Reforhandling av Shearwaterkontrakten

ProSafe og Shell har blitt enige om å forlenge kontrakten for flotelltjenester på Shearwater feltet på britisk sokkel med ytterligere 60 dager eksklusiv tre 7 dagers opsjonsperioder.

Den reforhandlede kontrakten, som har en varighet på totalt 119 dager, har oppstart 26. april 2000. Kontraktsverdien for den faste perioden forventes å utgjøre i størrelsesorden GBP 5,1 mill – GBP 5,6 mill, avhengig av Shells utnyttelse av sengekapasiteten ombord på plattformen i siste del av den faste kontraktsperioden.

Den opprinnelige avtalen, som blir erstattet av den reforhandlede avtalen, hadde en varighet på 59 dager og en samlet kontraktsverdi på GBP 2,4 mill. I tillegg hadde Shell seks 7 dagers opsjonsperioder til tilsvarende betingelser.

Den reforhandlede avtalen er en bekreftelse på styrken i markedet for halvt nedsenkbare service plattformer.

ProSafe ASA, som er et integrert offshore selskap, er størst innenfor plattformboring på norsk sokkel, og er verdens ledende operatør av bolig- og service rigger, der selskapet i dag eier 6 av verdens totalt 8 enheter. Selskapet innehar i tillegg betydelige engineering- og fabrikasjons- ressurser, gjennom datterselskapene Procon Engineering AS og Consafe Engineering Ltd. Selskapet er notert på Oslo Børs med ticker kode PRS.

Shell UK Exploration and Production opererer på britisk sokkel på vegne av Shell og Esso. Shearwater er et gass og gasskondensat felt som utvikles av Shell UK Exploration and Production på vegne av Shell UK, Esso Exploration and Production, ARCO British, Superior Oil og Canadian Superior Oil.

Tananger, 25. april 2000