Gauffin har anställts som Head of Clinical Trials. Charlotta har en lång och bred erfarenhet av kliniska studier från Quintiles, Q-Med och Galderma. Charlotta börjar i bolaget i mars.
  • Det pågår ett omfattande prekliniskt program i vilket NanoZolid® kombineras med olika typer av immunaktiva substanser för intratumoral behandling.

Bokslutskommuniken som PDF