Nokia, Ericsson ja Motorola kehittävät yhteistä teknologiakehystä langattomaan kaupankäyntiin

Nokia, Ericsson ja Motorola ilmoittivat tänään aloittaneensa yhteistyön, jonka tarkoituksena on määritellä teollisuudelle yhtenäinen ja avoin kehys matkapuhelimitse suoritettaviin turvallisiin liiketapahtumiin, kuten maksuihin. Yhteistyön tavoitteena on rakentaa sekä nykyiset että kehitteillä olevat standardit kattava perusta, jolla voidaan nopeuttaa turvallisen ja luotettavan sähköisen kaupankäynnin käyttöönottoa matkapuhelimissa. Yhteistyöhön kutsutaan mukaan myös muita tietoliikennealan, talouden ja tietotekniikkateollisuuden edustajia.

Yksi tärkeimmistä langattoman Internetin alueista on mahdollisuus käyttää matkapuhelinta turvallisesti ja luotettavasti elektronisissa maksuissa. Matkapuhelin tarjoaa yhteyden moniin eri palveluihin, kuten pankki-, kauppa-, luottokortti-, maksu-, kanta-asiakas-, bonus- ja tunnistuspalveluihin. Nokian, Ericssonin ja Motorolan yhteistyöhanke määrittelee avoimen alustan turvalliseen kaupankäyntiin matkapuhelimella. Pyrkimyksenä on tarjota ratkaisuja, joissa tietoturva ja liiketapahtumat integroidaan satoihin miljooniin matkapuhelimiin seuraavien vuosien aikana.

Tällä hetkellä on meneillään useita matkapuhelimilla tapahtuvaa maksuliikennettä parantavia hankkeita. Nokian, Ericssonin ja Motorolan yhteistyöllä pyritään yhdistämään olemassa olevat hankkeet de facto -standardiksi. Standardi määrittelee niin tekniset mahdollisuudet kuin käyttöympäristön konseptin hyödyntämiseen. Tärkeimpiin teknologisiin kulmakiviin kuuluvat WAP-standardiin lukeutuvat turvatoiminnallisuudet, kuten WTLS (Wireless Transport Layer Security), WIM (Wireless Identification Module), langaton julkisen avaimen infrastruktuuri sekä (Public Key PKI) jo käytössä olevat langattomat maksujärjestelmät.

"Matkapuhelin on käyttäjälleen erittäin henkilökohtainen väline, jonka odotetaan olevan helposti ja turvallisesti muokattavissa yksilöllisiin tarpeisiin. Nämä odotukset ulottuvat myös matkapuhelinmaailmassa nopeasti kasvavaan sähköiseen kaupankäyntiin. Yhdistämällä turvallisuus- ja liiketapahtumasovellukset yhteiseksi ydinstandardiksi ja perustaksi luodaan maailmanlaajuiset massamarkkinat langattomalle kaupankäynnille. Tästä hyötyvät teollisuudessa kaikki arvoketjun osapuolet satojen miljoonien kuluttajien lisäksi. ", sanoo Nokia Mobile Phonesin toimitusjohtaja Matti Alahuhta.

"Pyrkimyksenämme on luoda ympäristö, joka antaa matkapuhelinoperaattoreille, rahalaitoksille ja muille sisällöntuottajille mahdollisuuden kehittää matkapuhelimeen turvallista sähköistä kaupankäyntiä", sanoo varatoimitusjohtaja Jan Ahrenbring Ericssonin Marketing and Communications –yksiköstä. "Vuoteen 2004 mennessä maailmassa on noin 600 miljoonaa Internetin käyttäjää. Turvallisen ja vaivattoman langattoman liiketoiminnan mahdollistava standardi on avainasemassa, jos haluamme saada nämä ihmiset käyttämään hyväksi sähköisen kaupankäynnin mahdollisuuksia ", Ahrenbring sanoo.

"Motorola on sitoutunut langattoman Internetin ja sen turvallisuuden kehittämiseen, ei ainoastaan internet-puhelimien, vaan myös langattomuutta edistävien teknologioiden välityksellä", toteaa Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueista vastaava johtaja Rick Darnaby Motorolan Personal Communications –yksiköstä. "Luottamus on avainasemassa langattomassa vuorovaikutuksessa ja liiketapahtumissa. Näkemyksemme mukaan matkaviestintälaitteet kohoavat avainasemaan lähes kaikilla elämän osa-alueilla. Haluamme tarjota kuluttajille mahdollisuuden turvallisiin yhteyksiin sekä rahansiirtoon milloin ja missä tahansa."

Luomalla standardi turvalliselle sähköiselle kaupankäynnille mahdollistetaan myös pienten maksusuoritusten, kuten matkalippujen, käsittely matkapuhelimen kautta. Matkapuhelinta voidaan käyttää myös maksusuorituksiin lyhyellä kantamalla Bluetooth-teknologian avulla, esimerkiksi myyntipisteissä ja parkkimittareissa. Yhteistyöhankkeen ansiosta myös palveluntarjoajilla on mahdollisuus saada oma tuotemerkkinsä näkyviin matkapuhelimissa.

Nokia, Ericsson ja Motorola julkaisevat www-sivuillaan lisätietoja uudesta kehyshankkeesta toukokuun loppuun mennessä. Teollisuuskumppaneiden antaman panoksen ja palautteen perusteella tavoitteena on laatia kesään mennessä teknologiset puitteet kehyshankkeelle.

Lisätietoja:

Nokia Mobile Phones