Nokia julkisti kolmannen sukupolven verkko- ja palveluratkaisuja

Nokia julkisti tänään useita kolmannen sukupolven verkko- ja palveluratkaisuja, jotka edelleen vahvistavat Nokian johtavaa asemaa seuraavan sukupolven matkapuhelinverkkojen järjestelmäratkaisujen kehittäjänä.

Nokia julkisti konseptin täysin IP-pohjaisesta kolmannen sukupolven runkoverkosta. Nokian 3G
All-IP Core -ratkaisu perustuu IPv6-standardiin. Ratkaisu on seuraava kehitysaskel nykyisistä piirikytkentäisistä keskusverkoista ja pakettivälitteisistä GPRS-runkoverkoista. Se tukee IPv6-standardia, joka on välttämätön edellytys satojen miljoonien langattoman Internetin käyttäjien tukemiseksi ja riittävän laadun ja turvallisuuden saavuttamiseksi IP-verkossa.

Nokian tavoitteena on toteuttaa ensimmäisenä täysin IP-pohjainen runkoverkkoratkaisu vuoden 2002 aikana ja että se voidaan yhdistää kaikkiin tärkeimpiin radioverkkostandardeihin. Tämä merkitsee käyttäjän kannalta kiinteän ja matkapuhelinverkon palveluiden merkittävää lähentymistä.

Lisäksi Nokia julkisti 3G-verkkoihin uuden palvelujen luomis- ja toteutusympäristön, Nokia 3G Service Creation and Execution Platformin, joka mahdollistaa erilaisten palveluiden ja sovellusten helpon toteutuksen. Operaattorit voivat kehittää palveluita itse, yhteistyössä Nokian kanssa tai käyttää palvelujen kehitykseen erikoistuneita yrityksiä. Kun nykyjärjestelmissä palvelujen kehitys keskittyy pitkälti verkkoteknologiaan, ovat kolmannen sukupolven järjestelmissä keskeisiä sovellukset ja sisältö.

Nokian ratkaisu mahdollistaa yksilöllisten palveluiden kehittämisen, ja samoja metodeja voidaan käyttää palvelujen kehittämiseen sekä piirikytkentäisissä että pakettivälitteisissä verkoissa. Ratkaisu perustuu 3GPP:n standardoimaan avoimeen palveluarkkitehtuuriin, joka mahdollistaa eri verkkoelementtien ja -protokollien yhteensopivuuden, jolloin 3G-, WAP- ja IP-palvelut voivat kuulua samaan palveluun. Avoin palveluarkkitehtuuri tuo Internetin valtavan tietosisällön sekä nopean ja joustavan palveluiden luomisen matkapuhelinverkkoihin.

Nokia julkisti tänään myös kolmannen sukupolven toiminnallisuuden matkapuhelinverkon keskukseensa. Tämä mahdollistaa nykyisille ja uusille operaattoreille seuraavan sukupolven palveluiden nopean markkinoille tuomisen.

Nokian ratkaisussa nykyinen GSM-matkapuhelinverkon keskus päivitetään tukemaan sekä nykyistä GSM-liikennettä että 3G-liikennettä ohjelmistopäivityksen ja pienen laitteistopäivityksen avulla. Nokia 3G MSC mahdollistaa siten joustavan kehityspolun seuraavan sukupolven palveluihin, mikä on olennaisen tärkeää riskienhallinnan ja kustannustehokkuuden kannalta.

Nokia 3G MSC:n kapasiteetti, 600 000 tilaajaa, on markkinoiden suurin ja sen modulaarinen rakenne mahdollistaa 3G-palveluiden nopean toteuttamisen. Keskus tukee myös usean toimittajan verkot mahdollistavia avoimia rajapintoja ja standardeja.

Nokian tavoitteena on tuoda ensimmäisenä markkinoille täysin 3GPP:n standardin mukainen WCDMA-kokonaisverkkoratkaisu. Sen vuoksi Nokia ajaa voimakkaasti IPv6-standardin ja avoimen Iu-rajapinnan omaksumista 3G-matkapuhelinverkoissa.

Lisätietoja antaa:
Viestintäjohtaja Arja Suominen, Nokia Networks