Telenor Avidi kjøper alfaNett

Onsdag kveld 12.4 ble det undertegnet en avtale mellom Bærum kommune, som i dag eier alfaNett, og Telenor Avidi om overtagelse av selskapet. Avtalen forutsetter behandling og godkjennelse i Bærums formannskap og kommunestyre og i Telenors styre. Hvis avtalen blir godkjent, vil overtagelsen skje 1. juni i år. Partene er enige om å ikke offentliggjøre prisen på overtakelsen av selskapet.

Etter overtakelsen av alfaNett blir Telenor Avidi landets største kabel-TV selskap med 345 000 kunder på landsbasis. Gjennom overtakelsen styrker Telenor Avidi sin posisjon i Østlandsområdet.

”Vi er glade for at alfaNett og kompetansen som finnes i selskapet nå er en del av Telenor Avidi, sier administrerende direktør i Telenor Avidi, Svein R. Aarvik, og legger til at Telenor Avidi som nye eiere er villig til å videreføre evnen til å ligge langt fremme i den teknologiske utviklingen, og å utnytte selskapets potensiale.

Telenor Avidi overtar et veldrevet aksjeselskap med ca. 40 ansatte og ca. 35.000 abonnenter. Den operative virksomheten til alfaNett opprettholdes slik den er i dag og planer for utbygging og oppgradering av nett for å kunne tilby nye tjenester som Internett og digitale sendinger videreføres. Av alfaNetts 35.000 kunder, kan ca. 18 prosent i dag benytte seg av det interaktive tjenestetilbudet. Utbyggingshastigheten opprettholdes, og målet er å gi 70 prosent av abonnentene interaktiv tilgang innen år 2001.

”For oss har det vært viktig å sikre at Bærums innbyggere får et minst like godt tilbud med den nye eieren, og Telenor gir sikkerhet for fortsatt bredde og kvalitet i tjenestetilbudet til våre innbyggere.” Dette sier Finn Wichstrøm, styreformann i alfaNett og Finn Mikalsen, assisterende rådmann i Bærum kommune. Telenor og alfaNett skal lokaliseres på Fornebu.
-Vi ser dette som svært fordelaktig, både når det gjelder videre utbygging av bredbåndsnettet og tilknytningen til Bærum kommune, sier Wichstrøm og Mikalsen.

alfaNETT AS (tidligere Bærum Kabel-TV) er landets 3. største kabel-TV selskap, og 83% av husstandene i Bærum er tilkoblet anlegget. Selskapet eies 100% av Bærum Kommune.
alfaNETT AS har en omfattende infrastruktur i Bærum basert på optiske fibre, koaksialkabelnett og antenneanlegg. Foruten kabel-TV og betal-TV tilbys også høyhastighets Internett-aksess over kabelnettet.

Telenor Avidi er Norges største distributører av radio og tv-signaler i kabel-nett. Telenor Avidi har ca. 310.000 kunder fordelt på hele landet, ca 150 ansatte og en netto omsetning på ca. 240 millioner kroner. Telenor Avidi skal være en ledende tilbyder av hjemmeunderholdning og tilleggstjenester til konkurransedyktige priser og blant de mest verdiskapende bedriftene i Norge. Telenor Avidi er en del av forretningsområdet Telenor Bredbåndstjenester.