METSO TOIMITTAA UUDENLAISEN PAPERINPÄÄLLYSTYSLINJAN METSÄ-SERLALLE

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Valmet toimittaa Metsä-Serla Oyj:n Kankaan tehtaille Jyväskylään uudenlaisen on-line -paperinpäällystyslinjan. Vastaavaa menetelmää, jossa paperin päällystys ja monitelakalanterointi on integroitu paperinvalmistuslinjaan, ei ole käytössä muualla maailmassa. Tilauksen arvo on lähes 45 miljoonaa euroa. Maaliskuussa 2001 käynnistyvällä tuotantolinjalla valmistetaan päällystettyä hienopaperia.

Toimitus sisältää päällystyskoneen, joka on varustettu kahdella teräpäällystysasemalla, kalanterilla sekä rullaimella. Lisäksi toimitukseen sisältyy paperikoneen kenkäpuristin, kuivatusosan uusintaa ja päällystyspastan valmistuslaitteet sekä pakkauskone. Metson automaatio- ja säätöteknologian liiketoiminta-alue, Neles Automation toimittaa tilaukseen dynaamiseen sovellusverkkoratkaisuun perustuvan prosessiautomaation uusinnan.

Kankaan paperitehtaalla tuotetaan nyt 245 000 tonnia päällystämätöntä ja päällystettyä hienopaperia sekä erikoispapereita. Uuden on-line –päällystyslinjan myötä PK4 siirtyy kopiopaperista päällystettyyn hienopaperiin. Uuden linjan nopeus on 1200 m/min ja paperin leveys rullaimella 5720 mm.

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Valmet on maailman johtava sellu-, paperi-, jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa vuonna 1999 ja henkilöstön määrä noin 10 600.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson liiketoiminta-alueet ovat kuitu- ja paperiteknologia, automaatio- ja säätöteknologia sekä koneteknologia. Vuonna 1999 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 23 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.