Kemiran osinko 0,23 euroa, Timo Kalli jatkaa hallintoneuvoston puheenjohtajana

Kemira Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti, että vuodelta 1999 maksetaan osinkoa 0,23 euroa osaketta kohti eli 29,6 miljoonaa euroa. Tämä vastaa 100 %:n osingonmaksua konsernin tuloksesta. Osingonjaon täsmäytyspäivä on 14.4.2000 ja osinko maksetaan 26.4.2000.

Yhtiökokous päätti myös, että
- yhtiöjärjestyksessä muutetaan luetteloa hallintoneuvoston tehtävistä siten, että suuret investoinnit tulevat yksin hallituksen päätettäviksi lukuunottamatta uusien keskeisten toimialojen avaamista tai sellaisista kokonaan luopumista. Lisäksi yhtiökokouksen koollekutsumisesta päättää hallitus. Määräystä tilintarkastajien valinnasta muutetaan siten, että poistetaan maininta varatilintarkastajasta.

- hallitukselle myönnetään valtuudet ostaa Helsingin Arvopaperipörssin välityksellä markkinoilta kulloinkin vallitsevaan hintaan yhteensä enintään 5.440.000 yhtiön osaketta eli noin 4,2 % yhtiön koko osakemäärästä, sekä luovuttaa tämän valtuutuksen sekä aikaisemman valtuutuksen nojalla hankittuja osakkeita, yhteensä enintään 6.440.000 kappaletta eli 5 % yhtiön koko osakemäärästä, konsernissa toimiville henkilöstörahastoille mahdollisesti erääntyvien voittopalkkioiden maksamiseksi, yhtiön johtohenkilöstölle kannustuspalkkioiden maksamiseksi rahan sijasta, mikäli hallintoneuvosto/hallitus päättää tällaisen johtohenkilöstön kannustuspalkkiojärjestelmän käyttöönotosta, sekä käytettäväksi vastikkeena yrityskaupoissa. Valtuutus omien osakkeiden ostamiseen ja luovuttamiseen on voimassa yhden vuoden luettuna yhtiökokouksen päivämäärästä.

TIMO KALLI JATKAA HALLINTONEUVOSTON PUHEENJOHTAJANA

Kemira Oyj:n hallintoneuvostoon valittujen jäsenten määrä laskee yhdeksästä jäsenestä kahdeksaan. Hallintoneuvoston puheenjohtajaksi valittiin edelleen kansanedustaja Timo Kalli. Ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Kari Rajamäki ja toisena varapuheenjohtajana kansanedustaja Hanna Markkula-Kivisilta.

Hallintoneuvoston jäseninä edellä mainittujen lisäksi jatkavat kansanedustajan avustajana toimiva Sirpa Hertell, kauppa- ja teollisuusministeriön elinkeino-osaston neuvotteleva virkamies Risto Ranki, Oy Liikkeenjohdon koulutuskeskus Ab:n toimitusjohtaja Pekka Kainulainen ja Longinvest Oy:n toimitusjohtaja Mikko Långström. Uutena jäsenenä Helena Rissasen tilalle valittiin kansanedustaja Marjaana Koskinen. Aiemmin hallintoneuvostossa ollut Niilo Pellonmaa valittiin vuoden vaihteessa Kemira Oyj:n hallituksen varapuheenjohtajaksi, missä yhteydessä hän erosi hallintoneuvoston jäsenyydestä.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin edelleen KHT-yhteisö KPMG Wideri Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana Hannu Niilekselä, KHT.

Lisätietoja: Kemira Oyj, puh. 010 8611
Hallintoneuvoston ja hallituksen sihteeri,