StarHub valitsi Nokian kolmannen sukupolven WCDMA-järjestelmätoimittajaksi Singaporeen

Nokia ja singaporelaisoperaattori StarHub ovat allekirjoittaneet sopimuksen täydellisen kolmannen sukupolven matkapuhelinverkkoratkaisun toimittamisesta. Sopimukseen sisältyy kolmannen sukupolven WCDMA-radioverkko ja runkoverkkoratkaisu. Sopimus on Aasian ensimmäinen sopimus täydellisestä 3G -järjestelmästä. Sopimuksen arvo on lähes 2 miljardia markkaa (300 milj. USD).

Sopimus vahvistaa Nokian asemaa johtavana kolmannen sukupolven järjestelmätoimittajana. Nokialla on nyt kolmannen sukupolven asiakkaita neljässä maassa, mikä on enemmän kuin millään muulla toimittajalla.

Nokia kehittää kolmannen sukupolven runkoverkkoihin täysin IP-pohjaisen ratkaisun, joka mahdollistaa ääni-, data- ja multimediapalveluiden välittämisen päästä päähän IP-pohjaisessa verkossa. IP-pohjainen ratkaisu lisää kustannustehokkuutta.

Nokia toimittaa StarHubille kolmitoimisia (GSM, EDGE, WCDMA) Nokia UltraSite -tukiasemia sekä kolmannen sukupolven järjestelmäintegrointipalveluita loppukäyttäjäsovellusten integroimiseksi ja kehittämiseksi.

Sopimukseen sisältyy myös StarHubin nykyisen GSM 1800 -verkon laajennus. Nokia on edelleen StarHubin ainoa matkapuhelinverkkotoimittaja.

"Matkapuhelintiheys on Singaporessa jo yli 50 prosenttia. Uskomme laajakaistapalveluiden kysynnän kasvavan samalla tavalla lähivuosina, koska uudet IP-pohjaiset palvelut vaativat enemmän kapasiteettia ja kuluttajat haluavat laadukasta palvelua. Haluamme kehittää aikaisessa vaiheessa seuraavan sukupolven palveluita asiakkaillemme", toteaa StarHubin toimitusjohtaja Terry Clontz.

"Olemme iloisia sopimuksesta StarHubin kaltaisen innovatiivisen operaattorin kanssa. Sopimus on osoitus menestyksestämme kolmannen sukupolven järjestelmien kehittäjänä ja osoittaa ratkaisumme kilpailukykyä", sanoo Nokian Radio Access Systems -divisioonan johtaja J.T. Bergqvist.

StarHub on jo neljäs operaattori, joka on valinnut Nokian yhteistyökumppanikseen kolmannen sukupolven ratkaisuissa. Yritysten tavoitteena on täydellisten 3G-järjestelmien toteutuksen edistäminen ja nopeuttaminen Aasiassa. Kaikki Nokian ja StarHubin yhdessä kehittämät palvelut edellyttävät hallituksen hyväksymistä, lisenssiä ja oikeutta radiotaajuuksien käyttöön.

StarHubin omistavat ST Telemedia, Singapore Power, Nippon Telegraph & Telephone ja BT. StarHub aloitti kaupalliset kiinteän ja matkapuhelinverkon palvelut 1. huhtikuuta 2000.

Lisätietoja antaa:
Viestintäjohtaja Arja Suominen