Rapport 1. kvartal 2000

Ratenivå på time-charter basis uttrykt i USD pr. dag var ca. 10% lavere enn gjennomsnittet for hele 1999. Ratenivået for 1. kvartal 2000 var på nivå med 4. kvartal 1999. Resultatet er påvirket av høye bunkerskostnader. Skipenes driftskostnader for sammenlignbar flåte uttrykt i USD er ca. 12% lavere enn gjennomsnittet for 1999. Tankterminalen Odfjell Terminals (Baytank) har et resultat på USD 2 mill. (USD 2 mill.). Administrasjonskostnadene er på linje med tilsvarende periode i 1999. Økningen i avskrivninger og netto finanskostnader er primært en følge av nybyggingsleveranser.

VALUTA/FINANS
Etter overgang til USD regnskap påvirkes resultatene i mindre grad av valutakursutviklingen. Gjennomsnittlig kurs på USD mot NOK var i perioden 8,22 (7,66). Netto disagio er kostnadsført med USD 2 mill. (USD 0 mill.).

Konsernets likvider i form av bankinnskudd og verdipapirer pr. 31.03.2000 var USD 216 mill. mot USD 218 mill. pr. 31.12.1999. I tillegg hadde selskapet ubenyttede trekkfasiliteter på USD 25 mill. pr. 31.03.2000 mot USD 50 mill. pr. 31.12.1999.

AKSJONÆRFORHOLD
Odfjell A-aksjen steg i løpet av perioden med 29% fra NOK 101 til NOK 130. Tilsvarende steg B-aksjen fra NOK 95 til NOK 119, en økning på 25%. Skipsindeksen på Oslo Børs falt i samme periode med 1%. Fortjeneste pr. aksje for 1. kvartal 2000 var minus USD 0,34 (minus USD 0,17) og kontantstrøm pr. aksje var USD 0,35 (USD 0,44).

I løpet av 1. kvartal 2000 har selskapet ervervet 269.000 A-aksjer (1,81%) og 636.600 B-aksjer (9,13%) i eget selskap. Aksjene ble kjøpt til snittkurs NOK 126,60 for A-aksjene og NOK 117,91 for B-aksjene, totalt NOK 109,1 mill. Posten utgjør 4,14% av det totale antall aksjer i selskapet.

SEACHEM TRANSAKSJONEN
Odfjell ASA og Ceres Hellenic Shipping Enterprises Ltd, som eier poolselskapet Seachem, inngikk 18. februar 2000 avtale om å slå sammen sine respektive aktiviteter. Seachem som er verdens fjerde største operatør av kjemikalietankskip, kontrollerer en flåte på ca. 20 skip i størrelsesorden 11.- 45.000 dwt og har i ordre 8 avanserte 40.000 dwt kjemikalietankskip med lastetanker i rustfritt stål med levering i 2001-2003. Transaksjonen gjennomføres ved at Odfjell foretar en rettet emisjon til selskap tilknyttet Ceres kombinert med kjøp av 9 kjemikalietankskip på totalt 335.000 dwt bygget 1986 - 1988, 4 nybygg på totalt 160.000 dwt for levering 2001 - 2002, samt 100% av aksjene i Seachem. Den resterende del av Seachems flåte vil bli drevet kommersielt av Odfjell.

Transaksjonen innebærer en totalinvestering for Odfjell på ca. USD 360 mill. I en rettet emisjon vil Odfjell utstede ca. 4,9 mill. aksjer, hvorav ca. 3,35 mill. A-aksjer og ca. 1,57 mill. B-aksjer, til kurs NOK 208 pr. aksje. Samlet tilførsel av ny egenkapital utgjør ca. NOK 1 mrd. Transaksjonen priser Odfjell til ca. NOK 4,6 mrd. før emisjonen og 5,6 mrd. etter emisjonen.

Sammenslåingen er motivert ut fra partenes ønske om en konsolidering i bransjen. Gjennom avtalen ser begge parter et vesentlig potensiale for forbedringer hva gjelder operasjonell effektivitet av den kombinerte flåten. Selskapet vil derigjennom være i stand til å yte bedre kundeservice samt forbedre det økonomiske resultatet gjennom et mer effektivt seilingsmønster og bedre flåteutnyttelse. Dette vil oppnås ved å videreutvikle Odfjells ekspertise når det gjelder transport av kjemikalier og ved å trekke på Ceres’ ekspertise når det gjelder ship management. Hensyn tatt til den rettede emisjonen utgjør egenkapitalandelen av investeringen ca. 35%. Odfjell vil således opprettholde sin solide finansielle stilling.

Seachems nybygg er avanserte kjemikalietankskip med rustfrie tanker, og vil i stor grad ta vare på Odfjells "deep sea" flåtefornyelsesbehov de neste årene. Konsernets omsetning ventes å øke fra ca USD 570 mill. til ca USD 690 mill. første året etter sammenslåingen. Bokført egenkapital øker til ca. NOK 3,8 mrd. og selskapets totalbalanse øker til ca. NOK 11,3 mrd. før levering av nybyggene.

Hovedkontor for den sammenslåtte virksomheten vil være Bergen. Aktivitetene på selskapets internasjonale kontorer i fem verdensdeler vil bli samordnet. Ceres vil fortsatt ivareta ship management av de skipene som overtas av Odfjell. Operasjonsselskapet for skip i globalt seilingsmønster vil endre navn fra Odfjell Tankers AS til Odfjell Seachem AS.

Avtalen har forbehold om godkjennelse av Odfjells generalforsamling som finner sted 26. mai 2000.

BOTLEK TANK TERMINAL (BTT)
Odfjell ASA inngikk i april 2000 avtale med Koninklijke Vopak N.V. om kjøp av tankterminalen Botlek Tank Terminal B.V. i Rotterdam, Nederland. På grunn av fusjonen mellom Van Ommeren og Pakhoed krevde EU Kommisjonen at Vopak bl.a måtte selge denne terminalen.

BTT er den største tankterminalen i Antwerp-Rotterdam-Amsterdam området og den største terminalen i Europa. Rotterdam er den viktigste import- og eksporthavn for den petrokjemiske industri i Europa og er europeisk hovedhavn for Odfjell. BTT har idag 300 lagringstanker med i alt 1.533.000 m3 lagringskapasitet. Av den totale kapasiteten er 510.000 m3 knyttet til tanker for lagring av kjemikalier og 1.023.000 m3 tanker for lagring av oljeprodukter. I tillegg har terminalen et destillasjons- og vannbehandlingsanlegg.

Kjøpet av BTT styrker Odfjells evne til integrerte transportløsninger. Det er Odfjells strategi å investere i tankterminaler i viktige områder for distribusjon av kjemikalier, hvor synergier med Odfjells øvrige aktiviteter kan oppnås. Odfjell eier en tankterminal i Houston, USA samt er deleier i terminaler i Kina. I tillegg samarbeider Odfjell med seks terminaler i Sør-Amerika eid av tilknyttede selskaper.

FLÅTEUTVIKLING
21. januar 2000 tok Odfjell levering av M/T "BOW CENTURY" fra Kværner Florø. Gjenværende nybyggingsprogram ved Kværner Florø utgjør nå to skip med levering i 2001 og 2002.

Etter sammenslåingen med Seachem opererer Odfjell en flåte på 90 kjemikalietankskip i et globalt og regionalt seilingsmønster, hvorav 49 av skipene er helt eller delvis eid. I tillegg eier og opererer Odfjell kjemikalietankterminaler og tankcontainere.

UTSIKTER
På grunn av stor tilvekst av tonnasje forventer styret et svakt marked for resten av året. Fra neste år ventes betydelig lavere tilbudsvekst. Kombinert med effekt av konsolidering og positive vekstanslag for verdensøkonomien forventer styret en forbedring i inntjeningen fra 2001. Gjennom Seachem transaksjonen og kjøpet av BTT har selskapet vesentlig styrket sin posisjon som totalleverandør overfor kjemikalieindustrien.

Bergen, 10. mai 1999
Styret i Odfjell ASA