Sampo Oyj:n yhtiökokouksen päätökset

SAMPO OYJ                        YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET             25.4.2024 klo 16.35

Sampo Oyj:n yhtiökokouksen päätökset

Sampo Oyj:n 25.4.2024 pidetty varsinainen yhtiökokous hyväksyi kaikki hallituksen ja sen valiokuntien yhtiökokoukselle tekemät ehdotukset, mukaan lukien 1,80 euron suuruisen osingon jaettavaksi kullekin yhtiön osakkeelle vuodelta 2023.

Yhtiökokous vahvisti vuoden 2023 tilinpäätöksen ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden 31.12.2023 päättyneeltä tilikaudelta. Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja maksuttomasta osakeannista.

Yhtiökokouksessa oli ennakkoon annetut ja asiamiehen edustamat äänet mukaan luettuna edustettuna 320 218 518 osaketta (63,8 prosenttia osakkeista) ja 321 018 518 ääntä (63,9 prosenttia kaikista äänioikeuksista).

Osingonmaksu

Varsinainen yhtiökokous päätti jakaa vuodelta 2023 osinkoa 1,80 euroa osakkeelta. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka on rekisteröitynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon, ja ruotsalaisten talletustodistusten haltijalle, joka on rekisteröitynä Euroclear Sweden AB:n pitämään osakasluetteloon osingonmaksun täsmäytyspäivänä 29.4.2024. Osingot maksetaan suomalaisille osakkeenomistajille 7.5.2024 ja ruotsalaisten talletustodistusten haltijoille 10.5.2024.

Hallituksen jäsenten valinta ja palkitseminen

Hallituksen jäsenmäärä pysyi ennallaan yhdeksässä jäsenessä. Hallitukseen valittiin uudelleen Christian Clausen, Georg Ehrnrooth, Jannica Fagerholm, Steve Langan, Risto Murto, Antti Mäkinen, Markus Rauramo ja Annica Witschard. Astrid Stange valittiin uudeksi hallituksen jäseneksi. Hallituksen jäsenet valittiin toimikaudelle, joka jatkuu seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka. Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajakseen Antti Mäkisen ja varapuheenjohtajakseen Jannica Fagerholmin. Nimitys- ja palkitsemisvaliokuntaan valittiin Christian Clausen, Georg Ehrnrooth, Risto Murto ja Antti Mäkinen (puheenjohtaja). Tarkastusvaliokuntaan valittiin Jannica Fagerholm (puheenjohtaja), Astrid Stange, Steve Langan, Markus Rauramo ja Annica Witschard.

Kaikkien hallituksen jäsenten on arvioitu olevan riippumattomia yhtiöstä sekä sen merkittävistä osakkeenomistajista Arvopaperimarkkinayhdistyksen antaman hallinnointikoodin 2020 mukaisesti. Hallituksen jäsenten ansioluettelot ovat saatavilla osoitteessa www.sampo.com/hallitus.

Yhtiökokous päätti maksaa hallituksen jäsenille vuotuisia palkkioita seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka seuraavasti:

• hallituksen puheenjohtajalle 235 000 euroa (aiemmin 228 000 euroa)
  • hallituksen varapuheenjohtajalle 135 000 euroa (aiemmin 131 000 euroa)
  • kullekin muulle hallituksen jäsenelle 104 000 euroa (aiemmin 101 000 euroa)
  • tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle lisäksi 29 000 euroa (aiemmin 28 000 euroa)
  • kullekin tarkastusvaliokunnan jäsenelle lisäksi 6 600 euroa (aiemmin 6 400 euroa).

Hallituksen jäsenen edellytetään hankkivan yhtiökokouksen päätöksen perusteella Sampo Oyj:n A-sarjan osakkeita markkinoilta julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan 50 prosentilla hallituksen jäsenen vuosipalkkiosta, joka jää jäljelle verojen, maksujen ja mahdollisten lakisääteisten sosiaali- ja eläkekulujen vähentämisen jälkeen. Edellä mainitusta poiketen, hallituksen jäsenen ei edellytetä hankkivan Sampo Oyj:n A-sarjan osakkeita, mikäli hän omistaa kyseisiä osakkeita vähintään hänelle maksettavan bruttovuosipalkkion kaksinkertaisen arvon verran. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta mahdollisesti aiheutuvasta varainsiirtoverosta.

Tilintarkastajan ja kestävyysraportoinnin varmentajan valinta ja palkitseminen

Sampo Oyj:n tilintarkastajaksi tilikaudelle 2024 valittiin uudelleen tilintarkastusyhteisö Deloitte Oy. KHT KRT Jukka Vattulainen jatkaa päävastuullisena tilintarkastajana. Deloitte Oy toimii myös tilikauden 2024 kestävyysraportin varmentajana. Päävastuullisena kestävyysraportoinnin varmentajana toimii Jukka Vattulainen.

Yhtiön tilintarkastajalle ja yhtiön kestävyysraportoinnin varmentajalle maksetaan palkkiot yhtiön hyväksymien laskujen mukaan.

Toimielinten palkitsemisraportti ja toimielinten palkitsemispolitiikka

Sampo Oyj:n toimielinten palkitsemisraportti ja toimielinten palkitsemispolitiikka hyväksyttiin neuvoa antavalla päätöslauselmalla.

Valtuutus omien osakkeiden hankkimiselle

Varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään, yhdessä tai useammassa erässä, enintään 50 000 000 Sampo Oyj:n oman A-sarjan osakkeen hankkimisesta edellyttäen, että yhtiön hallussa voi kulloinkin olla yhteensä enintään 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista. Mikäli hallitus päättää maksuttomasta osakeannista omistuksen mukaisessa suhteessa, hankittavien osakkeiden enimmäismäärä moninkertaistuu ilman erillistä päätöstä samalla suhdeluvulla. Omat osakkeet hankitaan mitätöitäviksi.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 18 kuukautta yhtiökokouksen päätöksestä lukien.

Valtuutus osakkeiden splittaukseen

Varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksuttomasta osakeannista osakkeenomistajien omistuksen mukaisessa suhteessa (ns. osakkeiden splittaus) yhtiön osakkeen likviditeetin ja saavutettavuuden lisäämiseksi. Hallitus voi valtuutuksen perusteella päättää osakesplittauksen ajankohdasta ja täytäntöönpanosta harkintansa sekä senhetkisten markkinaolosuhteiden mukaan.

Ehdotetun valtuutuksen nojalla hallitus voi päättää, että kaikille osakkeenomistajille annettaisiin maksutta uusia osakkeita omistuksen mukaisessa suhteessa siten, että kutakin A-osaketta kohti annettaisiin enintään viisi (5) uutta A-osaketta ja kutakin B-osaketta kohti annettaisiin enintään viisi (5) uutta B-osaketta. Hallituksen ehdotuksen julkistamispäivämäärän mukaisten osakkeiden lukumäärän perusteella A-osakkeita annettaisiin enintään 2 507 983 760 kappaletta ja B-osakkeita enintään 1 000 000 kappaletta. Osakesplittaus ei vaadi toimenpiteitä osakkeenomistajilta eikä talletustodistusten haltijoilta. Valtuutus on voimassa yhtiön seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen asti, kuitenkin enintään 30.6.2025 saakka.

Yhtiökokouksen materiaalit

Varsinaisen yhtiökokouksen hyväksymät ehdotukset ja toimielinten palkitsemisperiaatteet ovat saatavilla kokonaisuudessaan Sammon verkkosivuilla osoitteessa www.sampo.com/yhtiokokous. Toimielinten palkitsemisraportti on saatavilla osoitteessa www.sampo.com/vuosi2023.

Yhtiökokouksen pöytäkirja on osakkeenomistajien nähtävillä 9.5.2024 aikana osoitteessa www.sampo.com/yhtiokokous sekä Sampo Oyj:n pääkonttorissa osoitteessa Fabianinkatu 27, Helsinki.

SAMPO OYJ

Lisätiedot: