METSO TOIMITTAA KARTONKIKONEEN UUDISTUKSEN SAKSAAN

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Valmet toimittaa kartonkikoneen laajan uudistuksen LEIPA Georg Leinfelder GmbH:lle Schwedtiin, Saksaan. Tilauksen arvo on lähes 30 miljoonaa euroa. Uusittu kone käynnistyy vuoden 2001 alussa.

Tilaukseen sisältyy muun muassa uusi ylä- ja alaviirayksikkö, perälaatikko, puristin- ja kuivausosien uudistukset, uusi puristin ja päällystysasema sekä useiden muiden apujärjestelmien uudistukset. Metson automaatio- ja säätöteknologia, Neles Automation, toimittaa koneeseen uuden koneohjausjärjestelmän.

Uudistuksen jälkeen Schwedtin PM3:n tuotantokyky nousee 200 000 tonniin testliner-kartonkia vuodessa. Nopeudella 1000 m/min kone kuuluu maailman nopeimpiin alallaan. Testlinerit ovat aaltopahviteollisuudessa käytettäviä pakkauskartonkilajeja, jotka valmistetaan osittain tai kokonaan kierrätyskuidusta.

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Valmet on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Vuonna 1999 Valmetin liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 10 600. Metson automaatio- ja säätöteknologian liiketoiminta-alue Neles Automation kehittää ja toimittaa prosessiautomaatioon ja virtauksensäätöön liittyviä ratkaisuja sellu-, paperi-, öljynjalostus-, petrokemian- ja kemianteollisuudelle sekä energian tuotantoon. Vuonna 1999 liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 599 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 4 350.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson liiketoiminta-alueisiin kuuluu kuitu- ja paperiteknologian sekä automaatio- ja säätöteknologian lisäksi koneteknologia. Vuonna 1999 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin
23 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.