Ahold neemt belang in Amerikaanse internet-kruidenier Peapod

Zaandam, Nederland; Chicago, VS, 14 april 2000 - Koninklijke Ahold vormt een partnership met de Amerikaanse internet-kruidenier Peapod Inc. en neemt initieel een belang van 51% in het aandelenkapitaal van Peapod. Vandaag is de definitieve overeenkomst hiervoor getekend. Conform de overeenkomst blijft Peapod een zelfstandige onderneming. Ahold zal aanvankelijk circa $ 73 miljoen investeren in nieuwe converteerbare preferente aandelen Peapod voor $ 3,75 per aandeel. Dit vertegenwoordigt na conversie een 51% belang in het totaal aantal uitstaande gewone aandelen Peapod.

Peapod
Peapod is een ervaren internet-kruidenier in de VS met ruim 130.000 klanten en in 1999 een omzet van $ 73 miljoen. Het verlies bedroeg vorig jaar $ 29 miljoen. De onderneming is beursgenoteerd (NASDAQ: PPOD). Peapod, met het hoofdkantoor in Chicago, is in 1989 opgericht.
De partnership heeft voor beide ondernemingen grote voordelen. Peapod's omvangrijke kennis en ervaring ten aanzien van e-commerce en thuisbezorging komen voor Ahold beschikbaar terwijl Peapod door Ahold zal worden voorzien van producten, diensten en aflevercentra.

Samenwerking versterkt e-commerce strategie
Door de samenwerking nemen beide ondernemingen een strategische voorsprong in de snel veranderende wereld van de levensmiddelendistributie. Aan de partnership zal Peapod bijdragen door haar kennis en ervaring op het gebied van e-commerce en thuisbezorging beschikbaar te stellen, inclusief haar software, bestelsystemen, website-marketing en aanvullende IT-kennis. Ahold's bijdragen betreffen haar aanzienlijke inkoopkracht, locaties, de sterke winkelmerken, de zeer grote klantenbestanden en haar internationale ervaring. Beide ondernemingen zijn het eens over de gezamenlijke groeistrategie en een nieuw business plan, waardoor de financiële resultaten van Peapod aanzienlijk zullen kunnen verbeteren.

'Clicks and Mortar' strategie
Ahold heeft aan de Amerikaanse oostkust vijf supermarktketens met samen 1.063 winkels en in 1999 een omzet van $ 20,3 miljard. Momenteel werkt Peapod al samen met Ahold's supermarktketen Stop & Shop in het stedelijke gebied van Boston en met de Edwards-winkels van Ahold in en rondom New York. Door aanzienlijke verbetering in de afgelopen jaren van de bevoorradingsprocessen bij Ahold kunnen voormalige winkelmagazijnen worden omgebouwd tot centra waar de producten voor thuisbezorging door Peapod worden verzameld en gereedgemaakt. Het ligt in de bedoeling dat Peapod meer dan 50 van deze centra zal openen. De samenwerking tussen Ahold en Peapod leidt tot een aanzienlijke uitbreiding van de service voor de klant.

Commentaar Bob Tobin, President & CEO Ahold USA
'De partnership met Peapod versterkt onze e-commerce activiteiten en geeft Ahold toegang tot de aanzienlijke kennis en ervaring van Peapod met on-line retailing en thuisbezorging', zei Bob Tobin, President & CEO van Ahold USA. 'Peapod zal door de partnership snel verder kunnen groeien dankzij onze financiële kracht en ons inkoopvolume, terwijl wij onze
e-commerce activiteiten versnellen door gebruik te maken van hun grote ervaring en beproefde systemen. Peapod's kennis en ervaring zullen we zowel in de VS als wereldwijd kunnen inzetten. Door de samenwerking accelereren zowel Ahold als Peapod de on-line activiteiten en thuisbezorging. We zijn zeer content met de partnership.'

Commentaar Andrew Parkinson, Chairman en mede-oprichter van Peapod
'Voor ons is de partnership met Ahold van eminent belang. De partnership met Ahold zal ons beiden in staat stellen een voortreffelijke toekomst op te bouwen in on-line boodschappen doen met thuisbezorging. Met name in de dichtbevolkte gebieden langs de Amerikaanse oostkust liggen grote mogelijkheden om in hoog tempo onze activiteiten uit te bouwen.'

Transactie gegevens
Conform de overeenkomst koopt Ahold voor circa $ 73 miljoen nieuw uit te geven converteerbare preferente aandelen Peapod, die kunnen worden omgezet in gewone aandelen Peapod voor $ 3,75 per aandeel. Door de aankoop van de preferente aandelen zal Ahold 51% van de stemgerechtigde uitstaande aandelen Peapod in bezit krijgen. Ook warrants maken deel uit van de overeenkomst. Zij kunnen door Ahold onmiddellijk worden uitgeoefend, waardoor het stemgerechtigde belang in Peapod zal kunnen toenemen tot 75%. Inmiddels heeft Ahold aan Peapod een doorlopende lening van $ 20 miljoen toegezegd.

De aankoop van de converteerbare preferente aandelen is afhankelijk van onder meer de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en van Peapod's gewone aandeelhouders. Gezien de beperkte omvang van Peapod, zal aanvankelijk de invloed op de ratio's van Ahold minimaal zijn. De transactie zal eerst een niet zichtbare invloed hebben op de winst per aandeel Ahold en zal na het derde jaar bijdragen aan de groei van de winst per aandeel.

Aan de vergadering van Peapod aandeelhouders, naar verwachting deze zomer, zal goedkeuring worden gevraagd voor de transactie. In samenhang met de aangegane overeenkomst hebben aandeelhouders en managers van Peapod, die samen circa 30% van Peapod's uitstaande aandelenkapitaal vertegenwoordigen, inmiddels toegezegd in te stemmen met de transactie.

In samenhang met de overeenkomst, zullen drie vertegenwoordigers van Ahold toetreden tot de Board of Directors van Peapod, en heeft Ahold het recht nog eens drie directors te benoemen na aankoop van de converteerbare preferente aandelen.