Ahold versterkt management in VS voor verdere groei

Zaandam, 23 mei 2000 – Koninklijke Ahold heeft vandaag de benoemingen bekend gemaakt van enkele topmanagers voor zijn snelgroeiende activiteiten in de Verenigde Staten.

Bob Tobin, lid van de Raad van Bestuur en momenteel President & CEO van Ahold USA, is per september 2000 benoemd tot Chairman van Ahold USA. Hij rapporteert aan Cees van der Hoeven, President Koninklijke Ahold, en blijft lid van de Raad van Bestuur.

Ahold USA is in de afgelopen drie jaar gegroeid van een supermarktonderneming met een omzet van $14,3 miljard tot een multi-channel food aanbieder met een omzet op jaarbasis van ruim $30 miljard. Onder leiding van Tobin is de autonome groei op ruim 7% per jaar gebracht, de werkgelegenheid is aanzienlijk gestegen, evenals omzet, bedrijfsresultaat, synergieopbrengsten en het aantal klanten, dat wekelijks boodschappen doet in de ruim 1.000 Ahold-supermarkten in de VS. Tobin vervulde een sleutelrol in de acquisities van Giant Food in Landover (1998) en van U.S. Foodservice (2000), de qua omzet tweede food distributeur in de VS.

Overige Benoemingen
De Raad van Bestuur van Ahold heeft tevens de volgende benoemingen bekendgemaakt:

Bill Grize, momenteel President & CEO van Stop & Shop, is per september 2000 benoemd tot President & CEO van Ahold USA. Hij volgt Bob Tobin op en blijft aan hem rapporteren. Alle retailactiviteiten van Ahold in de VS zullen aan Grize rapporteren.

Steve Odland, momenteel President & CEO van Tops Markets, is per juni 2000 benoemd tot Chief Operating Officer (COO) van Ahold USA. Hij zal zich in deze nieuwe functie vooral bezighouden met nieuwe groeimogelijkheden voor de Amerikaanse werkmaatschappijen op onder meer het gebied van marketing, IT en e-commerce. Ook het integreren van nieuwe handelskanalen in Ahold USA behoort tot zijn verantwoordelijkheid. Hij zal rapporteren aan Bill Grize.

Marc Smith, momenteel Chief Operating Officer van Stop & Shop, is per september 2000 benoemd tot President & CEO van Stop & Shop. Hij volgt Bill Grize op.

Frank Curci, momenteel Chief Operating Officer bij Tops Markets, is per juni 2000 benoemd tot President & CEO van Tops Markets. Hij volgt Steve Odland op.

Smith en Curci hebben een uitstekende managementervaring binnen Ahold USA en zijn terdege voorbereid op hun nieuwe functies. Beiden rapporteren aan Grize.

Marsh Collins blijft President & CEO van Ahold USA Support Services. Zijn verschillende verantwoordelijkheden betreffen de organisatie van alle logistieke activiteiten in de VS, de synergieprogramma's en de verdere integratie en centralisatie van diverse activiteiten. Hij rapporteert aan Grize.

Jim Miller, President & CEO van U.S. Foodservice, blijft rapporteren aan Bob Tobin.

Edwards wordt onderdeel van Stop & Shop
Ahold heeft ook bekendgemaakt dat zijn Edwards-winkelketen in New York en New Jersey, momenteel een divisie van Giant Food Stores in Carlisle, Pennsylvania, onderdeel wordt van Stop & Shop.

Commentaar Cees van der Hoeven, President Koninklijke Ahold
'De benoeming van Bob Tobin tot Chairman van Ahold USA is welverdiend. Het is een erkenning voor zijn bijdragen aan de groei van onze Amerikaanse activiteiten en aan de ontwikkeling van het senior management bij de werkmaatschappijen, waarvoor hij een scherp oog heeft. Bob heeft de Amerikaanse winkelketens verder bij elkaar gebracht onder één dak, met behoud van hun eigen identiteit. Onze winkelketens behalen overal voordeel aan onze schaalgrootte en onderlinge synergiëen. Bill Grize, die nu benoemd is tot President & CEO van Ahold USA, was destijds Bob's opvolger bij Stop & Shop, heeft een voortreffelijke managementervaring, een zeer goede reputatie en zal ongetwijfeld de prestaties van Ahold USA opnieuw verbeteren. De verschillende benoemingen zijn voor onze onderneming het sein dat we klaar zijn voor aanzienlijke verdere groei.'

Commentaar Bob Tobin
'Ahold USA is de afgelopen drie jaar spectaculair gegroeid. Onze ruim 1.000 winkels aan de oostkust zijn voor miljoenen Amerikaanse gezinnen de favoriete supermarkt. Dit is een gezamenlijke prestatie en daar ben ik trots op. Daarom maak ik met genoegen de promotie bekend van enkele van onze meest ervaren managers, die een hoofdrol spelen in het succes van Ahold. Zij kennen elkaar goed en blinken uit in alle aspecten van food retailing. Met de vandaag bekendgemaakte benoemingen is de onderneming gereed voor een nieuwe periode van aanzienlijke groei.'

Ahold in de VS
Ahold heeft in de VS vijf grote, succesvolle supermarktondernemingen (Stop & Shop, Giant Landover, Giant-Carlisle, Tops Markets en BI-LO) met samen ruim 1.000 winkels. Ook is Ahold eigenaar van U.S. Foodservice, de qua omzet tweede food distributeur in Amerika. Ahold realiseert in de VS een jaaromzet van circa $30 miljard en is daarmee de vierde supermarktonderneming van het land. Recent heeft Ahold een belang van 51% aangekondigd in Peapod, de grootste internetkruidenier van Amerika. Ahold is uitstekend gepositioneerd voor aanhoudende, winstgevende groei in de VS.

Koninklijke Ahold
Koninklijke Ahold heeft ruim 7.000 supermarkten, hypermarkten en andere winkelformules in de Verenigde Staten, Europa, Latijns-Amerika en Azie met een gezamenlijke omzet op jaarbasis van circa Euro 50 miljard. Ahold bedient wekelijks ruim 30 milljoen klanten in 23 landen. Het aandeel Ahold staat genoteerd in Amsterdam, New York en Zurich. Meer informatie is beschikbaar via www.ahold.nl.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen.
De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen,
omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.